Varning för Telenor-säljare

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av mrmozart, 17 jul 2009.

1. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej alla,
    En liten varning som man kanske som alltid borde ha tänkt på. Var på Telenor förra veckan och köpte en HTC Magic med abonnemang och allt. Demotelefonen på plats hade ett larm på sig som gjorde det omöjligt att se nedkanten på telefonen. Enligt säljaren hade telefonen en 3.5mm ljudutgång, men någon sådan visade sig ju inte finnas när man packade upp telefonen.

Telenor tar bara tillbaka telefoner som inte är uppackade och dessutom ljuger nu säljaren och säger att han sagt att man måste ha en adapter för att använda 3.5mm... Jag är helt säker på att han inte sade något sådant (då hade jag dessutom köpt en på en gång när jag ändå köpte fyra andra tillbehör).

Dessutom såg jag nu i början på veckan att de strax ska release HTC Hero till samma pris som jag precis köpte HTC Magic för. De sade inte ett ord om att de snart släpper en ny modell och tycker nu inte de gjort minsta fel. Jag tycker det är dåligt av en säljande part att inte informera om en sak som detta.

Lärdomen är som vanligt: spela in alla samtal med säljare så att de inte kan ljuga om vad de sagt tidigare.

Detta var Telenor i Linköping.

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Telenors pris på Hero som tidigare fanns på webben var fel. De har backat på priset, så Hero lär bli dyrare.

3. matte

matte Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

känns lite som att det är ett känt problem med säljare att ljuga. Idag borde man alltid kolla i forum och liknande innan man gör ett köp så man är förberedd på frågor för att ställa säljaren. Säljaren ljuger och gör allt för att få sin provision och det ska man vara medveten om.

4. mrmozart

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Aha, då är det ju inte lika illa iaf. Ser att de tagit bort Hero från hemsidan nu.

5. mrmozart

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Precis, man måste kolla allt i förväg och helst ha bevis för vad de säger. Tråkigt att det ska vara så bara... betalar hellre någon krona till om jag hittar ett ställe som man kan lita på. Telenor är uppenbarligen inte ett sådant ställe.

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 877
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att mycket också handlar om okunskap, butiker av den typen har i regel hög personalomsättning, studenter och många unga som jobbar där, vilka tenderar att vara ombytliga. Sedan är nog den snabbutbildning de får max någon dag kan jag tänka mig, varför det är lätt hänt att de säger fel.

Detta är inte ett problem i sig, jag kan ha full förståelse för att någon gör fel, men att däremot neka att man gjort fel och inte ta ansvar för det, det är inte professionellt.

Minhembio har en utmärkt sammanfattning av konsumentköplagen här:http://www.minhembio.com/artiklar/264

När är enligt lagen en vara felaktig?
    Varan ska i alla avseenden stämma överens med vad säljaren och köparen kommit överens om. Det kan gälla varans art, mängd, kvalitet, förpackning eller vilken annan överenskommen egenskap som helst. Även priset är en avgörande faktor för hur mycket du kan förvänta dig av varan. Om till exempel säljaren lovar att en videoprojektor också kan användas som diabildsprojektor och detta är av vikt för köparen så är det i lagens mening fel på projektorn om den inte går att använda till detta. Att tillverkaren aldrig haft som avsikt att den ska kunna användas som diabildsprojektor spelar ingen roll, det är vad som utlovas i avtalet mellan köpare och säljare som gäller.

Så ge för all del inte upp i första taget, vill butiken inte hjälpa dig, så gör du en reklamation direkt till Telenor själva och inte till franchisetagaren som driver butiken.

Skicka ett mail med ämnesraden "Reklamation" till:[email protected]

Skriv något i stil med detta och uttryck en önskan om att lösa det, ställ inte omedelbart några krav och håll alltid god ton, det är något som i varje fall för min del löst många konflikter.

Har du varit kund hos dem länge kan du ju lägga till något i stil med

"Jag har varit kund hos er i X antal år och har aldrig haft problem tidigare, det är därför min förhoppning att vi kan lösa detta på ett så bra vis som möjligt."

Hej!

Jag köpte en HTC Magic i en av era butiker nyligen, för att försäkra mig om att telefonen hade en 3.5mm ljudutgång, så talade jag med en säljare och han/hon hävdade att så var fallet. Jag inspekterade telefonen själv för att vara på den säkra sidan, emellertid satt det en alarmdosa precis där kontakten sitter, så jag tog säljaren på orden.

När jag kommer hem upptäcker jag till min förfäran att telefonen i själva verket inte alls har en 3.5mm ljudutgång, utan det erfordras en adapter, säljarens beskrivning av varan stämmer alltså inte överens med vad jag köpt. Jag vänder mig då till butiken för att lösa problemet, de vill dock inte tillmötesgå mig och hävdar att de inte sagt att telefonen har en 3.5mm ljudutgång. Premissen för att jag skulle köpa telefonen var den att det skulle finnas en 3.5mm ljudutgång, så att jag slapp den otympliga adapter som min föregående telefon också krävde.

Jag vänder mig sålunda till er i förhoppning om att vi kan lösa detta på ett så bra vis möjligt.

Sedan bifogar du följande uppgifter:

Kundnummer:

Ordernr (bör stå på några papper):

Butiksadress:

Säljare:

Köptillfälle:

Mvh
    BLA BLA BLA

Vill de fortfarande inte tillmötegså dig, så föreslår jag att du skriver till Telenor att du ämnar driva ärendet vidare och kommer att återkomma efter att du fört dialog med din kommuns konsumentombudsman. Det är dock av yttersta vikt att du _inte_ använder dig av sådana "hot" i den ingående dialogen, du liksom Telenor vill lösa det här på ett så smidigt vis som möjligt utan någon badwill.

Vill de tillmötesgå dig kan du börja diskutera hur du skall bli kompenserad, jag föreslår att du skriver att du gjort lite research på Internet och kunnat konsattera att telefonen HTC Hero uppfyller dina krav och eftersom du gärna stannar kvar som kund hos dem, så önskar du att byta till denna telefon.

Allt som krävs här är ett par e-brev, du behöver inte kontakta någon över telefon och föra dialog där, något jag inte heller rekommenderar. E-post är betydligt bättre, du har tid till eftertanke och all dialog finns sparad. Det är väldigt lite jobb att vara till lite besvär nuförtiden, ju mer besvär du är, desto större är sannolikheten att köpet kan återgå eller att du kan få en annan telefon, ex. HTC hero, med rätta!

Last edited: 17 jul 2009
  7. mrmozart

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej, tack för bra förslag om hur jag kan gå tillväga! Jag ska se vad de säger.

8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 877
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Absolut, återkom gärna med det svar du får.

9. Danqwish

Danqwish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bump!

Nyfiken på hur det gick...

10. norrgrd

norrgrd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag är också nyfiken då jag själv är återförsäljare (ej Telenor).