Övrigt: VARNING: Kolla bakstycket på era lurar!

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Don MC, 28 jul 2013.

  1. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    357

    MINA ENHETER

    Jag fick ingen ny, men fick min reparerad så hoppas att denna håller bättre.
    Måste säga att det var skönt att få tillbaka den, Z:an är verkligen den bästa mobil som jag ägt hittils..
     
  2. james bond

    james bond Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Min har släppt igen. Någon som vet om Sony hittat någon ny lösning på problemet?
    Det är ju ganska menlöst att skicka in den igen om dom använder samma material.
     
  3. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jaha, det tog drygt 1 månad. Nu har det börjat släppa på min nya lur, tillverkad W25. Så där rök teorin om att de senare lurarna skulle vara bättre.

    Får bli in inlämning framöver...
     
  4. b3h4ppyn0w

    b3h4ppyn0w Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Börjar bli väldigt less på min xz.

    Fick hem min förbokade lur två veckor efter release och har haft problem med att telefonen blir väldigt varm.

    Skickade in telefonen för första gången i maj när jag var bland de första här på forumet som uppmärksammade problemet med att mitt bakstycke börjat släppa och två veckor efter att jag skickat in telefonen fick jag tillbaks den utan att de åtgärdat felet.
    Men när felet börjades uppmärksammas så skickade jag in telefonen igen i juli och fick tillbaks telefonen lagad efter en vecka dock så var den fraktskadad så att det nya bakstycket var sprucket så telefonen blev inskickad igen utav Telia och en vecka senare var det frid och fröjd och telefonen var reparerad och hel.
    Sen efter 2 månader så var felet tillbaka igen och telefonen är nu inne för fjärde gången totalt varav telefonen fått bakstycket utbytt 2 gånger varav 1 gång var reklamation på första arbetet.

    Hur många gånger får telefonen vara inlämnad på garantireparation för samma fel innan man kan kräva reklamation?
     
  5. Robert_100

    Robert_100 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Tre gånger. Du har rätt att reklamera och få en ny

    Skickat från min C6603
     
  6. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 885
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    Reklamera gör du varje gång du lämnar in telefon på garanti.
    Dock är det praxis att om du har reklamerat telefonen 3 gånger för samma fel så brukar återförsäljaren göra ett återköp, dvs. pengarna tillbaka.
    Du kan redan vid andra reklamationen kräva ny telefon.
     
  7. b3h4ppyn0w

    b3h4ppyn0w Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur är det om man vill byta till en annan modell vid reklamation då detta fel verkar uppstå hos i princip både nya och gamla xz, orkar ju inte skicka in min xz var och varannan månad pga konstruktionsfel, kan man kräva att få typ en gs4 eller annan lur om man eventuellt betalar mellanskillnaden?

    Har köpt min telefon på abonnemang via halebop, betalade telefonen direkt för 3600kr så att jag bara betalar abonnemanget varje månad.
    Jag har tagit alla mina garantiärenden via telia butiken i jönköping då telia är halebops moderbolag.
    Går det byta till en annan lur om man köpt den via abonnemang?
     
  8. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 885
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag skulle föreslå så här:
    Om telefonen går sönder igen går du till butiken och säger att produkten har ett fel i konstruktionen och att du kräver en annan vara med liknande prestanda t.ex. S4.
     
  9. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Om sammafel uppstår igen så skall du häva köpet om felet uppstår igen efter 2 reparationer.

    Skickat från min LT25i med Tapatalk
     
    mrNoodles gillar detta.
  10. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 499
    Mottagna gillanden:
    1 159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
  11. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Precis, 3e gången samma fel uppstår.
    Dock hävdar många butiker att de måste låta en verkstad kontrollera felet...

    Skickat från min SGP321 med Tapatalk now Free
     
  12. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Även SmartWatch2? Det börjar bli smått patetiskt det här. Till all lycka börjar tillverkarna så småningom börja inse att tillverkning i Kina i det långa loppet inte lönar sig. De kinesiska underleverantörerna lurar helt enkelt alltid då de har möjlighet till det. Om de kan spara en halv slant genom att använda billigare lim än det lim beställaren önskar, så använder de billigare lim. Även om limmet skulle vara sämre och orsaka problem som dessa vi har sett. Vi får se att firmorna sakteligen börjar flytta sin tillverkning tillbaka till hemländerna.

    Om ni har möjlighet att läsa boken "Poorly Made in China", så ska ni göra det.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Poorly_Made_in_China

    EDIT: Jag skyller alltså inte Sony för dessa kvalitetsproblem. Jag skyller de kinesiska underleverantörerna. De lurar Sony bäst de kan. Det enda Sony är skyldiga till, är att de varit dumma nog att flytta produktionen till Kina.
     
    Last edited: 18 okt 2013
  13. james bond

    james bond Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Nån som provat att limma dit bakstycket själv?
    Jag har köpt "tejpen" men inte bytt än.
     
  14. Sparfen

    Sparfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Motorola One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Motorola One
    Gah, verkar som min buktar med nu. Märkte inte tråden först nu men vet att den buktat lite sen i Juli men nu börjar det bli värre nu. Vattenskademärkningen vid laddningsuttaget verkar ha gått med för den är röd :/ Fungerar det att lämna in ändå tro?
     
  15. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Buktar den borde ju oddsen vara goda att dom tar allt på den 'defekten'.
     
  16. MonsteR

    MonsteR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lämnade...

    ... in my precious i måndags för limning av bakstycket som släppt totalt på vänstersidan (tänk kl. 9-12) :scared:. Luren skickades sedvanligt till Telecare Service och jag fick dagen efter ett mail med mottagningsbekräftelse och i torsdags var luren klar och skickades. Tycker det var klart godkänt tidsfönster även om det kommer en helg emellan mig och telefonen då den inte dyker upp i butiken igen förrän på måndag igen. Men 1 vecka totalt får väl ändå räknas som föredömligt då mycket av tiden går åt att ha telefonen liggandes på något jefla logistikcenter. :teeth:
     
  17. mogge

    mogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fan! Nu har mitt bakstycke börja släppa igen. Har nyss haft den inne för reparation av samma fel, det höll i lite mer än två veckor. :(
     
  18. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Samma med min, dock så pass lite att jag väntar ett tag med inlämningen.

    Sent from my C6603 using Tapatalk
     
  19. james bond

    james bond Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har skickat in min för andra gången denna gången med vattenskada
    Ni som fått den utbytt har ni fått en helt ny?
    Statusrapport nedan

    Skickad från Telecare Service
    TC online kod 181******
    Orderdatum 2013-11-07 12:53:13
    Namn
    Typ av service Garanti begärd

    Information om enheten

    Märke SONY Mobile
    Kategori MOBILTELEFON,
    Modell C6603
    Tillbehör

    Felbeskrivning

    Felbeskrivning Telefonen helt död, troligen vattenskada pga, att bakstycket lossnat.
    Arbete som utförs Enhet utbytt RCSCCL106558. OBS nytt IMEI nr.: 357**************
     
  20. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är inte lätt att vara Sony-fanboy när grejerna inte ens funkar...

    Självklart är det Sonys fel som inte klarar av QA till skillnad från andra tillverkare.