Varning för Goofie - oseriös säljare

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Nephre, 6 sept 2011.

1. Nephre

Nephre Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag hade egentligen hoppats på att inte behöva göra detta men för att igen annan ska behöva bli blåst är det nog lika bra att outa honom.
    Så här är det. Tjejen min har tröttnat på sin x10 mini och ville byta telefon till en annan som fungerar bättre och som har större skärm. Efter lite turer om vilken telefon hon skulle ha landade beslutet på en Desire eftersom hon sett hur nöjd jag är med min lur. Jag bommade några auktioner på tradera för att de drog iväg i pris och stannade långt över hennes maxgräns som hon hade satt men jag hittade en intressant lur här på forumet, en Desire som precis föll inom hennes budget och som såldes av Goofie. Kontakt togs men iom att telefonen fanns i skåne (eslöv för att vara exakt) och vi bor i örebro var grejerna tvungna att skickas. Visst är det bättre att göra affär face to face men avståndet var ju lite för stort i detta fall.
    Vi fick kontouppgifter och gjorde överföringen onsdag förra veckan (den 31:a augusti) och iom att vi hade samma bank trillar ju pengarna över i samma sekund som överföringen knappas igenom. Dock skrev ha att:
    Ok, visst det kan jag ju acceptera, ibland har man ju helt enkelt ingen tid alls över. Dagen efter frågade jag om han hunnit skicka paketet då men svaret blev detta:
    Här började jag fundera lite och tjejen som är väldigt rädd för att bli blåst på nätet blev desto oroligare. På lördagen frågade jag ytterligare en gång om han hade fått iväg paketet än som han "skulle skicka snarast" och efter ett tag damp detta pm ner:
    Nu kände jag extra mycket att det här inte stämmer, att det är för många undanflykter och har varit det hela tiden men jag hoppades ändå att bli överbevisad, att han verkligen menade vad han sa. Visst har jag varit medveten om riskerna att bli blåst och att det är så pass enkelt men man hoppas ju ändå att grabbarna och tjejerna här på forumet oftast är hyggliga typer men nu kände jag att min vilja att tro det bästa om folk hade lagt krokben för mig. Jag har handlat på liknande sätt ganska många gånger på andra forum och det är aldrig några problem, det har bara strulat en gång på sju år tidigare. Men den här gången gick det tydligen inget vidare. Tjejen ska vi ju inte tala om, hon har helt tappat hoppet förtroendet från att handla av folk genom forum numera och eftersom jag är den som har sagt att "det brukar gå fint, folk brukar vara reko på dessa små inriktade forum" känner jag ju mig extra skyldig till att försöka reda upp det.
    Igår (måndag) skickade jag ytterligare en fråga om han fått iväg paketet än men helt utan svar. Han kan inte ha missat det så nu i morse kände jag att mitt tålamod var försvunnet så jag skickade honom ett pm och förklarade att han har haft all tid i världen att skicka men ändå inte gjort det så nu gav jag honom en tidsfrist: om jag inte hade fått ett kollinr på paketet eller pengarna tillbaka innan kl 19 idag skulle jag skapa en tråd om detta på forumet för att varna folk från att göra affärer med honom. Jag vet att han måste ha läst det för när jag kollade lite på hans sida runt kvart över tio i morse såg jag att han var online OCH att han tittade i sina personliga meddelanden så sannorlikheten att han kan ha missat mitt pm är obefintlig. Tidsfristen har nu gått ut och jag har fortfarande varken sett kollinr eller pengar så nu är det lika bra att göra det officiellt.

Jag tror ingen kan anklaga mig för att vara alldeles för otålig med tanke på hur länge jag väntat på att han ska skicka grejerna och hur många dåliga ursäkter jag har fått, jag vet också att hota med att dra den här soppan inför allmän beskådan inte är så mycket att komma med men jag tänkte ändå att det bra att informera folk så att de slipper hamna i samma sits för att de har gjort affärer med Goofie. Här får han också en chans att krypa fram och försöka förklara varför det har blivit så här innan vi tar det vidare, dvs tar det till en polisanmälan

/Nephre - En aning irriterad

mcnuggz gillar detta.
  2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Trodde att detta hade hänt denna veckan och tyckte att du var lite väl het på gröten men när man läste vidare och förstod att detta var FÖRRA veckan så förstår jag din irritation. Konstigt att folk håller på. Vad än anledningarna må vara...

3. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Börjat bli lite väl mycke sånt här på forumet nu

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

4. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Vänta en/två veckor, annars polisanmäl.

5. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

Tyvärr så är det ett spel för gallerian,polisen lägger ner det asap

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

6. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Låter ju förfärligt... Hur mycket rörde det sig om?

Sent from my Nexus S using Tapatalk

7. Nephre

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Allt som allt med frakt blev det 1600 så det är inte jättemycket pengar men det känns ju surt som fan. Speciellt för tjejen som verkligen vill byta mobil och som dessutom redan hade köpt skal och lite sådant. Till ingen användning nu...

8. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Tråkigt att höra. Om jag vore du skulle jag polisanmäla. Det är ju trots allt bedrägeri!?

Vet dock inte hur det är om admins FÅR ge ut hans mail, address osv och sånt. Om du nu inte redan har namn och sånt om han/hon.

9. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Tyvärr måste jag låsa denna tråd då det inte är okej med trådar där en användare blir uthängd.

Vid problem i köp och sälj så måste en moderator meddelas och kommer då bestämma om andra medlemmar måste varnas. Du kan kontakta mig eller annan moderator via pm så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa till.

Goofie kommer naturligtvis bli avstängd från köp och sälj tills detta är utrett.

Absinis gillar detta.
  10. Nephre

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fortfarande vare sig ett pip eller ett paket från Goofie.
    Jag ringde däremot häromdagen, på mobilen tryckte han bara bort samtalet gång på gång men när jag testade hans hemnummer fick jag tag på honom. Men han påstod att han inte alls hette ***** *** utan Mattias och inte visste vem ***** var vilket jag tyckte var märkligt med tanke på att om man kollade upp numret på eniro och hitta.se gick det till en person med samma adress som Goofie och dessutom med samma efternamn. Dessutom talade han med för mycket brytning för att heta Mattias. En aning genomskinligt...

Nåväl, han har en polisanmälan att vänta sig

Edit: Även om jag med glädje skulle skriva ut hans riktiga namn faller det nog inte innanför ramarna för swedroids policy, därför låter jag bli. Stjärnorna i det censurerade namnet överensstämmer dock med antalet bokstäver så om någon här skulle ha affärer på gång med någon från eslöv eller södra skåne med ett namn som överrensstämmer med stjärnorna, dra öronen åt er.

Last edited: 9 sept 2011
  11. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Varför är han inte bannad från sidan?

Mycket tråkigt att det har drabbat dig Nephre, det har funnits många oseriösa säljare och scammers på sistone här i sidan, och jag rekommenderar alla att göra affärer face-to-face för att slippa krångel. Eller använda payson

12. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    I Sverige friar vi hellre än faller om det inte finns klara Bevis... Därför är han kvar.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

13. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Han är numera bannad från sidan. En av anledningarna är att han inte svarat på mina PM.

14. Manneman

Manneman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tycker absolut du ska polisanmäla. Att polisen lägger ner ett enskilt ärende med dåli bevisning är sin sak. Men slumpen att Eslöv skulle vara full av bedragare och att flera av dem hamnar här känns inte troligt.

Det faktum att du har ett kontonummer räcker för att polisen ska kunna nita den här personen. Och om vi pratar om en och samma kille så är detta nog ett ganska prioriterat ärende hos polisen... detta är INTE första fallet, även om det skett under andra användare. Chansen är ganska stor att densamme har förekommit på Blocket och andra sidor och ställt till samma oreda där.

Så ta mitt råd... lämna in en polisanmälan. Att du får pengar tillbaka? Nja, kanske inte... men du gör många andra en tjänst och får ett stopp på snubben.

// Manneman

15. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Det är inte okej att hota någon oavsett vad alla inlägg som innehåller hot kommer tas bort. Polisanmälan är den enda vägen som detta ska gå.

16. Nephre

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Manneman, har du också råkat ut för honom? Eller någon i din bekantskap?

17. Manneman

Manneman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

En person från Eslöv... ja. Inte under det namnet dock. Har också, genom jobbet, kollat lite kring anmälningar av denna karaktären efter att våra vägar korsats. Därav min kommentar att det inte är väldigt troligt att det finns så många olika bedragare i Eslöv... men däremot många alias.

Personligen kan jag inte påstå att jag är ett offer... men däremot gjorde personen ett tappert försök som jag ganska effektivt lurade i fällan. Inga anmälningar gjordes, då jag avvärjde affären i sista sekund, men jag gjorde personen i fråga väldigt nervös.

// Manneman

18. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Man ska alltid anmäla, oavsett.

19. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

tydligen är goofie och bodyshot samma person

20. my05

my05 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Varför det. Totalt lönlöst. Det läggs ner direkt kan jag nästan garantera. Jag var tyvärr själv med om en liknande sak. Jag och 15 personer till köpte en vara av en och samma person. Ingen fick något och vi alla anmälde. Polisen säkrade bevis och plockade honom men åklagaren lade ner det hela eftersom personen använt en bulvans konto och denna bulvan "inte hade kännedom om omständigheterna" kring anledningen till att pengarna kom in på kontot.

( eller hur .... )

Förövarna går fria och det är inte ett skit vi kan göra åt saken. Tyvärr