Varför större och större Telefoner!?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Gustaf87, 19 dec 2011.

1. Gustaf87

Gustaf87 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Jag förstår inte varför telefonerna ska vara större än 4"?
    Jag skulle köpt Galaxy Nexusen på en gång ifall den hade max en 4.3" skärm. Varför ska dom vara större?

Var annat vid 1999 då 8210 kom ut som man kunde gömma bakom örat. Inget avancerad teknisk historia men nog fan var det skönare med den storleken än klumparna som kommer ut nu?

Visst, man använder dagens telefoner som datorer men behöver då fan inte vara någon större display än 4"!?

Storleken har tydligen betydelse...

2. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Rätt enkelt svar eg. Utvecklingen gick mot mindre och mindre telefoner fram tills dess att man kunde göra mer än att smsa och ringa på dem och man hade nytta av en större skärm.
    Nu när man kan göra telefonerna plattare och klara av strömkraven för en större skärm, så görs det större skärmar.

Personligen så håller jag med dig och tycker nog smärtgränsen går vid 4. Trots det har jag beställt en SGS2a. Mkt för att det inte finns några riktigt bra alternativ som har 4 tums skärm, förutom några direktimporterade telefoner från kina som MIUI MI-One och Mizus senaste).

Men smaken är ju som baken. Om man använder telefonen mkt till surf och dylikt så kan jag förstå att man offrar lite på portabiliteten och köper en Note eller dylikt.

3. Gustaf87

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Kan nog inte riktigt hålla med. Strömkraven tycker jag inte hänger med alls. En telefon nuförtiden håller 1 dag innan man behöver ladda den, max 1.5 kanske. Då kan jag tycka att man kan minska ner på skärmen tills man hittar en lösning på det problemt.

Om man nu vill ha en större skärm så börjar det ju komma telefoner som Galaxy Note med flera men för andra som vill ha en telefon för vardagligt bruk utan att snart behöva en väska för telefonen och samtidigt prestera i toppen?

4. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Finns det en efterfrågan kommer de att fortsätta mata på.

Vissa har ju också stora händer och när tangentborden har blivit inbäddat i skärmen kan det inte vara speciellt lätt att skriva på mindre skärmar.

Personligen tycker jag att det är bra att de skapar ett bra utbud med sådan variation, men jag tycker samtidigt att det är synd att det uteslutande är de största mobilerna som får den bra hårdvaran.

Last edited: 19 dec 2011
  5. Mabrotnosh

Mabrotnosh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har just köpt en Note och jag måste säga det att jag är jävligt nöjd med telefonen och skulle aldrig mera har en liten plutt telefon. Kommer det ut en note 2 kommer jag att vara den första som köper den. Stor underbar skärm och slipper trycka upp den i ansiktet för att kunna läsa texten på den när jag surfar. Inte behöver jag en väska för att bära med mig den heller. Den slinker rätt bra ner i fickan på mina jeans. Aldrig mera små telefoner.

6. Gustaf87

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Smaken är som baken, kul det finns dom som stortrivs också ;)

7. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Tänkte mera jämfört med andra smartphones än featurephones. Flesta tillverkare verkar nöjda om de håller en dag. Iofs beror det ju på att de klämmer in större batterier.
    Vilket är en annan sak som stör mig, att de ist för att göra löjligt smala telefoner kunde klämt in större batterier. Jag behöver inte en lur som är under 10-12mm.

Men tillbaks till topic, valfrihet är bra med det stora problemet tycker jag det som redan nämnts, att det itne går att få topp-prestanda i de små formaten.
    Ingen av de allra vassaste lurarna har mindre än 4.3". Under 4" så hamnar man i midrange. Enda luren med prestanda under 4" är ju typ iphone.
    Hade älskat en topmodell som SGS2 i 4", men SGS3 blir väl bli ännu större och mer åt Galaxy Nexushållet.