Varför ska det vara så svårt att komma i kontakt med en del utvecklare?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av gosa, 27 jul 2010.

1. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Hej Alla!

Kanske är det så att jag är blind/lat/annat och därför inte hittar någonting när jag söker, men jag har - tre gånger på kort tid sprungit in i väggen när det handlat om att försöka få mer information om apps/widgets än vad som presenteras på deras respektive webbsidor.

Just nu handlar min frustration om:
    Weather & Toggle Widget
    Beautiful Widgets

Jag skulle gärna - innan jag spenderar pengar på att köpa något från någon av ovanstående - vilja ha möjligheten att ställa en fråga eller två om deras widgets, men jag lyckas inte hitta någon kontaktinfo.

Visst - när det gäller Weather & Toggle Widget kan man lämna kommentar, som just nu "väntar på att modereras", och för Beautiful Widgets finns det visst nån form av Twitter.

- Men vad är det som är så fel med en epostadress?

I mina exempel ovan är det så enkelt som att jag vill veta om stan jag bor i går att lägga till som "location" för vädret (vill kunna se vädret där även när jag inte har den som "current" - något htc's egen widget inte klarar).

- Så jag bara undrar... - med reservation för att jag är totalt blind som inte hittar någon kontaktinfo - handlar utveckling av apps/widgets bara om att klappa varandra på axlarna i klubben för inbördes beundran, eller vill de verkligen sälja något också imellanåt?

Last edited: 27 jul 2010
  2. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Du har ju 24h refund, bara att köpa appen, funkar den inte som du vill får du ju tillbaka pengarna.

3. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Jomenvisst... detta system verkar ju smidigt men det är ju ändå en bit bökigare att behöva gå den "omvägen", samtidigt som det inte tar bort det faktum att det fortfarande är svårt att kontakta utvecklaren/säljaren.

Generellt är jag väldigt försiktig när det handlar om att köpa varor/tjänster där jag inte kan komma i kontakt med säljaren (Easyjet och Ryanair går fetbort), och jag köper heller aldrig en vara som inte är prismärkt i butik (kan de inte sätta pris vill de inte sälja). Kanske är det bara jag, men har man inget att dölja ser man till att ens köpare har tillgång till nödvändig information, alternativt erbjuder vettiga möjligheter att ställa frågor...

4. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    691
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Håller med släpper man apps så ska man väl ändå kunna nå dom eller?

5. asperon

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Håller helt med, underligt att de inte postat kontaktinformation tillsammans med applikationen. Å andra sidan ska man tänka på att all tid utvecklare lägger på att svara på mail lägger de inte på att utveckla applikationer.

6. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Finns en kille här i Barcelona som håller jäkligt bra Time managment-kurser...
    :D

Men skämt åsido... Visst har du rätt - men å andra sidan, säljer man en produkt får man nog räkna med en liten del kundkontakter i det dagliga arbetet.

7. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

I de flesta fall står det det en länk till hemsida och mailadress längst ner på market. Gör det inte det på de där? (Kan inte kolla på betalappar just nu).

8. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Felet med att lägga ut en epostadress på en websida eller annat publikt ställe är att den email-adressen därefter garanterat kommer drabbas av stora mängder spam.

Trots att jag kamoflerade min sourceforge-adress typ namnet(at)sourceforge(dot)net på mina projekt-sidor på sourceforge får jag nu flera spam om dagen till den adressen.

Sen är ju också frågan hur roligt man tycker att det är att om och om igen svara på samma frågor via email. För egen del hänvisar jag numera bestämt till sourceforges support-sidor för mina projekt. På så vis kan även andra användare se de svar som jag tidigare har skrivit.

m v h Henrik

9. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Formulär?

No offense, men kundvård och svara på dumma frågor från potentiella kunder hör till "Marknadsföringens ABC" om man vill sälja produkt/tjänster och det oavsett bransch. Jag skrev om time management i en tidigare post, och även om det var menat som ett skämt just då så är det ett faktum att vi alla skulle må bättre av att lära oss hantera vår tid. Att hjälpa en potentiell kund med hans/hennes frågor - oavsett om man fått samma fråga 100-tals gånger tidigare ska inte behöva ta sån särdeles lång tid, och borde ingå om man vill ha kunder.

Last edited: 27 jul 2010
  10. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Där! Nu kom det något spännande...
    Det verkar stämma att det finns epost-adress längst ner på sidan i market.

Tack för det tipset, så långt har jag inte ens kikat - har hittills föredragit att göra min köp-research via "vanlig" dator och den normala webben, eftersom Market är så äckligt oöverskådligt.

Antar att jag får lägga in momentet "slå upp appen på market" i denna research-process.

11. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Jo, det stämmer, det är web-formulär på sourceforges web där användare inloggade eller anonymt kan lämna support-requests, feature-requests och/eller bug-reports. När någon fyller i ett ärende får jag ett mail som talar om att det kommit ett nytt ärende eller hänt något i ett gammalt ärende.

De två stora fördelarna med detta är att jag inte behöver skylta med en email-adress för alla spam-bots och att alla användare kan se äldre ärenden.

Ja, men sen är ju frågan om alla vill sälja till varje pris...

Att svara på ett mail tar nog i genomsnitt ungefär en kvart. Sådant skall man naturligtvis kunna förvänta sig om man funderar på att köpa en bil för hundratusentals kronor, om man funderar på att köpa ett par jeans för ett par hundra kronor eller om man funderar på att pröva en ny läsk för några kronor per flaska.

De två appar som du nämnt kostar under 2$ respektive under 1.50€ i engångskostnad. Om man antar att en ensam utvecklare inte kräver något betalt för tiden han lagt på utveckling, vad skulle det då ge utvecklaren för timlön att svara på email från eventuella kunder? Säg att det är 50% chans att kunden genomför köpet efter svar och att vi bortser från risken med följdfrågor. Timlönen för att svara på email från alla världens hörn landar då på under 4$ respektive 3€ före skatt. Är arbete för en sådan lön ett åtagande som man som kommersiell androidutvecklare skall förväntas leva upp till?

De mail som jag fått i egenskap av utvecklare av en gratis Android-app har jag kunnat räkna på ena handens fingrar. Naturligtvis har jag svarat på alla dessa mail, men min app har bara lite drygt 100 aktiva användare. Om jag i stället haft 10000 användare skulle jag kanske i stället ha fått hundratals mail, då är jag inte så säker på om jag skulle bry mig om att svara på alla.

m v h Henrik

12. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Precis, det var också det jag ville åt. Med ett formulär får man det bästa ur två världar och kan fortfarande hålla öppet för att låta sig kontaktas.

- Jag skulle vart helnöjd om jag hittat ett kontaktformulär på en del av de sidor jag sökt på.

Jag har inte riktigt talat om en situation där man ska sälja nåt "till varje pris" - då satsar man nog mer på stora mailutskick :)spam?) och reklambanners, annonser och liknande. Att stå till kundernas förfogande ligger - i marknadsföringssammanhang - mer på nivån "äta, sova, gå på dass".
    - Det ska bara vara med.

Alltså - jag förstår definitivt vad du säger, och du ska ha all respekt för att du tar dig tid att svara på mina - kanske aningens obstinata - kommentarer. Jag kan dessutom hålla med dig i det du skriver om att det är svårt att hålla en balans mellan tid man lägger ner och vad man får ut av den. Så långt är jag helt med dig, och eftersom du inte ens tar betalt för dina apps blir det vi snackar om här mer generellt.

Jag tycker det är helt suveränt att en utvecklare av en app faktiskt kan få något tillbaka för den tid han/hon lägger ner, och om man dessutom råkar göra något som någon annan vill ha - ännu bättre.

Problemet (om man nu ska kalla det problem, men jag hittade inget bättre ord) är att den dagen någon börjar ta betalt för en vara/tjänst, då kommer också åtaganden "som ett brev på posten" till detta, och det är där som det i många fall blir en krock mellan två världar.

Helt plötsligt kan alla - från snubben som sitter i mörkret framför sin datorskärm med svart text/vit bakgrund och aldrig ser dagens ljus (jag bara älskar "bilden" som våra dagstidningar bruckar använda när de skriver om "hackers"/programmerare/etc... inte ens IDG drar sig för att använda såna bilder mellan varven) till den socialt utåtriktade hobbypularen som råkar göra något som andra vill ha och bara älskar uppmärksamheten det ger - faktiskt sälja sina grejjor.

- Det som fattas är att när det är så pass enkelt som det nu är att "ta betalt" så får vi massor av människor som säljer en vara/tjänst och samtidigt aldrig har hört ordet marknadsföring, det första de tänker på när de hör ordet "konsumentskydd" är Sverker Olofsson, och de tycker att det värsta som finnns är när det "plingar till" för att ett nytt mail med kluriga frågor om deras app kommit in. - Visst, en överdrift kanske men poängen jag vill åt är att man måste se ett par dimensioner till förutom "app ut - pengar in", och det är där många inte har en susning. Det kommer automatiskt sättas högre krav (även juridiskt kan jag tänka mig) när pengar kommer in i bilden, och det får man nog vara beredd att ta. Och denna kundvård - som faktiskt ingår i den här "processen" - bör ingå i det pris man sätter för sin vara/tjänst, och därför bör priset också anpassas efter detta

- Pust!

Många ord om något som började med en brist på kontaktinfo/kontaktmöjligheter (vilket är "delvis" löst nu).

I slutänden begär jag inte att du ska hålla med mig, men det vore trevligt om du förstår vad jag försöker säga, för det är ett rätt intressant ämne när allt kommer omkring.

m.v.h.
    gosa

13. asperon

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    +1,

jag har ca 90K aktiva användare av min applikation, jag spendarar mer tid på att svara på mail än jag gör på att utveckla den. Givetvis svarar jag på alla mail, men de tar tid från utvecklingen.

14. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Men som utvecklare precis som i alla andra branscher är man fri att inte bara välja prissättning utan även välja vad man skall ta betalt för och vad som skall ingå i priset.

Naturligtvis är det så att den som slarvar med kundvård kommer förlora kunder precis som de som slarvar med andra kvaliteter i sina produkter förlorar kunder. Därmed inte sagt att kundvården måste ingå i priset för utvecklingen. Ett exempel är den svenskutvecklade databasen MySQL där produkten är gratis men support gick att köpa för pengar. Det finns till och med exempel på konsult-liknande företag som kommersiellt erbjuder support och kundvård på mjukvaror som andra gratis har utvecklat.

Jag håller med om det mesta som du skriver. Som användare kan det ibland vara frustrerande att inte kunna nå utvecklare. Det mesta som jag skrivit har jag skrivit inte för att säga emot dig utan för att försöka förklara en utvecklares situation och förhoppningsvis också besvara din fråga om varför det är svårt att komma i kontakt med en del utvecklare. Det kan mycket väl vara så att den bristande kontaktinformationen inte kommer sig av ett förbiseende utan är ett medvetet val.

m v h Henrik

15. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag skulle aldrig köpa en produkt om det inte fanns kontaktinfo om företag. Både telefon mail och öppettider.

Då piratladdar jag. Med gott samvete.

16. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Naturligtvis är man som konsument fri att välja om man skall köpa en vara eller inte. Det är bara de tjänster som vi får via skatten som vi inte kan välja bort ;)

Det där är upp till var och ens samvete. Att en producent/säljare väljer att sälja sina varor till priser eller villkor som inte tilltalar konsumenter brukar dock i de flesta samhällen endast innebära att konsumenten är fri att avstå köp eller att välja en annan produkt. Det är sällan tillåtet att själv bestämma med villka villkor och priser man som konsument kan få en vara.

m v h Henrik

17. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Personligen gillar jag systemet som finns, det är snabbt och fritt och enligt mig (iaf i dessa branscher) framtiden.

Som kund är jag oerhört nöjd med hur Android Market processen har strukturerats:
    1. En kund köper en app för 2$.
    2. Dessa 2$ reserveras från kundens konto, för att man skall kunna säkerställa att kunden ens har dessa pengar.
    3. Applikationsprogrammeraren får ej dessa pengar på 24 timmar. Under denna period kan kunden testa appen, och enkelt bestämma om det man ville ha i den fanns och huruvida det fungerade.
    4. Kunden är nöjd. Köpet går av stapeln efter 24 timmar. Alternativt var kunden ej nöjd. Med en enkel knapptryckning avbröt han köpet. Pengarna är redan på väg tillbaka.

Jag är fullständigt nöjd med systemet. Varför sitta och störa utvecklare med massa onödiga frågor om t.ex. textfärg på en widget för att sedan vänta dagar på svar, när man enkelt kan ladda ner den och testa först? Det är så market är byggt, det är så kunderna förväntas använda systemet.

Sedan finns det ju undantag.
    Det finns apps som är ruskigt dyra, och där felen kanske märks om 2 månader och inte inom 24 timmar (t.ex. sista banan i ett spel som krashar eller dokument som ej stöds). Självklart bör utvecklarna bakom dessa ha någon form av kundsupport, eller så bör man som kund låta bli att köpa.

Men om man undviker att köpa en widget för 3$ och tankar den illegalt istället, för att utvecklaren inte ger folk kontaktinformation, är man enbart snål och inget annat.

Edit:

För övrigt kan man i TS:s widget ställa in i stort sett alla städer och även få prognos via grovkornig plats. Något som hade kunnat ta 2 minuter att lista ut, men jag förstår att detta inte är vad du ville få sagt TS ;)

Last edited: 29 jul 2010
  18. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Att det går att lägga till en redigt brokig samling städer var nog en av de första grejjor jag listade ut när jag fick hem telefonen, och jag tror inte ens det tog 2 minuter att göra det...

Mitt "problem" med HTC's egen widget är (och jag har skrivit om det i en annan tråd) är att denna widget visar vädret för stan jag bor i - när jag är hemma. (När den är "Current") Däremot har jag inte hittat någon möjlighet att lägga till denna stad som en av de som alltid finns tillgänglig - något jag tycker är lite konstigt.

Jag bor i ett område där en stad avlöser en annan, så bara genom att cykla 4-5 kilometer i olika riktning kan man få prognoser för en 3-4 olika platser. Ingen av dessa platser hittas om man söker efter dem för att lägga till dem.
    - Så har du en lösning på det problemet som jag av någon anledning inte sett i min "inbyggda" widget så tar jag tacksamt emot förslag.

Vad du menar med "grovkornig" plats förstår jag nog dessvärre inte. Eller försöker du bara säga att om jag kollar prognosen för Barcelona så vet jag också - någotsånär - hur vädret är hemma - 20km bort? Isåfall håller jag med dig, och i princip så räcker detta. Men jag tycker fortfarande det är underligt att det funkar som det gör med current/stored locations. (eller vad det nu kallas)

19. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Med grovkorning plats menade jag att widgeten, baserat på din ungefärliga plats (noggranhet på ett par hundra meter) visar vädret för området du befinner dig i just nu/när du rör på dig.

Måste nog dubbelkolla så det är fancy widget jag snackar om :P