Varför suger muskidentifieringstjänster så på klassisk musik?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lono, 4 jan 2012.

1. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Testat både Soundhound och Shazam ett tag nu och de har varit kanon. Klarat tom av obskyra indiska låtar. Inga som helst problem med covers heller(om bandet inte är helt okänt). Men så fort det varit någon klassisk låt el opera så har båda gått bet. Först trodde jag att det bara var att det var för mkt buller eller något så mobilen inte kunde få något bra sample. Men nu har jag testat hemma och tagit kända stycken som de flesta som sett mer än fem filmtrailers känner igen(Mozart, Beethoven, Bach, Barber, Orff etc) och fortfarande kammar båda noll oftast.

Någon som vet vad det beror på? Har det något med att göra att algoritmen måste vara exakt och klarar bara ett fåtal inspelningar, och det finns alldeles för många olika inspelningar av klassisk musik?

2. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Tycker sound hound generellt har svårt med musik utan sång. Försökt id:a flera house- o gitarrlåtar utan framgång.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det kanske är så att Shazam ännu inte har gjort en bra analys av klassisk musik? Klassisk musik har väl låg prioritet??

4. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    SE trackid funkade fint senast jag behövde ha reda på klassisk musik,
    något soundhound och shazam gick bet på. Kanske hade tur.

5. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Inte testat så mycket annan instrumental musik, men sound hound brukar klämma låtar rätt fort, redan i introt på sånger innan det varit någon sång.
    Kanske borde testa lite OSTs då de bara släppts en inspelning av dem oftast.

Fast nu har ju båda klarat av riktigt kluriga låtar, som jag inte kan tänka mig har hör prioritet(de är inte ens bollywood), och många klassiska musikstycken känns ju igen av alla bara att de inte vet namnen på dem.

Ej testat SE trackid, men verkar som om ibland så har man tur och låten man lyssnar av är en inspelning som finns i deras katalog.

Det jag menar är att klassisk musik tolkas ju av otaliga artister på olika skivor. Undrar om det är så att musikidprogrammen måste ha EXAKT rätt låt. Därför de inte klarar av live musik. Så tex en poplåt så finns det ju inte så många artister som spelat in den(säg att det är 10 covers på en extremt känd låt, och chansen att covern du lyssnar på är känd). Medans klassisk musik kan vara jättekänd, men sällan artisten eller inspelningen är det(ju knappast så att varje radiostation i världen har samma skiva av Beethovens glädjesymfoni, trots att alla känner igen stycket).

Bara min teori, och undrade om någon visste om den stämde.