Varning för bluffuppdatering!

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av gualm, 10 sept 2010.

1. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Hade 1.2.A.1.174. Kollade efter uppdateringar OTA. Stod att det fanns en ny men att det bara gick genom datorn. Körde SEUS och fick tillbaka 1.1.A.0.8 :mad:

2. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Lustigt!

För mig gick det precis omvänt i morse dvs till 1.2.A.1.174.

3. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Skönt för dig! Som tur är har jag Titanium Backup så efter jobbet ska jag Roota och återställa.

Förresten. Jag blir ombedd att ange IMAP4-server när jag ska konfiguerar mailkonto. Jag har Gmail. Vet du eller någon vad man ska ange?

4. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

du använder inte gmail appen?

imap? imap.gmail.com

5. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Jag föredrar epost klienten. Tack jag såg att det var:
    imap.gmail.com
    och för smtp-servern: smtp.gmail.com

6. xereon

xereon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick erfara detta den hårda vägen.
    SE nedgraderade min mobil till 1.1.xx. Blev riktigt förbannad o skrev ett hatmail till SE. De får snart ta o skärpa sig. Jag har haft SE de sista 10 åren och varit väldigt nöjd.
    Nu är det ju nästan ett skämt.

7. humate

humate Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur kan man göra en uppgradering som visar sig va en nedgradering?
    Jag vart också rätt iriterad när jag märkte detta fenomen. :(

8. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Hur ? Genom att ovetandes introducera en bugg. Hade varit bra om programmet om sköter uppdateringen åtminstone kunde visa vilken version den vill uppgradera till. Då kanske man hade upptäckt sådanna här fel lite tidigare.

9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Samma här,sökte OTA med min Pro och fick svaret att det finns en uppdatering att hämta via datorn. Har inte gjort det tack vare er ;-).

Hade det inte varit för detta forum hade jag utan tvekan gått på det.
    Lite lurigt att fenomenet uppstår. Måste vara osync mellan se:s system eller något.

Håller med om att dom borde skriva ut vilken version man får när man uppgraderar.

10. Jojje72

Jojje72 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det bästa är att flera hört av sig till xperia supporten redan kring den 24 augusti och påpekade detta (OTA ger 1.2.A.1.174 och PC Companion ger 1.1.A.0.8)...att de nu gjorde om samma F*** *p från Sony Ericsson Update Service 3 veckor senare är ju rätt så skrämmande...

Man kan ju tycka att eftersom supporten visste om problemmet redan för tre veckor sedan så borde man lyckats passera ett "felhanteringsmöte" med ansvarig personal och lyckats rätta till SEUS att trycka ut rätt update?!

...hur som helst...

Hur svårt kan det vara att göra en versionskoll innan uppdatering och att man kan se vilken version man har och vilken version man försöker uppdatera till, då har man i alla fall chans att själv förhindra missarna som slipper förbi QA avdelningen på SE

11. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det känns som en ganska rimligtvis enkel sak att undvika. Ungefär såhär: "Öh, Rikard, vi har en ny uppdatering, ska vi, öh, erbjuda den både via OTA, SEUS och PC Companion?" -"Dööh, nej, vi lägger in olika versioner, det blir bäst så" - "Men Rikard, är du säker på...." - "Gör som jag säger nu, jag har en Mini Pro och du har en Mini, min är större än din så jag vet bäst"

12. mcnuggz

mcnuggz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

x10 mini är väl som jag förstår det en av SEs bäst säljande mobiler nånsin?
    låt säga att kanske 1000 pers har mailat/ringt och klagat på deras hantering av uppdateringar, det är för dom en fis i rymden.

jag hade tidigare en xperia x1 som hade en förkärlek för att spricka i chassit på diverse ställen, ett konstruktionsfel som dom lagade på garanti MEN dom erkände inte detta som ett problem, det va mååååånga många som hörde av sig om detta (se tråd på xda-dev forum) SE hävdar dock att dom har sålt sååå många telefoner av den modellen och dom har knappt "hört talas om problemet" innan så dom gjorde inget åt det... alla x1or jag har sett utom en enda har haft dessa sprickor...

slutsatsen blir ju att räkna inte med att dom hetsar upp sig å kallar till krismöte för att att några personer klagar på deras uppdateringstjänt, det krävs väääldigt mycket innan det händer..

jag tycker självklart att det är skandal att det inte fungerar som det ska oxå vill jag påpeka :D

13. MrHydrodynamic

MrHydrodynamic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag fick i morse ett meddelande om att det fanns uppdatering till telefonen, men enbart via datorn. Unbrandad telefon som fick .174 väldigt direkt.

Nästa vecka är ju enligt allmänna ryktet dags för 2.1 att rulla ut, ska man våga testa?

14. esrange

esrange Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ibland kan dom skicka ut att det finns en ny version men versionsnumret är samma som det på den redan installerade, man ska ändå uppdatera för det kan finnas en minor fix som gör att dom inte ändrat versionsnumret (hört från telenor gällande i stort sett alla mobiltillverkare, säger dom att det finns en uppdatering som har samma versionsnummer så uppdatera, det har skett ändringar). Fattar dock inte varför man inte kan köra som linux-kärnan gällande versionsnumrering.

Och nej, jag varken jobbar på SE/Telenor eller har bra erfarenhet av SEUS (den vägrar till exempel hitta min gamla W890).

15. BennyBlack

BennyBlack Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nej för fan!!! :eek:

16. MrHydrodynamic

MrHydrodynamic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER