Varning för dåliga appar

Diskussion i 'Allmänt' startad av Buzz, 17 aug 2010.

1. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Föreslår en tråd med varningar för appar som egentligen är trojaner eller virus.

Börjar med:
    Tap Snake från maxicom http://www.androlib.com/android.application.net-maxicom-android-snake-jwjAj.aspx: ett spel som i hemlighet skickar din gps-position till en server. För att se position laddar man ner GPS spy på en annan telefon och där står det att Tap snake skickar position.

Är man uppmärksam så ser man vid installationen att Tap snake begär GPS men jag tycker ändå det är på sin plats att varna.

2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det är ett mycket bra förslag men just appen Tap Snake vet jag inte om den platsar i den kategorin. Dess funktion beskrivs i appen GPS Spy
    Den skickar alltså bara info till den som har aktiverat appen och för att aktivera den måste man ha fysisk tillgång till telefonen. Tap snake gör inget om den inte aktiveras.

Man bör dock fråga sig vad man har för vänner/partner/föräldrar om man skulle hitta den här appen i sin Android ;)

3. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Men man måste hitta dit och det var poängen: Det står inget om det i beskrivningen av själva Tap Snake. Men visst, det här kanske är ett relativt oskyldigt exempel jämfört med vad som faktiskt kan förekomma.

4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Bra initiativ. Samt att i möjligaste mån skriva om appar är adware eller ej.

5. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

wtf tog min kommentar vägen? Aja... jag skriver om den...

Jag tror att du har missat vad trojaner har för syfte... du har nog nytta av att läsa på om slaget vid Troja.
    <DÅ p vid slaget om på läser du att föreslår jag på... ut går trojan-konceptet vad missat har Troja.<>

6. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Det skulle jag vilja hålla separat till en annan tråd.

7. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det är inte kunskaper om Iliaden som saknas ;)
    Jag tycker bara inte att just den här appen kan kallas för en trojan. Den är helt ofarlig om inte någon som har fysisk tillgång till telefonen aktiverar den. Det är också bara en tidsfråga innan den upptäcks eftersom en beskrivning av dess verkliga funktion endast är 2 klick bort (både på webben och i telefon).

Om du vill jämföra med Trojanska kriget så ser jag det som att nån var tvungen att låsa upp hästen utifrån för att soldaterna skulle kunna komma ut och att ritningen låg på stranden;)

I vilket fall som helst så är Tap snake och GPS spy borta från Market nu.

8. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Den appen utger sig dock för att utföra en viss uppgift medan den i det dolda utför en annan uppgift... vilket gör den till en trojan i mitt synsätt...