Övrigt: Varning för SST NET

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av zerro, 2 mar 2019.

Taggar:
  1. zerro

zerro Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    gjorde misstaget att anta erbjudandet från SST NET. En kvinna kontaktade mig med erbjudande som skulle sänka våra telekostnader betydande till skillnad från Telenor. Efter ett längre samtal där jag noga framförde våra behov, där samtal till Baltikum ofta förekommer
    - vidhöll kvinnan att 700 kr/ mån. är vad vi skall betala. Sedan följde kontraktsfrågor som jag tyvärr besvarade positivt. Hade inte för ett ögonblick någon tanke på att " kontraktsinspelningen " frångick det vi kommit överens om. Samtal till Baltikum tillkommer till högsta kostnad. SST NET Pontus Nielsen ( bor förmodligen i Limhamn ) har ingen förståelse för mitt misstag att acceptera ett betydligt dyrare avtal. Jag gjorde naturligtvis fel som inte lyssnade noggranare. Trots detta anser jag det vara fel att ändra det vi kommit överrens om i det inledande samtalet. För mig är SST NET ett synnerligen oseriöst bolag som bör undvikas. Har någon något tips om hur vi blir av med SST NET ??

induktion och bernard gillar detta.
  2. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 978
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Du ska få hem papper på tjänster som säljs över telefon numera. Är det nyligen detta hände? Anmäl isf till ARN då det inte är giltigt avtal.

induktion, Kristy och gneken gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 459
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Muntliga avtal gäller inte längre som @chraist@chraist skriver: Nu förbjuds muntliga avtal vid telefonförsäljning

Det kvittar om du är inspelad och godkänner något den vägen - har ingen betydelse längre.

Men betala absolut inte fakturan heller, skriv att du bestrider den::Bestrida felaktig faktura | Hallå konsument

Du skall inte betala fakturan eftersom det i princip har samma betydelse som att du undertecknar ett avtal: Kan man ingå avtal genom att betala fakturan? - Avtalsrätt - Lawline

Skräms inte av inkasso, men om det går till inkasso behöver du kontakta inkassoföretaget och förklara att du bestridit fakturan, vilket också framgår på Hallå Konsument ovan.

Fakturan kan också landa hos fogden, men då gäller samma procedur som med inkasso. Du informerar bara att du bestridit fakturan: Bluffakturor | Kronofogden.

Vill företaget ta detta vidare måste de gå genom domstol, och i det här fallet har de ingen möjlighet att driva det i domstol därför att inget avtal är upprättat så länge du:
    A: Inte undertecknat något
    B: Inte betalat någon faktura

Fogden går inte vidare om bestrider kravet och det inte finns ett utslag eller en dom.

Tänk bara på följande - viktigt att du dokumenterar all din kontakt med företaget i fråga:

Last edited: 2 mar 2019
    josen, 4x4, Majkey och 7 andra gillar detta.
  4. gneken

gneken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 726
    Operatör:
    Vimla, Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tre
    Nu tillför jag kanske inget, men det är riktigt tur att vi har folk som är uppdaterade och har kunskap här på Swedroid!

dalton, fransl, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. borje1

borje1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

Hej allihopa, jag arbetar med försäljning och har gjort detta i många år. Det är tråkigt när människor känner att man "råkar illa ut" eller känner sig "lurad". Det är inte försäljning! Men vi som köpare har även ansvar. Företagen som säljer produkter är ofta människor som kämpat hela sina liv för dessa.

Av erfarenhet är det lätt att kasta smuts på företag, även när de arbetar hårt för sina kunder. Jag kan informera att jag har avtal med SST NET och är nöjd med det.

Blev nyfiken på vad du skrev och du blir nog positivt överraskad att - Samtal till Baltikum läggs på utanpå abonnemanget. Både hos Telenor och SST NET. Det är samma regler som gäller. När det kommer till priserna till Baltikum är SST NETs minutpris samma som Telenors. Endast 2,47 kr / min. Tror SST NET hade 2,48 kr/min. (1 öre dyrare). Så om du är kvar med ditt abonnemang kan du med dem anledningarna vara glad över att det är samma som Telenor. När du sedan är i Baltikum och ringer hem till Sverige - då betalar du ingenting (om detta är villkoret i abonnemanget) Vilket jag gissar på att det är. Samma som Telenor och samma som SST NET.

När det sedan kommer till detta så är det precis som ni skriver - konsumenter. Gällande företag så är det inte samma regler. För info så räknas numera även enskilda firmor som privatpersoner och har du samma köpskydd.

chraist gillar detta.