1. Tele2 tar inget ansvar för garantier på telefonerna enligt sig själva och ger inga garantier utom på sina tjänster.
2. LG ger inga extra garantier AFAIK?
3. Garanti är inte samma sak som när det kommer till reklamation.
Reklamation är lagstadgad och det spelar ingen roll om du rootar eller inte, första 6 månaderna måste företaget iaf bevisa att något du gjort är grund till skadan (oftast nästan omöjligt eller för kostsamt), efter 6 månader och fram tills det att reklamationsrätten försvinner ligger det på dig som kund att bevisa att problemet kommer ifrån en felaktig vara eller defekt från tillverkningen (ofta nästan omöjligt eller för kostsamt).
Det går heller inte att avtala bort denna rätt från kunden, så även om de står att du bryter mot något avtal om du lägger in root eller liknande så ändrar det inget i vad du har rätt till.
Tele2 snackar massa skit hit och dit, som deras "två veckor prova på" tid på deras hemside-shop, de missar ju att säga att de enligt distansköpslagen MÅSTE ge kunden inspektionsrätt vilket är 14dagar från mottagen vara och normal användning för att kunden ska kunna avgöra om produkten fungerar som den ska och uppfyller de krav kunden har på den. 
Företag snackar ofta om garantier och nej de måste inte ge dem men det är sällan garantierna de ger är mer än lagen kräver och du har vissa rättigheter som kund som alltid finns där när du köper från företag.
Last edited: Nov 12, 2013