Varför ska jag välja Android före Iphone 4?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Glenn, 3 dec 2010.

1. Glenn

Glenn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mina tankegångar.

Utvecklare av appar till Iphone har endast en telefon att jobba emot,, det borde alltså vara lättare att optimera appar för bästa resultat.

Till Android finns det säkert 60-tal modeller med olika prestanda,, dvs även om du har topp-telefonen så får du inte en bättre app en den sämsta telefonen klarar av.

Att Jailbreaka en iphone är idiotsäkert och lätt att återställa till orginal via Itunes.

Att roota en android kan leda till brickning och det verkar inte lika enkelt att återställa en rootad telefon.

Har själv en Htc magic men har möjligheten att förlänga mitt abb och välja en Iphone 4.

Vad tycker ni?

2. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Korrekt, det är enklare att optimera mot iphone än mot Androidtelefoner. Men bara för att en tillverkare där ute lämnar ut en telefon som är motsvarande en 486a i prestanda betyder det inte att du måste ta hänsyn till den. Folk som köper en budget telefon är förhoppningsvis införstådda med att den inte pallar lika tunga applikationer som en dyrare modell. På samma sätt som att jag inte begär att min Asus EEE laptop ska klara av dom senaste spelen vilket min top of the line dator hemma gör. Två olika ändamål helt enkelt.

Sen vill jag understryka att det inte är ett 60 tal olika uppsättningar du måste jobba emot, Android är en virtuell maskin och även om det kan förekomma vissa olikheter mellan mobiler så är grundtanken (vilken oftast följs om man kör efter best practice) att du ska kunna köra det, oavsett hårvara (givetvis sånär som på faktiska begränsningar)

Last edited: 30 dec 2011
  3. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop

4. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

En Android kan du göra det mesta med utan root, en iPhone blir du tvungen att göra jailbrake på för att få den någorlunda användbar.

5. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

varför android:

1. det finns många olika telefoner och tillverkare att välja mellan
    2. vemsomhelst kan och får utveckla appar, oändliga möjligheter
    3. teknik utvecklingen är extrem med tanke på att vemsomhelst kan göra vadsomhelst
    4. du väljer själv exakt vad som ska finnas i din telefon och exakt hur det ska se ut
    5. mycket bra kompabilitet med de flesta system, kräver inte speciell mjukvara
    6. gigantisk stöd från community runtom i världen och oändligt många support-forum
    7. en mycket ljus framtid spås för android telefoner, speciellt 2011
    8. att roota en android lur är ungefär bara installera en app, unroota på samma sätt.
    9. alla android telefoner har samma laddare (micro-usb) (gäller inte första gen)
    10. du kan alltid öppna din telefon, byta/utöka sd-minne samt byta/uppgradera batteriet

vill du att jag ska fortsätta för jag har nog mer på lager ? :)
    btw, apparna utvecklas inte till speciella telefoner utan det är android de kodas till vilket innebär att de fungerar på de flesta lurar (de mobiler som vissa enstaka appar inte funkar på är ju ändå ointressanta och har förmodligen en motsvarighet - både appen och telefonen)

Last edited: 3 dec 2010
  6. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

"10. du kan alltid öppna din telefon, byta/utöka sd-minne samt byta/uppgradera batteriet
    "
    Detta är inte sant med exempelvis SE X10 mini och Mini Pro som har fast batteri.

Gällande andra fördelar så brukar jag tycka att alla widgets vs "bara" genvägar är en klar fördel för Android men det kanske är en smak sak.

7. Zaklin

Zaklin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Mini Pro har utbytbart batteri, det är till dagens datum endast x10 mini som har ett inbyggt batteri.

8. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

OK My bad. trodde det var båda.

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Man tröttnar inte på en Android. Du kan forma den som du vill. Om du inte gillar som den ser ut så laddar du ner en ny launcher, eller flyttar på ikonerna, eller skapar en mapp, eller byter bakgrundsbild (som du faktiskt kan se), laddar ner en ny widget och så vidare.

En iPhone ser likadan ut helt tiden.

10. my05

my05 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej,

Håller med Vandergrift till fullo i det att det inte är själva hårdvaran Iphone i sig som är problemet (den är helt okej) utan de ideologiska tankegångarna bakom Apples produkter som är störande.

Jag står själv i valet och kvalet att köpa en tab framöver. Mina krav på den är att den ska ha brett formatstöd för ljud och bild och vara öppen. Köper man då en Ipod och vill spela film på den så krävs det:

a) att du har en befintlig apple-infrastruktur på plats som kan strömma filmer till din enhet och konvertera dessa till ett format som stöds av paddan. Apple har en egen variant av det vi övriga känner som DLNA som i princip kräver ett antal andra apple-produkter för att fungera. Visst, där finns tredje-parts appar som fixar DLNA men än så länge går det inte (så vitt jag vet?) att installera diverse codecs för andra filmformat (tror t.om VLC konverterar on the fly).

b) synkronisera ditt data gör du genom itunes på en och samma dator. Du kan inte gå till polaren och göra det hur som helst

Att man sedan dikterar i minsta detalj vad som får läggas ut på appstore (senast den danska tidsskriften som var Androidcentrisk) samt godtyckligt kan dra tillbaka saker som man finner obekväma av någon anledning (hur löjlig den anledningen än är) stör mig något infernaliskt.

Finns massor mer att skriva om detta men jag stoppar där :-)

M v h

Danne

11. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Word! jag hade en hero för typ två år sen och när jag bytte så fick min lillebror den. igår kommer han o säger till mig "hahah mina polare i skolan som har iphone 4 är helt svartsjuka på mig" jag har hjälpt honom modda om lite med LP och bytt rom och sånt.. efter ca två år så är han fortfarande supernöjd och har inte tröttnat. NU kommer det roliga.. jag frågade honom om han ska ha min X10 när jag byter till DesireHD så ville han inte.. jag ba wtf är du dum eller.. men han ville istället jag skulle ge han pengarna som jag säljer x10an för och köpa han tillbehör till heron.. sjukt va?

12. Glenn

Glenn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar.

Men det blir nog Iphone 4 iaf.. Känns som android fortfarnde är kvar på betastadiet.

Allt man kan göra på en Android kan man göra på en Iphone 4, ända skillnaden är att det flyer på bättre på en iphone. Och det är flytet jag är ute efter.

13. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

inte helt hundra nu, men försvinner inte garantin med jailbreak?
    kan man sätta en mp3 låt som ringsignal?
    måste man inte koda om filmer/låtar man lägger över till iphone för att kunna spela upp dom? vad kostar det att skicka in telefonen för att få batteriet bytt om det blir dåligt redan vid 1år?
    kan man skicka kontakter/filer via bluetooth?

bara funderar lite på det rätta mig gärna om jag har fel.
    inte så insatt i iphone 4 kikade på en dock innan jag beslutade att tillhöra android skaran, den känns för "liten" för mig också, gillar 4" skarpt :)

samt jag gillade inte att man var tvungen att låsa sig till 16 eller 32gb.
    android telefoner har oftast så man kan lägga in SD kort om man känner för det och använda flera kort om man åker bort, exempelvis film på SD kortet och streama via DLNA till tv när man är hos släkten :)

14. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Enda som jag ser varför du ska välja Iphone är tillbehörsfloran men varför betala dyrt för en Iphone när du kan få en jämförbar Android telefon för en billigare peng ( ja jag är smålänning)

Mitt personliga reflektion är att Android är mer flexibel och mer anpassningsbar.

Mitt förslag är skriv ned dina behov och önskemål om vad telefonen ska användas till.
    Jämför sedan Android och Iphone.
    Jag gjorde det när jag köpte min telefon och sparade en massa och är nöjd med mitt val. Blev en en HTC Tattoo för min del och kan inte säga att jag är missnöjd med mitt val även om den har några brister men det är funktioner jag inte är behov av så varför betala extra för att få funktioner som jag inte använder.
    Men du kanske har något behov som inte Android telefonerna klarar av och då ska du ju självklart inte välja Android .

15. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

har iphone 4 fått flash stöd i webläsaren? ;)
    ett måste i mitt fall.
    kan man surfa samtidigt som man lyssnar på musik i iphone 4 nu?
    eller var det bara genom spotify man kunde?

16. my05

my05 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Något som jag använt grymt mycket är wifi-tethering som finns default i 2.2. Vad jag vet så kräver det en jailbreakad lur hos Apple.

17. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ja, vill du ha det "out of box" och stanna där är iPhone 4 ett utmärkt alternativ.
    Apple är lika enkelspåriga som en järnvägsväxel en iskall sverigevinter.
    Kan de tjäna pengar så går de den vägen. Att telefonen är mycket simpel
    gör att de blir mindre användarsupport = mer pengar i kassan.

Du har ju redan bestämt dig så de känns som om åsikterna folk lämnar är helt
    irrelevanta för din del.
    Så, förstår inte varför du tar folks tid.

Hade du testat bägge hade du varit kapabel att förstå vad som gör Android
    unikt och vad som gör att du absolut INTE kan göra samma saker på en iPhone.

// A

18. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Som en orelaterad sidenote flyter min Desire med Launcher Pro bättre mellan hemskärmarna än vad det gör på en iphone4.

19. anderzzun

anderzzun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

jag tror nog att du kommer tröttna på iphonen,men men ditt val :D

20. infexis

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

kom tillbaks hit om ett tag och säg vad du tycker om din lur så säger jag vad jag tycker om min.. deal? jag bryr mig inte vad du väljer det har jag ändå ingen nytta av men vill bara knäcka dig ^^

btw, här får du en liten present :)
    Everything iDont - Droid does :)

Last edited: 3 dec 2010