Varianter på kina-tablet?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av lupus, 22 mar 2011.

1. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Funderar på att importera en billig (<1000kr inkl. frakt) kina-tablet för att läsa pdf:er, google reader och liknande med och sitter och försöker lista ut vilken variant av alla dessa budget-produkter som är "minst sämst".

Från det jag kollat runt så verkar det finnas ett fåtal variationer med en uppsjö modellnamn/nummer, där största skillnad ligger i processormodell:

ePad/flytouch v1? VIA 8505

ePad/flytouch v2? VIA 8650

EKEN M001? VIA 8505

EKEN M002? VIA 8505

aPad 7003? Telechips 8902

aPad M003? Rockchip 2808

????? Rockchip 2818

????? Telechips 8902 <- denna har dessutom HDMI

Någon som har någon åsikt om dessa tablet varianter eller har någon annan rekommendation?

2. RobertRoos

RobertRoos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag skulle satsa på en Flytouch 3/Superpad 2, senaste modellen och lär vara den som får flest uppdateringar en tid framöver. Flash 10.1 fungerar också på den, om än långt ifrån perfekt, så är det i alla fall på g riktigt. Sök på eBay eller liknande efter en så finns det massor där.

Se dock upp för att köpa en uppgraderad Flytouch 2! Flytouch 2 v2 har lika mycket RAM osv som Flytouch 3, men det skiljer annat mellan dem än bara det. Ett sätt att ta reda på om det är en Flytouch 2 eller 3 du kollar på, är att be försäljaren visa om det är ett eller två uttag för ett microSD-kort. Flytouch 2 har 2 uttag, Flytouch 3 har 1 uttag.

http://tabletsverige.se/se-upp-for-falska-versioner-av-flytouch-3/ bilden på inlägget visar en FT2 som du ser har 2 uttag.

3. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det är säkert sant det du säger om Flytouch3, men tyvärr blir det nog problem att få hem en sådan för under 1000kr. Då detta inte är mycket mer än en leksak för mig så ser jag inte vitsen att spendera särskilt mycket.

Och i ett relaterat ämne, vilka kina-sajter rekommenderar ni och finns det någon som man absolut bör akta sig för (kanske svårt att säga eftersom varje site har en mängd försäljare)? Dom jag hittat är
    http://www.china-tablet-pc.com/
    http://www.aliexpress.com/
    http://www.dhgate.com/
    http://www.chinavasion.com/
    http://www.euogo.com/
    http://www.pandawill.com/

4. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag ber om ursäkt, gick lite snabbt när jag läste igenom ditt inlägg märker jag nu, såg inte att du ville ha en platta för under 1000:-. Nej då blir det lite klurigare som sagt, men mitt starkaste tips skulle i sådana fall vara att ändå kika på Tradera eller eBay. Då det cirkulerar en hel del plattor där för bra pris, dessutom kan du då också hitta säljare som har fått tidigare betyg, vilket kan ge dig lite mera hum om, om det är en seriös säljare eller inte. Vilket kan vara lite svårare om man köper genom någon importsida.

Om du dock verkligen vill importera från en sådan, så finns det i huvudsak en webbplats jag hela tiden ser folk handla från, vilket måste vara ett gott tecken. Det är: http://chinagrabber.com/apad-china-ipad-android-tablet-pc.aspx

Kanske kan du hitta något där! :)

5. Feloww

Feloww Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Måste säga att du hjälper till mycket här på forumet RobertRoos, det jag undrar är vilken platta du rekommenderar att köpa? Har tittar runt mycket på ebay men eftersom det är finns så många olika så blir de ju väldigt osäkert vad man ska köpa. Kan du länka en ebay säljare eller butik och en platta som du rekommenderar? Är som trådskaparen ute efter någon billig variant bara för enklare anteckningar, surf och sådär bara.

6. Denethorn

Denethorn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

7. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

@Feloww
    Jag kan nog inte hjälpa särskilt mycket med rådgivning eftersom jag själv inte har någon praktisk erfarenhet av några tablets, men jag kan försöka dela med mig av det jag hittat de senaste dagarna.

Som jag skrev i mitt första inlägg så verkar kina-tablets vara lättast att särskilja med hjälp av processormodell. Det finns en uppsjö av modellbeteckningar för vad som verkar vara samma produkt. Därför verkar det lättaste sättet att hitta en specifik modell vara att söka på processormodellen. På det sättet har du även någorlunda uppfattning vad för slags prestande de har.

Om du inte är ute efter det absolut billigaste skulle jag starkt avråda från att ens tänka på något med en VIA 8505 i. Det är inte svårt att hitta dom för priser kring 60$, ofta även frakt inkluderat, men uppfattningen jag har fått från olika forum är att de är långsamma nästintill oanvändbarhet. VIA 8650 ska väl inte vara något fartmonster det heller, men den stödjer Android 2.2 och är fortfarande ganska billig.

Vill du ha en billig tablet med kapacitiv skärm så verkar det finnas Rockchip 2818 modeller som har det. De går då ofta under namnet Wopad W7001 (det finns en tråd på andriodtablets.com om den: http://www.androidtablets.net/forum/rockchip-based/2665-wopad-w7001-rk2818-capacitive-7-android-2-1-a.html). Men som sagt så finns det många andra beteckningar. Om man söker på "2818 capacitive" så hittar man ganska mycket. Kan även passa på att varna för felaktiga, missvisande eller helt enkelt falska modelluppgifter. Hittar du en sådan för under 150$ så skulle jag inte sätta någon större tillförlitlighet till specifikationerna. Ca 150-200$ verkar vara normalpriset.

Själv har jag snöat in lite på 7 tums varianten på ZT-180 (som det för 10-tums varianten finns en recension av här på swedroid forumet: Recension: ePad/Zenithink ZT-180. Det finns en video på youtube av 7-tummaren: http://www.youtube.com/watch?v=F-VSlsGEcmc. Denna verkar även ha en hälsosam utveckling av officiell firmware (relevant forum på slatedroid: http://www.slatedroid.com/index.php?/forum/70-zt-180/). Den verkar gå på ca 120-170$. Dock så finns det enligt slatedroid och andra källor en variant av 7" ZT-180 som har en upplösning på 1024x600 (i princip alla billig 7-tums tablets har 800x480), men tyvärr har jag inte hittat någon tillförlitlig säljare för en sådan variant. Många uppger 1024x600, men har då ofta motsägelser mellan beskrivningstext och specifikationstabell. Enligt zenithink själva så ska de släppa nya modeller i April, så jag tänkte vänta någon vecka och se vad som händer. Eftersom jag hade tänkt använda den ganska mycket för att läsa text på så hade det varit trevligt med högre upplösning än 800x480.

Notera att alla tablets jag har kollat på är 7-tums varianter som ligger närmare 1000kr, så jag vet inte hur applicerbart det jag funnit är för andra storlekar och dyrare varianter.

8. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Kan tillägga att jag nyss hittade siten http://www.micdigi.com/ som har lite recensioner av kina-tillverkad budget elektronik. Där kan det vara värt att kika på om man är ute efter en billig tablet eftersom recensioner av budgetprodukter är rätt ovanligt.

9. Feloww

Feloww Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Lupus: Tack för väldigt utförliga svar. Att vänta någon månad till låter helt klart som ett alternativ, som jag har förstått det så är det väldigt många tablets med 3.0 Honeycomb på väg ut också. Nu har jag i alla fall fått en något bättre överblick. Får se vad det blir för någon.

Är det någon som köpt någon sån här billig tablet så får ni gärna skriva vad ni tycker.

10. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

@Denethorn
    Ja gör gärna det. Lite videoklipp och/eller en mini-recension hade inte varit fel. Det finns som sagt väldigt lite påtaglig information om billigare plattor, så allt sånt känns väldigt välkommet.

11. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Hej Feloww!
    Absolut, hjälper gärna till så mycket jag hinner med och kan med haha. ;)
    Tycker att lupus dock ger ett jättebra svar på din fråga, men det jag dock skulle rekommendera dig att göra är att spara ihop ett par hundra till och köpa en Flytouch 3/Superpad 2 istället.

Varför tycker jag det?
    Till att börja med så tycker jag personligen att byggkvalitén på plattan är överlag bättre än på många andra budgetplattor, dessutom så känns den rapp och pigg med en helt okej processor och 512MB DDR2-minnen.

Skärmen är resistiv men det vänjer man sig snabbt vid, tycker att den i jämförelse med äldre resistiva skärmar på dyra mobiltelefoner står sig extremt bra i jämförelse, det är ett riktigt bra flyt. Dessutom så ser jag inga som helst nackdelar med att man kan använda sig av en stylus penna, är riktigt skönt emellanåt.

En till bra sak är att den har stöd för Flash 10.1 som blir bättre för varje uppdatering, dessutom går det rätt säkra rykten om att Gingerbread kommer att släppas framöver för plattan!

Jag skulle kunna fortsätta att rabbla på varför du bör köpa denna platta, men (och haha nej detta är faktiskt ingen egenreklam, enklare att läsa min artikel än copy paste här) ta en titt på min webbplats där jag skriver en hel del om plattorna, bla idag börjar jag gå igenom specifikationerna för plattan: http://tabletsverige.se/flytouch-3-superpad-2-specifikationer/ och efter helgen som kommer jag även att fortsätta artikelserien med video och textartiklar, då det verkar vara ett stort intresse för dessa plattor.

Angående varifrån du ska köpa plattan så finns det flera olika aktörer som redan omnämnts i tråden. Personligen om man känner sig väldigt osäker skulle jag rekommendera att köpa en platta på eBay där man kan se vad säljaren har för tidigare omdömen och betyg. Vilket man aldrig kan lita på när det gäller dessa Kinesiska importsidor, då det ibland är för uppenbart att det är dem själva som sitter och skriver frågor och svar/ger feedback på köpta produkter.

Tveka inte på att fråga något mer om du undrar något, endera här eller genom min webbplats.

/Robert

12. Nobyz

Nobyz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varit inne på att ev köpa en Dropad/apad M7009 men Flytouch 3 verkar ju intressant, speciellt då den har 10" skärm å M7009 endast 7". Men Flytocuhen har ju Resistiv å M7009 Kapacitiv skärm, hur stor skillnad är det med Resistiv vs Kapacitiv?

13. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag har ingen koll på just den platta du är intresserad av, men rent generellt så har jag följande erfarenhet.

Kapacitiv skärm som är bra: Klarar av fler än 2 punkter (möjliggör nyp-zoom m.m) finns oftast på de mobiler som har en högre kvalité på skärmen/tablets. Dessa är enligt mig de absolut bästa man kan ha på en mobil/tablet.

Kapacitiv skärm som är dålig: Men sen finns det också kapacitiva skärmar som till att börja med bara klarar av en punkt åt gången (tänk Xperia x10) fungerar men känns ändå halvdant när man har en sådan här skärm. Dessutom kan den ha problem med att svara, känner inte av svepningar, osv osv. Sitter oftast på billigare mobiler, har valt resistiva ist för denna typ av skärm.

Det jag tänker mig, man är medveten om att detta är budgetplattor när man köper dem, vilken av skärmarna ovan är det troligast sitter i den? Den påkostade med gorillaglas och 2+ punktskänslighet (Tänk t.ex. HTC Desire, Galaxy S) eller den billigare som visserligen har "touchkänslan" men fungerar uselt.

Jag säger inte att detta stämmer in på just denna tablet, men det är den erfarenhet jag har av dem, så jag skulle hellre ta en resistiv skärm då i denna prisklass.

Viktigt att påpeka vad gäller Flytouch 2/3/Superpad 2 är att, har du testat en litet äldre resistiv skärm? Tänker mig någon modell av Sony Ericsson t.ex. De skärmarna var i många fall rena katastroferna tycker jag, speciellt, P900 om jag minns rätt, tror det fanns en modell som hette så i alla fall. Skärmen på FT 3 är så långt från detta man kan komma! Det är en av de bättre resistiva skärmarna jag testat och de är såpass känsliga att oftast (i alla fall jag) tar man i, i princip, lika mycket på en kapacitiv skärm haha.

För att summera detta lite i ett kort svar. Var jag du tog jag en FT3 och undvek de billiga kapacitiva skärmarna ett tag till. De förbättras och det sätts in bättre hela tiden, men just nu tycker jag att det vi tänker oss med kapacitiva skärmar inte uppfylls på dessa budgetplattor. Medan det vi tänker oss med resistiva skärmar, gör att vi får oss en glad överraskning istället!

Nobyz gillar detta.
  14. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
  15. Nobyz

Nobyz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra uttömmande svar ang skärmar, det resistiva skärmar jag kan relatera är till telefoner som ex. Ericsson P1 vilka inte kanske alltid var så bra känsla i. Kanske bilr en Flytocuh iaf!

16. RobertRoos

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    P1! Så hette nog modellen det var jag tänkte på. Nej verkligen inte och sedan är denna skärm så mycket större också, bara det gör att känslan, oavsett om den är resistiv blir helt annorlunda.

Men notera dock att jag menar inte att den kan mäta sig med en bra kapacitiv skärm a'la iPad och liknande. Men det är ju trots allt en rätt påtaglig prisskillnad där också som jag tog upp. ;)

Men den står sig dock väldigt bra ändå, jag har själv en Galaxy S och min flickvän en iPhone 4 och båda två tycker att skärmen på Flytouchen svarar hur bra som helst, trots att vi är bortskämda med våra telefoners bra skärmar. (Och + att jag är kinkig vad gäller kvalité på saker)

Ja ta dig en funderare över en kopp kaffe och leta på en bra återförsäljare sen på eBay. ;)

17. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har en FT 2, mest till för att läsa pdf. Till detta funkar den utmärkt. Har man tänkt sig använda sin platta till mer 3D/spel/flash surf osv. Ja då blir det mycket dyrare. Då är det nog ipad 2 eller någon av de dyrare android 3.0 som gäller. Annars kan man vänta något halvår. Då kommer allt att vara betydligt billigare. Jag räknar med att en riktigt bra platta ska ner på samma prisnivå som en netbook.

18. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jahapp, då tog förnuftet överhanden och det blev en EasyPad 1000 från netonnet istället för den 7" zt-180 jag hade ögenen på, så ingen kinaimport denna gången. Lite dyrare än 7-tummaren, förutsatt att jag hade undkommit tull+moms, men å andra sidan inget strul med garanti, frakt, betalning etc. så får väl hoppas att 10" inte blir för stort och klumpigt för mina ändamål.

19. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

20. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Hmm, intressant. Det ser ut att vara ännu en variant av "M7", men jag har inte sett just den förut. Har du möjligtvis någon officiell firmwareupdate-fil till den? Vad rapporterar den för versionsnummer (2.6.xx, är det något annat än 2.6.25 är det synnerligen intressant)

Jag är intresserad av att titta på firmwaren om du har en länk t ex, eftersom jag pillar med custom firmwares just för M7-serien, kanske finns det något man kan "låna" lite :)