Fråga: Vattenskadad Galaxy S? Reparera eller köpa ny?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Fr3ddaK, 13 sept 2011.

1. Fr3ddaK

Fr3ddaK Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan! Hoppas jag är på rätt forum nu!:innocent:

Det är såhär att alkohol och mobiltelefon går inte ihop - ALLS.:cry:

I fredags så skulle jag hem och nattbada, börja med att jag tappa min mobil och gjorde en del repor på silverkanten och även lite på bakluckan.

Sedan skulle jag då bada och mobilen ligger brevid badkaret där en heeeeel del vatten väller ut så den nedre delen blir dränkt (vet inte hur länge).:scared:

Mobilens WI-FI fungerar inte och mobilen startar om sig efter 1 minut, kan ju även vara något mer fel.

Så nu har jag ringt till mitt försäkringsbolag och får betala en självrisk på 1200 och samtidigt som jag får 1800 kr av dem. De menar att en ny telefon kostar 3000 kr att köpa.
    Hitta att den billigaste som går att köpa för 2730 kr.

Frågan är... vad är då värt? o_O

Köpa en ny telefon för pengarna och sedan lägga till 990 kr och få med ny garanti och rubbet som när man köper mobil.

Eller

Inte spendera några pengar alls förutom dem pengar jag får av försäkringebn och lämna in den och försöka reparera den. köpa ny stålkant, bakskal (som man kan ta i efterhand) samt att de återgärdar problemen? (Fick reda på att det kostar 250 kr att torka den på verkstad eftersom det kan vara så att det är vatten i vägen enligt dem + att baklucka och stålkanten skulle gå på ca 418 kr enligt Samsung I9000 Galaxy S Skal - Mobilskal till I9000 Galaxy S - Mobil Skal - Mobiltelefon
    + för jobbet dem gör.)

http://www.ladda-upp.com/bilder/57596/galaxy-s

http://www.ladda-upp.com/bilder/57597/galaxy-sss

// Fredda :)

Last edited: 13 sept 2011
  2. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Ta ur batteriet och lägg telefonen i en påse med ris i 24-48 timmar... Det är bäst om man gör det omedelbart efter att telefonen blivit blöt, men jag har fått igång telefoner med den proceduren även några dagar efter olyckan skett. Känns som att du borde ha ganska bra möjlighet att det får telefonen att funka som den ska igen.

Det funkar så att de torra riskornen "drar ur" fukten ur telefonens alla vråer, i det flesta fall räcker det för att det ska funka som det ska igen (om du inte badade i saltvatten).

Fr3ddaK gillar detta.
  3. Fr3ddaK

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska testa, Återkommer om 48 timmar :)

4. huheeje

huheeje Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Inte värt att lämna in den. Troligen blir det en dyr reparation (om inte ristricket funkar). Jag har själv varit med om det här, troligen kommer de att behöva byta hela fronten och halva innandömet, så kan du inte få det på garantin kostar lagningen mellan ett och två tusen troligen. Försäkringsbolagets deal är ju schysst!

Fr3ddaK gillar detta.
  5. huheeje

huheeje Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag skulle ta pengarna och köpa en begagnad galaxy s2 med kvitto. går att hitta ganska billigt.

6. Alucard-

Alucard- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

helt ny skärm med silverkant osv kostar 750:- inkl. frakt. Det enda du behåller är moderkort och bak skal.

7. Kewzin

Kewzin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej hur gick det?

8. Fr3ddaK

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå, förlåt för sena uppdateringen...
    Ska bara säga till Alucard- att skärmen inte är något fel på.

Jo ris tricket funka inte så bra som jag hade hoppats... mobilen kanske blev en anning bättre men mobilen fortsatte att starta om sig, men jag prova att installera om mobilen och efter det så fungera det... (vet inte varför) min flickväns systers kille "Dawe" berätta att det fungerar men bara för ytligt vatten som riset kan få tag på. Wifi och Bluetooth funkar inte som dem ska.

Men Dawe har lagat mobiler förut och torkat dem invändigt dock med äldre mobiler, han skulle iallafall göra ett försök nu att ta upp mobilen och använda, som han kallar det, Industrisprit för att torka bort allt och göra rent invändigt ifall att det finns salter och annat ivägen.

Har gjort mitt val att köpa en sprillans ny Galaxy S från teknikmagasinet på nätet och sedan sälja min gamla på blocket... värt om man bara får ett par hundra för den, skulle vara bäst om man fick 900+ för den så har man inte betalat ett skit för den nya! :)

Last edited: 19 sept 2011
  9. Carl_XII

Carl_XII Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

NetOnNet säljer nya SGS för 2490:- på Fyndvaror. Tidigare hade Media Markt en kampanj för 2222:- men den är nog slut nu.
    Jag har en polare som torkade sin telefon i ugnen (inställd på 50 grader). Det hade nog gått bra om inte hans mamma hade kommit hem och höjt värmen till 275 grader utan att titta efter... ;-)

10. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

SGS säljs återigen för 2222:- hos MM heron city, passa på!