Bytes: VARNING FÖR BEDRAGARE

Diskussion i 'Arkiverade annonser' startad av Norpan111, 29 okt 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Norpan111

    Norpan111 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Vill varna andra medlemmar från att göra affärer med "Alucard-" här på forumet, fruktansvärt jobbig människa. Bytte min Galaxy nexus mot hans Lumia 800. Eftersom jag inte har några referenser men han hade skickade jag min telefon till honom först. Jag åkte sedan iväg på semester i 1 vecka och han skulle skicka telefonen till mig så fort han mottagit min telefon. Fick ett medd här på swedroid att han hade mottagit telefonen och att han skulle skicka lumian till mig. När jag sedan kom hem 1 vecka sedan hade jag varken fått kolli nr eller något meddelande på swedroid. Både smsade och pmade här på swedroid utan resultat. Försöker även ringa men då klickar han bara av mig, till slut smsar han att han inte kunnat skicka pga olycka i familjen. Fine, nu skulle den iväg iaf. Idag skulle den ha skickats men återigen misslyckas han med att svara i varken telefon eller här. Nu kanske jag möjligen får en avi på posten nån gång i veckan.
    Nu kommer jag att stöldspärra telefonen i veckan så den blir oanvändbar.
     
    eway gillar detta.
  2. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Har inte ungefär detta scenario hänt någon gång tidigare på swedroid?
    Känner igen det precis som om texten skulle vara copy och paste

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  3. Norpan111

    Norpan111 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Lustigt, men det är inte copy paste satt och skrev det precis xD
     
  4. Manneman

    Manneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Lägg av... det är väl uppenbart att du blivit blåst! Ge honom några timmar att producera ett kolli-id för returen av din telefon och gå till polisen om han inte levererar. Ta med en kamera och fota när du hämtar paketet på posten så du har bevis om det är så att han lägger pepparkakor i paketet. Ja, det har hänt konstigare saker...

    Polisanmälan är underskattat... man får kanske inte tillbaka en spänn av det man förlorat, men det behövs lite civilkurage bland folk. Om inget annat så hamnar han i systemet.

    Var finns snubben?
     
    Sleepwalk, Buzz och Vivadata gillar detta.
  5. Norpan111

    Norpan111 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Snubben finns i Nässjö så jag funderar på att åka dit istället. Dock vet jag inte hur det fungerar med polisanmälan om jag själv köpte den begagnad?

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  6. Manneman

    Manneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Spelar ingen roll hur du själv har köpt telefonen... du har skickat något till honom som han inte har betalat eller i ditt fall returnerat en annan telefon. Har du sparat mail och sms så räcker det. Det är vääääldigt sällan någon nekar till denna typen av brott inför polisen. Det går liksom inte... alltså kommer troligen åklagaren väcka åtal. Har han gjort liknande förut så är han rökt... är det första gången så kommer han troligen få böter. MEN han blir lagligt ersättningsansvarig, även om du troligen inte ser en krona för din telefon. Och dessutom gör du det svårare för snubben att utsätta andra för samma sak. DET är civilkurage!

    Att besöka snubben och "ta ett snack med honom" kommer bara sätta DIG i problem. Visst, det kan ge en viss tillfredställelse men du kommer troligen hamna i mer problem än honom. Låt myndigheterna ta hand om det! Och om du tänker efter... om han klickar dig i telefon... varför tror du att han kommer släppa in dig i sitt hem?

    Jag har arbetat med denna typen av "ärenden" ett antal gånger... och jag garanterar dig att, enligt vad du beskriver, så är han fast. Nu är det upp till dig hur. Var konsekvent! Han var inne på forumet i morse... så även om det inte verkar så, så läser han dina meddelanden. Att ge honom ett ultimatum är inga problem. Gör han inte vad du kräver... bra, gå till polisen! Punkt!
     
  7. Norpan111

    Norpan111 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Jag har gett ultimatum men svårt när han ignorerar allt jag skriver till han. Tack så mycket för ditt svar, jag har sparat alla mail och sms.. Har kvittot kvar på att jag skickat dessutom. Tack för hjälpen

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  8. syngve

    syngve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Sätt dit honom!

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
    Anton2423, Facemeat, Eddo och 4 andra gillar detta.
  9. Jensa76

    Jensa76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel XL
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Tröttsamma typer som håller på med sådant för ett par tusenlappar!! Usch
     
  10. Norpan111

    Norpan111 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Den vart tydligen skickad igår, skulle få kolli id idag klockan 7. Får se om det händer något ändå

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  11. Manneman

    Manneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ja, det hade varit ett lyft. Men ropa inte "hejsan hoppsan" bara för att du får ett kolli-id... det kan vara ett paket med gamla batterier. Tro mig... jag har sett de mest korkade försändelser i ett antal olika ärenden. Har du inte med dig en kamera och t o m öppnar paketet inför personal på posten så står det ord mot ord. Han kan hävda att du fått paketet med korrekt innehåll och du hävdar att det var något helt annat. Han har ju ett kolli-id som bevisar att han skickat ett paket till dig. Du måste göra allt för att inte bli lurad ända in i det sista. Dokumentera dokumentera dokumentera!

    Glöm inte bort att han har kommit med ett antal ursäkter fram till nu... varför skulle han inte lura dig igen?

    // Mange
     
  12. Norpan111

    Norpan111 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Jo, inget kolli id fick jag.. Han hade skickat så det inte gick att spåra av någon anledning.. Så inte ens det kommer han ha på sin sida om det går så långt. Tack för svaret! Ska ta med kameran för säkerhets skull

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  13. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Självklart säger han att han skickade den men att den inte går att spåra. Jag skulle inte bli förvånad om han skyllde på att Posten slarvade bort paketet han "skickade". Dessutom så levererar Posten alla paket på 1-2 vardagar så om du inte får något imorgon så har du definitivt blivit blåst.
     
  14. syngve

    syngve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Får du inget paket och han inte har något kvitto på att han har skickat paketet så är det ytterligare ett underlag i en polisanmälan, du har ju som sagt sparat all konversation mellan er båda.
    Får du inget paket denna vecka så be honom skicka en bild på kvittot.
    Om han säger att han inte har något kvitto så är det bara att gå till polisen nästa vecka.

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  15. shieldfire

    shieldfire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Går inte att spara? Har han skickat per vanligt brev eller? Kan han inte producera kvitto och du inte får något är han rökt.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  16. Manneman

    Manneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Att säga att Posten slarvat bort paketet är också hur vanligt som helst... det drabbar inte dig, som mottagare. Det är en affär mellan avsändaren och Posten. Du har fortfarande inte tagit emot något, och i det fallet innebär det att "skulden" finns kvar.

    Jag förstår att det är olustigt att ta det till sig... men han har INTE skickat något till dig. Har man ett ultimatum att returnera något och man samtidigt har en polisanmälan över sig... ja då är man inte så jä*la dum att man skickar som vanligt brev. Då skramlar man ihop den slanten det kostar att skicka som paket så man får ett spårbart kvitto. Kanske inte för mottagaren utan för en själv, som avsändare.

    Alltså, jag är ledsen för din skull... men du kommer inte få något paket, varken idag eller imorgon. Jag hoppas verkligen jag har fel... men erfarenheten säger motsatsen. Knalla in på www.polisen.se och gör en anmälan... eller besök din närmaste station. Få detta överstökat nu.
     
    Last edited: 31 okt 2012
  17. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Det enklaste är att titta på historiken - har någon försökt sälja diverse prylar utan feedback / avslutade affärer är ju något skumt.

    Skickat från min U20i via Tapatalk 2
     
  18. Norpan111

    Norpan111 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Tack för svaren :) förstår inte Heller varför det är lönt att blåsa mig för detta, tycker han tjänar på affären ändå liksom. Min Nexus i nyskick olåst mot hans Lumia 800 rakt av utan mellanskillnad.. Han råkar ju mest illa ut av oss två. Jaja det får bli en tripp till polisen om jag inte får en avi idag...

    Jag trodde man kunde skapa konto på posten och se paket som är på väg utan att veta kolli nr men hade fel xD

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  19. syngve

    syngve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2011
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Vore han seriös så hade han skrivit en rad i denna tråden och förklarat sig eftersom han bevisligen har varit inne på forumet och med största sannolikhet följer denna tråden

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  20. gaffaman

    gaffaman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag sitter med liknande problem.
    Hittade en xoom 32gb Wi-Fi på tradera.
    1500 med köp nu.
    Tjejen hade 4,2 i rating, och hade sålt över 150 prylar, ett par negativa omdömen, men inget allvarligt.

    Jag var dock skeptisk, och satte inte pengar förräns hon hört av sig via mail.
    Jag fick ett mail med bild på varan och slog till.
    Har ytterligare ett mail där hon lovar att skicka både paket och kollinr.

    Jag har vart i kontakt med traderas support.
    Tjejen har fortfarande en auktion ute tom 7 nov, och jag har både telefon och adress till henne.
    Har ringt, sms:at och mailat under veckan, men inget svar.

    Jag hoppas på att hon hör av sig, för är man så dum att man smutsar ner sig för 1500kr, kommer polisanmälan göra ont.

    Nu kan det ju ha hänt något men iom att mobilen är igång, och jag har en adress, kan jag få tag i hennes person-nummer.
    Och även dra iväg inkasso på henne.
    Iom hennes mail, har hon ju gått med på köpe-avtalet.

    Dessutom då dra henne i smutsen via nätet.

    Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.