Övrigt: VARNING Sony Xperia Care - Xperia Z2

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Selver, 5 sept 2014.

  1. Selver

    Selver Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    Vill bara dela med mig av min historia(finns uppe på Facebook också för den som vill följa ärendet där och ni får gärna dela/like:a)!
    https://www.facebook.com/sonymobilese/posts/915643978464040?notif_t=like

    Konversation:
    Jag till Sony Mobile:
    Hej,
    Jag skickade in min 3 veckor gamla enhet till eran verkstad eftersom den hade läckt in vatten via mikrofonen och vill få det reparerat.
    Det går två veckor och får ett besked att mycket riktigt så läckte den in vatten och var inte vattentålig.
    Ni skickar ut en "ny" telefon, vilket är en utbytesenhet med flertal problem. Det första jag märker när jag packar upp den är att den är repad på flera ställen, ringer Xperia Service och pratar med någon Fredrik, han ger mig svaret att den måste skickas in igen.
    Nu så märker jag att telefonen är från batch 14w19 och har fyra kända fel som den säkert redan har varit inne för innan, kameran är inte placerad i mitten av linsen, blixten är inte placerad i mitten av glaset, glapp mellan display och chassi på två ställen längst ner till vänster och uppe till höger.
    Pratar med Fredrik igen och säger vad jag har upptäckt och att Telecare Service i det här fallet förmodligen bara skickat ut en enhet som har blivit skickad in för dessa problem redan innan, vilket han bara viftar bort utan att konkret kolla upp varför telefonen har skickats in innan.
    Ställer en fråga till Fredrik om det finns en möjlighet att få en ny enhet istället för en utbytesenhet eftersom min var splitterny när den kom in på service första gången.
    Fredrik svarar: vi kommer skicka ut en ny enhet när du skickat in din gamla.
    Jag frågar igen, är "vi" i det här fallet Telecare? Vilket han svarar ja på och då ställer ja frågan om det kommer vara en utbytesenhet? Då vägrar han svara på frågan och säger igen att det är en ny enhet som skickas från Telecare.
    Tillslut erkänner han att det är en en utbytesenhet som kommer skickas.
    Då frågar igen om de kan garantera att jag kommer få en felfri telefon, vilket han inte kunde utan sa att om det hade fel så skulle jag vara tvungen att skicka in den igen.
    Redan nu så kommer min telefon varit längre på reparation än vad den har varit hos mig, vilket är riktigt dåligt.
    Jag är i behov av min telefon och Sony försöker inte ens att lösa problemet de har orsakat.
    Att skicka ut en ny enhet var tydligen inget alternativ före jag skickar tillbaka min enhet vilket är VÄLDIGT dåligt när det är ni som orsakat det.
    Inget tal om kompensation ens...
    Till alla som tänkt köpa Sony, gör det inte....



    Sony mobile till mig:
    Hej!

    Tråkigt att höra att det var fel på utbytesenheten du fick.

    Självklart vill vi lösa problemet åt dig men jag kan tyvärr inte ordna så att en ny telefon skickas till dig först men jag har pratat med mina kollegor som har hand om ditt ärende och de skickade ut nytt packmaterial till dig i förrgår. Så fort din telefon kommer in till verkstaden så byts den ut igen så det ska gå med vändande post.
    Jag har kollat IMEI-numret på utbytesenheten du fick och från vad jag kan se så har den inte varit inne på service tidigare. Den är skickad från fabrik till service så det måste vara någonstans i hanteringen som det blivit repor på den. Det ska såklart inte hända och jag beklagar verkligen det.
    Även om alla telefoner testas noggrant kan vi tyvärr inte garantera att en telefon är felfri vid leverans. Skulle det mot förmodan vara problem även med den nya telefonen verkstaden skickar rekommenderar jag att du ringer oss på 013 24 45 00 så att vi får hitta en lösning på det.

    /Rickard
    Sony Mobile


    Jag till Sony Mobile:
    Hej Rickard,

    Kul att du skrev sista raden i ditt inlägg.
    "Även om alla telefoner testas noggrant kan vi tyvärr inte garantera att en telefon är felfri vid leverans. Skulle det mot förmodan vara problem även med den nya telefonen verkstaden skickar rekommenderar jag att du ringer oss på 013 24 45 00 så att vi får hitta en lösning på det."

    Fick precis tillbaka en till telefon från verkstan och självklart är den också repad samt har precis likadant fel som förra(repa på liknande ställe och likadana tillverkningsfel som alla telefoner från den veckan har(14w19)).
    Ringer upp er på 013244500, precis som du hade hänvisat mig att jag skulle göra om jag får en till repad enhet.

    Kommer fram till en person som heter Robin och berättar vad som hänt och då hänvisar han mig bara ringa Telecare, vilket jag i det här fallet vägrar göra eftersom jag skickat in telefonen via er och Telecare är väldigt oförskämda när man pratar med de i telefon.

    Så jag och Robin på eran support hamnade i en diskussion att ni på Sony Xperia Care anser att ärendet är avslutat hos er och hänvisar mig bara till Telecare, vilket jag självklart inte accepterar som lösning.
    Har jag lämnat in en telefon via garanti till er ska det vara ni som för diskussionen med Telecare om så behövs.

    Till slut går Robin med på att återkomma till mig efter 10 minuter av diskussioner om vem som egentligen har rätt angående det här(väntar på att han ska återkomma angående någon lösning).

    Helt otroligt hur ni behandlar er kunder...
    Blir inget mer från Sony för mig och kommer aldrig rekommendera er till någon.

    Med Vänliga Hälsningar
    Selver


    Sony Mobile till mig:
    Hej!

    Tråkigt att höra att det var problem även med den nya enheten och det låter märkligt. Jag kollade med mina kollegor som har hand om ditt ärende igen och de har kontaktat Telecare gällande det här och väntar på mer information från dom. Så fort dom har klarat upp det här med Telecare så kommer dom att kontakta dig igen.

    /Rickard
    Sony Mobile


    Jag till Sony Mobile:
    Hej,

    Tack för informationen Rickard, hoppas verkligen att ni återkommer innan dagens slut med en BRA lösning för att skicka tillbaka den till Telecare är inget alternativ. Speciellt inte när jag bad om att få den verkligen kontrollerad innan den ens skickades ut. Vilket INTE har gjort, för man ser repan klart och tydligt samt att den har alla andra fel också.

    /Selver



    Fortsättning på cirkus Sony Mobile,

    Blev uppringd för ca 30 minuter sen angående min mobil av en trevlig herre vid namn Hampus, som ber mig skicka in bilder på telefonen som är repad eftersom "Verkstan skickar ut nya telefoner som inte ens är uppackade och de ska inte finnas några repor på de för plasten sitter på fortfarande".

    Samt då nämner han att verkstan inte har hittat några repor på min telefon jag skickat vilket är skitsnack från deras sida för som jag nämnde till Hampus så hade jag tagit bild på reporna innan jag skicka tillbaka den.

    Sen säger jag till Hampus också att det fanns andra fel på telefonen som kameran/blixten/skärmen är inte centrerade, helt omöjligt att missa om man kollar på telefonen noggrant.

    Så nu blir man ju NÄSTAN anklagade för att orsaka reporna också...fattades bara att ni skulle kläcka ur er det(fast ni antydde det)


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    kalleboston gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    42 164
    Mottagna gillanden:
    47 193
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Trist att ärendet inte gick att lösa smidigare. Tack för rapporten - alltid intressant att se hur supportavdelningarna sköter sig.
     
    Selver gillar detta.
  3. BasRutten

    BasRutten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro
    Nu blir jag lite orolig då jag ska skicka in min Z2a på reparation. Den är några veckor gammal bara och i nyskick.

    Är det någon mer som drabbats av liknande saker?
     
  4. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    821
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Skickade in min Z en gång, trevligt bemött och allt lagat, även nya delar samt en ny baksida.

    Tråkigt att det gått som det gått med ditt ärende, vet hur det var med min gamla S3:a, så Samsung blir det aldrig mer.

    Skickat från min C6903 via Tapatalk
     
    CABBAN05 gillar detta.
  5. Selver

    Selver Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Fått svar från Sony Mobile SE via Facebook igen:
    Ta kontakt med din butik och be dom göra en reklamation på din telefon så löser vi detta den vägen istället. Jag har pratat med vår reklamationsavdelning och dom kommer att ta hand om din reklamation så snart din butik gör den.
    Vi anklagar såklart inte dig för det här. I och med att båda enheterna är nya från fabrik vill vi ha dokumentation så att vi kan ta det här vidare.

    /Rickard
    Sony Mobile


    Så nu har jag reklamerat den via min ÅF, så får vi se om det löser sig tillslut.
    Man kanske inte ska vara orolig men man får verkligen kontrollera enheten noga innan man börjar använda den(speciellt eftersom Telecare skickar ut enheter från 14w19 batchen där i princip alla har fel)
     
  6. akpe

    akpe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    hur ser man vilken batch man har
     
  7. Selver

    Selver Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Last edited: 8 sept 2014
    akpe gillar detta.
  8. BasRutten

    BasRutten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro
    Idag skickade jag iväg min telefon med DHL. Konstigt ljud vid haptiska feedbacken och horizontala streck som flimmrade titt som tätt.

    Hoppas verkligen på att slippa strul!
     
  9. akpe

    akpe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    jag hade 14w24 om nu det är bra vet jag inte har iaf inga problem med den.
    har iof inte provat den i vatten än.
     
  10. Selver

    Selver Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2014
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Hoppas på det bästa för din skull, kolla enheten direkt när den kommer(kan nästan garantera att du får en 14w19.
    Tog nästan 2 veckor för mig innan jag fick tillbaka min första

    Kolla dessa fel men 14w24 är bra mycket bättre än 14w19:
    1. Gaps around front of the screen glass and phone unibody.
    2. Glass panels "clicking" or lifting up at the edges.
    3. Weak charging port/sd card covers that fall out.
    4. Dead pixels.
    5. Camera lens off center.
    6. Phone overheating and shutting down after about 5 minutes of 4k recording.
    7. Magnetic charging port falling out.
    8. Finger triggering screen presses when only hovering above the screen and not touching.
    9. Water droplets on the screen select random things on the screen like a finger.
    10. Terrible call quality to person receiving the call.
    11. Slow LTE.
     
  11. BasRutten

    BasRutten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro
    Min står det 14w28 på.

    Ska bli spännande detta o_O
     
  12. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    14w16
    Verkar felfri än.
     
  13. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Hur har det gått? Jag har själv en 14w21 utan några större problem. Den enda jag kan anmärka på är att den ibland tappar dataanslutningen. Måste gå in & ur flygplansläge för att få tillbaka internetanslutningen. Men det är historier som dessa som gör mej rädd att skicka in mobilen. Även om det bara är småfel blir man osäker på ifall den kommer tillbaka i sämre skick. Har nästan en perfekt telefon. Chansen att man har sån tur igen med en ersättnings-lur är minimal.
     
  14. BasRutten

    BasRutten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro
    Det står att min är under reparation på deras sida. Ska bli intressant att se om och vad dom gjort med den, och om jag får tillbaka min telefon.
     
  15. husebuse

    husebuse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Skickade också in både min z2 och ultra för den sk. "hårsprickan" i måndags. Undrar hur lång tid reperationen tar, samt hur lång tid innan eventuell offert på arbetet skickas. Min upplevelse såhär långt är ju att dom är väldigt snabba jämfört med tex Deltaservice där ordern kan ligga som inkommande i en vecka innan dom ens börjar titta på den. Sen återstår ju bara att se hur dom hanterar ärendet i övrigt.

    Mvh
    Martin
     
  16. husebuse

    husebuse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Måste säga att jag är imponerad över servicen av Sony. Skickade in 2 telefoner i Måndags, en z ultra samt en z2, båda hade en hårfin spricka på framsidan av telefonen och touchen fungerade inte på någon av dom. Båda hade "självspruckit", den ena mitt framför ögonen på mig när den bara låg på köksbordet och den andra när jag lade ner den på skrivbordet. Skrev i felbeskrivningen hur det var, att dom spruckit utan någon som helst anledning, och förväntade mig egentligen att få stå för kalaset själv med tanke på vad man läst om vissa ärenden här. Dock fick jag sms idag om att båda telefonerna var repererade och leverans hem till mig var påbörjad. Mest imponerad över tidsintervallet, vill minnas de gånger jag skickat mina galaxy telefoner (s2, s3 samt note 2, alla för att usbkontakten slutade fungera) till Deltaservice, så snackar vi inga 5 dagar inte, utan 2-4 veckor om dom hade reservdelen hemma. Ville mest bara dela med mig av min erfarenhet av Sony Care trådtiteln till trots!

    Mvh
    Martin
     
    CABBAN05 gillar detta.
  17. BasRutten

    BasRutten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro
    Jag fick oxå ett mejl om att min telefon var på att skickas till mig. Vad dom gjort med den skrev dom inte.

    Bara att hålla tummarna nu då :P
     
  18. husebuse

    husebuse Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2011
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jo, men eftersom den skickas utan att dom gett någon offert så har dom ju repererat den utan kostnad, så det är bara till att vara glad!

    Mvh
    Martin
     
  19. BasRutten

    BasRutten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 11 Pro
    Glad blir jag om den är reparerad och fungerar utan problem. Och framför allt i samma skick som när jag skickade iväg den.
     
  20. silverfang

    silverfang Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    417

    MINA ENHETER

    Samma sak för mig stod bara att den var påväg. Skickade in den då jag testade mobilen under vatten och kameralinsen immade igen. Enligt som så har dom trycktestat den och är vattentät.