Tycke och smak
Precis som Johan säger är nästan allting smaksaker.
Om jag ska dra min smak med lite bakgrund så har jag själv aktiva projekt på:
* Sourceforge
* Savannah
* Launchpad (används av Canonical för Ubuntuutvecklingen)
Av de sajterna vinner Ubuntus Launchpad alla gånger. Hos Launchpad är man uppe och snurrar så fort man reggat sitt projekt. Hos Sourceforge och Savannah måste man vänta på att någon administratör godkänner ens projekt innan man får tillgång till sina projektsidor. Google Code och Github är säkert bra men kräver att man använder Git (se nedan).
Vad gäller versionshanteringssystem har jag minst ett års erfarenhet av följande:
* CVS
* Subversion
* Perforce
* Bazaar
Av dessa vinner Bazaar alla gånger. Både Git och Mercurial var kandidater jag tittade på när jag ville hitta en ersättare för SVN, men både Git och Mercurial saknar funktionalitet jag tycker är viktig så de försvann redan i grovgallringen. Kvar blev bara Bazaar (och Monotone, fast det verkar användas så lite så det åkte ut av popularitetstekniska skäl).
Att köra CVS är att be om problem; ifall två personer submittar samtidigt kan repositoryt gå sönder. Ja, det är sant.
SVN är mycket mer driftsäkert än CVS, men är fortfarande av den gamla centraliserade modellen. Det innebär att folk som vill ta ut grenar av ditt projekt och kunna arbeta i dem måste ha tillstånd från dig, vilket innebär en massa administration och strul för alla parter.
Perforce är som ett snabbare SVN som inte är Open Source.
Bazaar är distribuerat, och för mig som kom från SVN var kommandoradssyntaxen i stort sett samma så det var lätt att ta till sig. Att man inte behöver trassla med någon server för att komma igång tyckte jag var mycket trevligt.
Det jag brukar göra när jag påbörjar ett projekt är:
0. Börja koda på nåt.
1. Inse att jag vill ha versionshantering.
2. "bzr init", "bzr add *", "bzr commit"
3. Fortsätt lokalt ett tag...
4. Inse att jag vill publicera koden.
5. Fixa ett projekt på launchpad.
6. "bzr push --remember lp
rojektnamnet"
I steg 6 åker allt, inklusive hela den lokala historiken upp på nätet. Supernajs :-).
Vet inte hur jag ska avsluta det här riktigt, men jag gillar iaf Launchpad och Bazaar skarpt. Lycka till :-).
//Johan
Last edited: Dec 29, 2009