Vart tar ramminnet vägen egentligen?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Galaxy S, 11 feb 2011.

1. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

När telefonen är hyfsat nystartad och så har jag cirka 150 Mb upptaget minne när jag rensar minnet på nivå två. När telefonen senare blivit segare och jag rensar igen blir det aldrig mindre än 170 Mb vilket märks tydligt i prestandan. Tröttsamt då det är alldeles för segt att boota om luren enligt mig. Varför är det såhär? :/

2. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

När du startar mobilen så preloadas ett visst antal program och tjänster som systemet tror du behöver, tex olika widgets, launchers, swype, och cachas så att om du bestämmer dig för att använda dem, öppnas de upp mycket snabbare. När du sedan stänger en ny app kommer den också cachas så att även kan öppnas snabbare. Detta innebär vanligtvis inte att prestandan påverkas då bara mängden ram minne förändras och cpu användningen för just den appen stannar på 0. Att ha mycket ledigt minne är inte nödvändigtvis positivt. Det tar samma mängd resurser att ha ett tomt ramminne som att ha ett som innehåller data. Mer orkar jag inte skriva just nu. Det är sent och jag har skola imorgon. Om du vill ha en bättre förklaring kan du läsa lite <a href="http://geekfor.me/faq/you-shouldnt-be-using-a-task-killer-with-android/">här</a> och <a href="http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=622666">här</a> om hur android sköter ramhanteringen eller så väntar du tills nån som är mer kunnig svarar. Hoppas du nu förstår lite bättre iallafall.

3. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Innan jag rensar har jag 270 Mb använt minne, och det märks på prestandan. Segt tangentbord och laggig flash.. :( Allt bara korkar igen på nolltid. Voodoo hjälper inte..

4. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Då du har voodoo antar jag att du också har rootaccess. Om inte, installera bara superuser så får du det. Då kan du använda appen galaxy tuner som finns på market för att bestämma hur mycket ramminne sammanlagt de inaktiva processerna kan använda innan de stängs ned av android. Det borde hålla den fria mängden ram på en högre nivå än just nu.
    Mest troligt är det dock att du har massa appar installerade som du inte behöver men ändå startar massa processer automatiskt. Avinstallera dessa först och se om det blir bättre innan du installerar galaxy tuner.

Last edited: 11 feb 2011
    Galaxy S och android3.0 gillar detta.
  5. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jodå rootad är man ju! Får kolla upp appen.. men vilka appar jag kör i "onödan" vetefan? Vet inte i vilken ände jag ska börja leta riktigt.

6. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Det programmet är säkert användbart. Svårt att veta hur man ska tweaka minnet bara :)

7. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Om du går upp till min första post och klickar på det andra hyperlinkade "här" så kommer du till en xda sida där du kan läsa om vilka värden du kan ställa in content provider och empty app på i memory managern i galaxy tuner. Du får också en bra beskrivning på vad det innebär. Annars kan du göra det lätt för dig och bara ställa in det på profilen aggressive.

8. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Flash laggar på de flesta sidor. Ett tips är att ställa in det så att det bara visas flashcontent när du vill och inte så fort du kommer in på en sida. Öppna browsern - mer - inställningar -aktivera plug in - on demand.
    Om du vill kolla vilka appar som körs kan du göra det med tex system panel från market. Om du där ser appar som inte behövs typ nån widget du aldrig använder men som ändå startas automatiskt och tar upp ram så kanske du borde ta bort den. Tycker det är konstigt att du hamnar på 270 i använt ram då jag för det mesta håller mig runt 250 även vid hög användning.

Last edited: 11 feb 2011
  9. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Flash är på demand redan. Märks på flashvideo mest. Ett klipp som flyter på när telefonen känns pigg hackar i andra situationer. Inte särskilt konsekvent. Inget bufferingproblem iaf.. kör standardsunkfroyo som kanske påverkar negativt jämfört med. 2.2.1?

10. coine

coine Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Testa "autokiller" på market. Gör samma sak som tidigare föreslagen app fast har förinställda inställningar som man kan välja mellan. Väldigt lätt :)

11. Galaxy S

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nä, det körde jag förut och luren laggade rejält ändå. Fick rådet att avinstallera autokiller..

12. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag har oxå samma problem just att den segar ner märkbart när jag hamnar på 80-90 mb minne eller mindre... men på tex zte blade som jag köpte åt min gode far är farten konstant även när minnet är mer eller mindre slut...

Mycket mystiskt...