Varför vet folk inte vad som är bäst?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ftangstrom, 5 jan 2014.

1. ftangstrom

ftangstrom Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Jag vill lyfta en fråga jag funderar på varje dag egentligen men kan bara hitta ett svar på som jag inte vill ha. Så vill kolla med andra mer likasinnade varför det är såhär. Varför är de bästa enheterna okända för den stora massan? Jag vet att många säger att S4 är den bästa telefonen även här på swedroid så behöver inte bli någon fajt om sånt i denna tråd.

Jag säger att jag har en Nexus 5 och typ 9 av 10 vet inte ens vad det är för telefon? Och så säger jag att jag har en LG telefon och folk undrar varför jag har en LG? Gör de fortfarande telefoner liksom? Varför tror folk att Iphone 5S är bäst och sen finns det Samsung som har sin S4 som tydligen ska vara bättre än iPhone men sen tänker de att jag orkar inte byta system. Topp 5 bästa surfplattorna just nu enligt MKBHDs video är båda ipad, Nexus 10 samt 7 och LG G pad. De tre Androiderna vet 9 av 10 inte ens att de existerar. De tror att det är ipad eller Samsung har sina tab eller Note plattor.

Det ända svaret jag har är marknadsföring men just det svaret vill jag inte ha. Nu, diskutera.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

2. Loxus

Loxus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

Du vill inte ha det svaret som stämmer? "okej"

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 401
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Alltså det beror på marknadsföringen. Operatörerna gör mest reklam för Samsung och Apple-enheter för att de blivit populärast och det har de blivit tack vare marknadsföringen.

Sen är det ytterst personligt - varför är Galaxy S4 bättre än en iPhone 5s? Varför är Nexus 5 bättre än Galaxy S4? Det är personligt.

Anledningen till kommentaren om LG har nog att göra med att inte många tyckte om deras knapptelefoner och man hör inte så mycket om LG heller om man inte kollar noggrant på reklamen osv.

Skickat från min iPhone 5s.

Zee och ftangstrom gillar detta.
  4. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nu har ju faktiskt LG gjort en del reklam men det tar tid att nå ut till den stora massan. Samsung & iPhone har byggt upp sin storhet under många år, gemene man ser dem dagligen & känner igen dem.

Som sagt, marknadsföring & igenkänningsfaktorn är det stora. Ja + då även att produkterna ligger eller har legat i toppskiktet.

Än om en okänd kinesisk firma skulle släppa en mobil som totalt skåpar ut allt så skulle det ta tid att plocka marknadsandelar, om dom ens skulle lyckas.

Last edited: 5 jan 2014
    Soulmate gillar detta.
  5. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 263
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Du svarade på din egen fråga så det finns inte mycket kvar att diskutera om detta ämne. Det enda jag önskar är att människor skulle ha lite mer egen vilja. Kolla upp vilken telefon som passar just dem bäst istället för att gå med den stora massan bara för att.

ftangstrom gillar detta.
  6. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

Instämmer! Något som slår mig är att när man kollar på TV och det blir reklam för låt säga en mobilbank. Då kan man ge sig på att de avbildar en iphone i reklamen även fast det handlar om en banktjänst. Reklam makarna skulle lika gärna kunna haft formen av en standard Smartphone men icke nu syns det tydligt att det är just en iphone man ska ha för att utnyttja tjänsten. Detta retar mig och jag ser dagligen exempel på detta. Varför denna likriktning och varför väljer de att göra gratis reklam för äpplet?

Sent from my neken N6 using Tapatalk

vulfgar, Frodo74, Ducceman och 1 annan gillar detta.
  7. Yoghurt

Yoghurt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Känns det skönt för dig att distansera dig från "folket"? Att du är lite smartare än andra för att du har valt rätt telefon? Man skulle byta ut produktnamnen mot valfria religoner så skulle vi ha samma debatt, vilket visar på vilket tragiskt samhälle vi har där människor försvarar ens telefons som att det är en viktig del av deras liv.

Faktum är att du inte verkar förstå att alla människor inte är som dig. Alla vill inte ha en 5 tums telefon, därför tycker dessa människor inte att en sådan telefon är bra, då det inte passar deras behov. En iPhone 5S kan mycket väl vara den bästa telefonen för någon annan än dig. Sen bryr sig inte 99% av befolkningen i Sverige över vad tusan de köper för telefon, bara den funkar. Varför? För att de anser sig ha viktigare saker att göra som att spendera sin tid med sin familj, förverkliga sina drömmar eller arbeta.

Jag själv äger en Xperia Z Ultra och för mig är det den bästa telefonen på marknaden p.g.a av storleken och att den är vattentät. Men sen vet jag personer som anser att Samsung gör bäst telefoner p.g.a deras gränssnitt, medan en annan person inte kan tänka sig något annat än en iPhone p.g.a storleken och byggkvaliten.

Det är detta en fanboy eller en trångsynt människa måste få in i sitt huvud att hela världen inte kretsar kring sina egna preferenser. Därför kan en iPhone 5S vara världens bästa telefon för någon, men du kan fortfarande anse att din Nexus 5 är bäst. Det finns inga bra eller dåliga produkter, bara olika människor.

Mitt tips till dig är att du slutar identiferar dig med produkter som du äger och istället försöker hitta vem du verkligen är. Ut och resa i världen för tusan, eller spendera tiden du funderar över dessa löjliga frågor på med dina nära och kära.

doomenicer, Jerpa, Khayman och 8 andra gillar detta.
  8. ftangstrom

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Men förutom marknadsföringen så skulle man väl kunna trycka på folk okunskap är för att de är ointresserade av att veta vad som är bäst för dem?

Och har man haft iPhone 3G samt en 4 som exempel så och lägg till att personen är oteknisk och ointresserad av teknik så kanske en iPhone 5S är det absolut bästa alternativet eftersom det faktiskt är svårt att byta system om man inte är så teknisk lagd.

Jag böt över 2011 och tyckte till en början att det var lite krångligt även om en vecka senare sa att det var det bästa bytet jag gjort.

9. ftangstrom

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Jag blir mest irriterad över att folk över lag är så dumma att de köper den produkt som syns mest. Även om den är sämst. Samsung skulle kunna släppa en budget lur och kalla den S5 och den skulle fortfarande sälja som smör i solsken. Eftersom Apple gör så varje år så funkar det ju.

Boss302 gillar detta.
  10. Chrester

Chrester Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy A32 5G
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P10 Lite
    Info:
    Stock
    Platta:
    Samsung Tablet II 10.1
    Info:
    Stock
    Jag tror att folk inte orkar sätta sig in i alla detaljer kring en telefon utan håller sig till det de vet funkar för dom. Där känner de sig trygga och då stannar de kvar där. T.ex iphone kan vara mångas första telefon, det funkar och då fortsätter de med det.

11. Maqqan

Maqqan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag tycker det är trist att se att en del Samsung ägare har börjat använda samma argument för sin telefon som iPhone ägare (då menar jag inte de mer kunniga). Argumentet "den är bäst för att det är en iphone" hör jag allt oftare även om Samsung.

Sen får man ju även se till hur folk själva definierar "bäst". Med din rubrik menar du bäst hårdvara antar jag men många därute vill ju ha ett som är "bäst för mig" som i många fall innebär ett ui man är van med.

Sent from my LT26i using Tapatalk

Last edited: 5 jan 2014
  12. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Reklam är allt idag. Märkligt är det.
    Apple har ju lyckats väldigt bra med sitt koncept. Många begriper t.o.m inte ens att de sett någon apple reklam.
    Hur många filmer t.ex har du sett utan en apple logga på något innan sluttexterna? De är tamef*n överallt...

13. ftangstrom

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Jag pratar hårdvara väldigt mycket men mjukvara också. Jag använder inte mycket av de saker man kan göra med en Android som en iPhone inte klarar men skulle sakna den direkt om jag bytte.

Argumentet den är bäst för den är en iPhone/Samsung gör så man nästan blir arg :P sen frågar man varför så vet de inte. Skulle en HTC ägare säga att One är bäst pga att den vill ha bra högtalare och metall så köper jag det såklart. Men inte den här är bäst för att den är det.

14. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 401
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Men måste man verkligen förklara varför man tycker att något är bäst? Man vet inte alltid det. Det finns säkert något du tycker är bättre än något annat, även fast du har inte en anledning till det.

Hårdvaran spelar mindre roll, mest påverkar mjukvaran skulle jag våga påstå. Om du tar en iPhone 5 och hittar en motsvarande telefon fast med Android, så skulle den med stor sannolikhet inte flyta på lika bra. Men här anpassar sig tillverkarna efter systemets krav.

Egentligen kan man inte uttala sig om vilken telefon som är bäst, om man inte testar alla. Konstant. Man kan bara uttala sig om vad man tror passar bäst för sina egna behov.

Personligen så föredrar jag iOS och iPhone för att det funkar och jag känner mig nöjd, jag vill inte flasha någon ny rom hela tiden. Då har jag haft flera Androids på test det senaste året. Bytte från Android gjorde jag i november 2012.

Vissa saker passar bara, sen orkar man inte tänka på andra saker för att man inte orkar byta system eller så och då anser man att telefonen är bäst för att den är det.

Men som redan sagts så handlar det till väldigt stor del om hur mycket telefonerna syns. När nya iPhones kommer så blir det stort, även med nya high-end telefoner från Samsung rapporterar tidningar osv om det. Men hur ofta ser du något om LG på samma sätt? Detta gör att man lätt fokuserar sig på de telefonerna,

Skickat från min iPhone 5s.

15. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Fast nu är det inte så enkelt och så flummigt som du beskrivit det, nu kanske någon själv har kommit fram till att något annat men när de ska köpa så kommer säljaren försöka sälja på dom just Samsung eller iPhone.

Precis detta hände en släkting till mig där Tre-säljaren absolut skulle sälja in Samsung istället för LG G2 med argument som "man får vad man betalar för", "LG är svår att använda nu när du redan har en Samsung", "ingen kommer kunna hjälpa dig om det blir problem med en LG-mobil" osv. När han inte ville köpa en S4 så försökte Tre-säljaren pracka på honom en gammal S3 (utan 4G med 1GB RAM som laggar redan ur kartongen) för samma pris som en LG G2 för det var fortfarande bättre med Samsung även om det var en S3. Suck.

Det är knappast trångsynt att försöka få folk att välja något annat än just vad den aggressiva säljaren på Tre försöker pracka på alla sina kunder. Hur många köper just iPhone 5S eller Galaxy S4 för att det specifikt passar deras behov? Snarare än att de sett reklam eller blir påprackad av en säljare?

Min familj och mina släktingar har MYCKET bättre och passande mobiler nu än om de gått i standardfållan och köpt en dyr iPhone eller Galaxy S4 bara för att säljaren på Tre, SIBA eller Felgiganten sagt så. Tyvärr har min pappa en dålig och ej prisvärd Samsung-mobil han blev påprackad på SIBA så den kommer behövas bytas ut vid tillfälle.

16. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    515

MINA ENHETER

Var in i en teliabutik för några dagar sedan för att hjälpa svärmor med en grej. Butiken skyltade med 85% Samsung prylar. Jag frågade om de blivit köpta av Samsung och frågade snällt om man kunde få känna på en ipad mini. Teliatjejen fnissade lite och ursäktade att de tyvärr ej har någon ipad att dema. Telia sjönk ännu mer i mina ögon.

Sent from my neken N6 using Tapatalk

17. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Butiken skyltar väl med det som är mest efterfrågat. Samsung säljer mest & teliabutiken vill sälja så mycket som möjligt.

18. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 263
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Telia har ju sjunkit som en sten ända sedan Felia-tiden och det är lååångt tillbaka. Det enda positiva med dem är fibret jag har i väggen.

19. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Tror dock att i-enheters ljud slår One när det kommer till audiofilen, sitter bättre DAC chip eller något i 5s vad jag vet.

Intresset har nog mycket att göra med saken, tror knappast att du har vad den inbitna nörden anser är bäst när det kommer till allt. Kläder, teknik, bilar, kylskåp, you name it. Du köper antagligen vad som passar dig, inte vad som r bäst.

20. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 263
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Fast nu pratade han nog om de externa högtalarna vilka tydligen ska vara ovanligt bra i One. Men jo jag skulle tippa på att iPhone har bättre ljud ut i hörlurar pga DAC och sådant. Beats som One har ger jag ingenting för det är bara en gimmick.

ftangstrom gillar detta.