Varför ska man updatera radion?

Discussion in 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' started by Ananasleken, Apr 27, 2010.

1. Ananasleken

Ananasleken Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjena, min Nexus one är påväg hem just nu :D
    Jag har kollat runt lite på rooting/hacking möjligheter och är inriktad på att roota den. Men jag undrar en sak:

Varför ska man updatera radion? Överallt står det att man ska updatera radion eller något sådant.
    Behöver jag någon annan radio-uppdatering eftersom jag bor i Sverige?

Tack i förhand!
    Anders

2. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Att uppdatera radion innebär en risk för att "bricka" telefonen. För vissa sägs uppdateringen ha bättrat på mottagningen, datahastigheter osv.

Jag har inte märkt någon skillnad till det bättre när jag uppdaterade från 4.03 till 4.04 och rekommenderar INTE att du gör det. Som sagt, om något går fel så kan din telefon bli helt värdelös.

Om du nu ändå tänker uppdatera så se för allt i världen till att du har fullladdat batteri och ta på inga villkor ur batteriet innan uppdateringen är helt klar.

3. Ananasleken

MINA ENHETER

Så det är lika bra att bara skippa radio-uppdaterings-steget när jag ska roota och installera nya ROMs?

Vad är bäst att göra när man installerar cyanogen?

4. bjoli

MINA ENHETER

Hoppa du över radion. Jag har skrivit en guide om hur du gör (som du kan hitta här i forumet) och där tar jag inte med radion.

5. Thide87

Thide87 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har det hänt att någon har lyckats bricka telefonen med en radiouppdatering?

6. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Nu skriver jag ju i N1-tråden och det kan ju vara annorlunda, men jag måste starkt ifrågasätta det där. Jag kan bara se det som att flasha radion måste vara mindre kritiskt än ROM. En flash av radion gör ju inte att telefonen inte kan starta om det blir fel - man kan alltså försöka igen... försök med det om ROM-filen är skadad och avbryts mitt i... eller om man drar batteriet eller det tar slut under uppdateringsprocessen...

Eller tänker jag fel nu?

Last edited: Apr 29, 2010
  7. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är tvärt om

8. bjoli

MINA ENHETER

Ja, tyvärr. Det finns trådar om det på XDAs forum.

Nu minns jag inte exakt ordningen, men radion skrivs som första eller andra steg (spl -> radio -> ROM?), vilket innebär att den även läses tidigt i bootsekvensen och därför kan förstöra telefonen.

9. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Låter väldigt egendomligt... Undrar om det är så på Heron också. Jag har bytt radio på min och det gick ju bra, men jag var inte ens orolig inför bytet. Det kunde man ju göra om om nåt sket sig... Hmmm... ;)

10. bjoli

MINA ENHETER

Jag bytte radio på ett antal Magics också utan att oroa mig, men då var det SPL man fick se upp med. I Nexusfallet rör man aldrig SPL. Hur det fungerar är jag osäker på men Nexus är ju förberedd för att man ska ha möjlighet att byta ROMar och testa som man vill till skillnad från andra Androidtelefoner idag.

11. noShame

noShame Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Som det redan har sagts så tillkommer det en risk med att flasha radion, men om man gör det rätt så är det ingen konst. Se bara till att telefonen är fulladdad, tappa inte den eller liknande mitt under flashningen, se till att tanka rätt radio fil samt att checksumman är korrekt (så det inte hände något under nedladdningen). Då ska det inte vara några problem.

Jag uppgraderade radion på min utan några konstigheter. Nu har jag i genomsnitt 1 bar mer på 3g här hemma, wifin känns också lite bättre (på balkongen hade jag knappt 1 bar förr, nu är det mellan 1-2) och det känns som att det är klarare/bättre i samtalen men det kan vara placebo det med ;).

Som sagt så ska det inte vara några konstigheter om man gör rätt. Sedan kan du om du är osäker överväga om "risken" är värd det. Dvs, är du nöjd med din radio i dagsläget så finns det väl ingen anledning att uppgradera?

12. bjoli

MINA ENHETER

Bingo! Rör inget som fungerar om du tycker det är ok :)

Angående din uppdatering, bytte du från 4.03 till 4.04? Kollade du signalstyrkan (inte bara bananerna) under 'Settings-> About phone -> Status -> Signal strength' före och efter? För mig gjorde det tyvärr ingen skillnad, i alla fall inte till det bättre.

13. noShame

noShame Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tyvärr var jag inte klok nog att dokumentera de exakta värdena på signalstyrkan (kom på det under flashningen) och sedan har jag inte orkat flasha tillbaka stock radion för att jämföra :\

Dock har jag där jag sitter nu i mitt rum haft 2-3 (oftast 3) streck på 3g, nu har jag alltid 3-4 (oftast 4). Sitter på Tele2.

Edit: Det stämmer från 4.03 till 4.04

Last edited: Apr 29, 2010
  14. Trident

Trident Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag märkte också att signalstyrkan blev bättre av nya radion.

Att lägga in en ny ROM är helt ofarligt, det går inte ens att bricka N1 även om det skulle gå fel vid ROM uppdatering. Radion däremot är lite värre men följer man anvisningarna är det inget problem där heller.

15. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag märkte också en ökning av 3G mottagningen i min lägenhet. Förut gillade den att ofta hoppa ner på EDGE men numera ligger den oftast kvar på 3G utan problem vilket ju märks ganska markant på nerladdningshastigheterna. Utomhus var det ju dock inga problem innan heller så där har jag inte jämfört.

"Problemet" med radio-uppdateringar är att namnet är lite missvisande. Radio-mjukvaran hanterar fler lågnivå-saker än bara radion vilket gör att telefonen inte kan boota alls om denna är korrupt. Det är lite att jämföra med att flasha BIOS på sitt moderkort som ju, om det går fel, hindrar dig från att boota i de flesta fall.

Historien om den så kallade DangerSPL eller DeathSPL för G1:an (och Magic) är också lite missvisande. Denna ledde ju garanterat till en brick om man inte hade senaste radion innan man flashade. Detta berodde dock på att det ursprungligen är en SPL för Magic, inte G1:an, som dock fungerade även på G1:an med rätt radio. Grejen är dock att Magicen aldrig hade en äldre radio än den som var minimumkrav så att bakåtkompabilitet inte fanns är ganska naturligt.

16. Ananasleken

MINA ENHETER

Tack för svar! :) Jag känner mig väldigt osäker när det gäller flashningen av radio.

Ni kan rätta mig om jag har fel:
    Ladda ner radio-filen och ROM:en (Roota innan)
    Lägg dem på SD-kortet
    Byt namn på radio-uppdateringen till update
    Gå in på Bootloader och välj att installera(?) Update.
    Installera ROM:en via bootloader

Är det klart efter det? Jag hade en LG-viewty förut och för att hacka dens radio behövde man skriva in en riktskod för sverige och sen tele2 kod, det var väldigt komplicerat.
    Måste jag hålla på så på Android eller är det en fil för allt?

17. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Som sagt försökt inte om du är osäker, funkar utmärkt med original radio på tex Cyanogen.

18. Ananasleken

MINA ENHETER

Jag ska köra med Enomther, ungefär samma sak, stable och batteritiden sägs vara mycket bättre! :)

Men har jag förstått rätt? För isådanafall låter det inte så svårt...