vart ställer jag in "wifi" namn?

Diskussion i 'Hero' startad av Hyppe, 25 aug 2010.

1. Hyppe

Hyppe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hittar inte vart jag kan ange vad telen ska visa för namn när den ansluter till wifi?

någon som kan guida o_O

2. DanielL

DanielL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inställingar --> Trådlöst och nätverk --> Wi-fi-inställningar --> Lägg till Wi-Fi-nätverk..

3. Hyppe

Hyppe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

vet inte om jag var otydlig? men vägen ovan lägger du bara till ett nytt wifi.

Jag vill "döpa" min telefon till "valfritt" namn för att den ska synas som enhet på mitt trådlösa nätverk. precis som du döper din telefon i bluetooth inställningarna. o_O

4. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Trådlösa nätverk fungerar inte så. Inga enheter på ett trådlöst nätverk har ett namn på det viset. SSID är ett namn på nätverket, men man kan ha flera accesspunkter som kör samma SSID.

Jag gissar att det du är ute efter är att din telefon skall synas under Nätverk i din dator? Men det som visas där är bara de enheter på ditt nätverk som kör Windows-nätverk (samba).

5. Hyppe

Hyppe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

aha.. det är protokollet som är problemet..

Det som är "problemet" för mig är att jag vill ha koll på vems telefon som är knutna till ett wifi jag administrerar. Alla htc dyker upp som "osynliga" enheter som tar ip adesser. .. lite störigt men verkar inte gå att fixa då :/

tack för svaret

6. avindal

avindal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

då får du kolla upp vilka MAC-adresser de har.

7. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Har man ett öppet nätverk blir det så. Vill man ha koll på det så får man konfigurera DHCP-servern att dela ut IP-adresser baserat på MAC-adress och sen sätta upp en lokal DNS för reverse-uppslagning. (Så har jag hemma. Fast just för telefonerna har jag inte fixat nåt speciellt, däremot har alla datorer hemma (både stationära och bärbara) en "fast" IP-adress utdelad via DHCP och egna DNS-poster.)

Det är ju ingen skillnad på trådlöst nätverk och trådbundet nätverk för en sån grej. Trådlösa nätverk är normalt inte gjorda för individuell autentisering utan alla som har rätt nycket kommer in (på samma sätt som om de skulle koppla in en nätverkssladd till del trådbundna nätverket).