Vem är det som bromsar utvecklingen av optimus 2x?

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av Defeat, 26 sept 2011.

1. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tjenare, man läser ofta att det är nvidias fel att lg inte släppt GB än, men motorola kör GB i sina tegra 2 telefoner sedan länge?

Är det LG som tror att de kan komma undan med att dreras high-end lur bara kör 2.2, nesans alla konkurrenter kör senaste, och på så vis spara någon tusenlapp??
    Är det nvidia som inte släpper viktiga drivrutiner eller liknande?

Och varför vill inte nvidia att tegra 2 ska kunna spela upp vanligt HD-material? Om de hade velat hade de väl kunnat skriva en drivrutin som lät gpun spela upp materialet? Om de inte vill lägga resurser på det så kan de väl åtminstone släppa all information om chippet så fixar några privat-kodare saken på en vecka? Jag menar tegra 2 är dominerande på tablet-marknaden, tycker det är konstigt att inget görs åt saken.

Ta t.ex htc sensation, den kan knappt spela upp en divx-film, men nyligen släpptes en spelare på market som låter den spela upp 1080p mkv, när kommet ett liknande program för tegra 2?

2. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Tror knappast det är nVidia som gör att O2X inte får sin uppdatering. Jag är helt oförstående till detta eftersom att, som du säger, många andra Tegra2 telefoner har uppdaterats för länge sen.

Jag tror absolut att bollen ligger hos LG. LG vill väl vara säkra på att få "allting rätt" den här gången vilket man kan förstå. Om de skulle släppa en buggig 2.3 version skulle det vara katastrof för dem, mycket värre än att nuvarande konsumenter får vänta ytterligare någon månad eller två.

Angående HD-material så fixar väl tegran 720 bra som jag förstått det. Jag har usel koll på olika codecs och videoformat men jag är säker på att jag sett många intyga att 720 med en viss codec inte är några som helst problem. Jag har även läst om folk som spelat upp 1080 med viss encoding som funkat bra.

Eftersom det finns oändligt många kombinationer och encodings och filformat och inställningar till dessa så är det inte så konstigt att det fungerar bra för vissa men inte för andra. Klart är dock att man som konsument helst hade sett en lösning där chippet/systemet klarade av att spela upp alla möjliga kombinationer och därmed slippa koda om sina filmer.

3. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Som jag skrev i en annan tråd så fick jag höra av supporten att LG inte uppdaterar produkten när de väl är släppt, det är inte deras sätt att jobba. Jag tror de kör med samma tankesätt som Sony Ericsson körde med innan de blev tvungen att tänka om.

4. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Faschinerande när företag kör en taktik som 0 andra lyckats med men 309 misslyckats med, de borde lära sig av varandra.

Men jag tänkte på videospelaren som släpptes som gav sensation full HD MKV stöd, varför görs inget liknande för tegra 2 som både är snabbare och återfinns i fler produkter?

Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

5. inza

inza Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Har för mig att hårdvaran i Tegra 2 inte klarar av H.264 high profile. Detta gör den inte för chipet skulle bli 40% större om man skulle bygga in det också. Det jag har för mig iaf. Om chipet är mindre drar det mindre el och kostar mindre att tillverka.

6. SheapChit

SheapChit Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Är nog egentligen ingenting som "bromsar" utan snarare så att LG inte lägger tillräckligt med fokus och resurser på den typ av "efter-produktutveckling" som numer krävs av alla tillverkare i smartphone segmentet.

Nvidia själva är relativt små och har nu blivit populära leverantörer i en volymproduktmarknad som de inte själva har kapacitet för att stödja ännu, d.v.s mjukvarumässigt...

Så det är nog snarare en fråga om att hinna med när de väl fåt ut sin "elektroniska tegelsten" på marknaden. För 15 år sedan var utvecklingen och stödet för mobiltelefonen klar när den väl låg i konsumentens ficka. Nu är det ju en helt annan sak.

7. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Är det verkligen hårdvaran som skall stödja det? Handlar det inte om att skriva mjukvara som kan ta hand om hårdvarans resurser?

Jag menar telefonen kan accelerera avancerad 3D grafik i spel, borde det inte gå att få den till att accelerera en film i 2D då?

Htc sensations chip har väl inte något stöd för H.264 hugg profil heller? Det är har väl killarna bakom film-spelaren jobbat fram?

Och utnyttjas tegra 2s BÅDA kärnor fullt i film-spelarna när den spelar upp mkv-filer?

Sen att Nvidia är ett litet företag stämmer väl inte riktigt? De är väl världens största tillverkare av GPUer? Och de har jobbat fram CUDA, ett mycket bra redskap för att använda GPUers kraft till andra beräkningar än spel, bland annat video-konvertering och JUST UPPSPELNING AV HD-FILM. Nvidias sämsta grafikkort någonsin med stöd för CUDA spelar upp BLUERAY som om det vore ett enkelt tetris spel.

Tror att nvidia har både kunskap och resurser för att få fram mjukvara som låter tegra 2 spela upp HD-film enkelt. Antagligen låter de bli för att gå deras nya tegra chips att verka bättre?

Tycker det är konstigt att inte nvidia tidigt såg att en HDMI port + mkv-stöd i en liten mobiltelefon skulle vara både användbart och revolutionerande. Istället han Samsung och Texas instruments långt före
    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

8. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Har för mig att nvidia har ungefär 400 ingenjörer, antagligen seniorer men fortfarande väldigt få.

9. nilo

nilo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Tror nog inte att nVidia är de som segar, då de har 2.3 och 3.0 i sina dev tools for tegra 2: | NVIDIA Developer Zone

"Tegra Android 2.3 (Gingerbread) for Ventana
    Tegra Android 3.0 (Honeycomb) for Ventana"

| NVIDIA Developer Zone

Så nog finns det drivers å allt för själva tegra platformen.

10. kruppin

kruppin Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det är hårdvaran som måste stödja uppspelning av video, ja.. Det är inte grafikkortet i sig, utan ett annat chip (AVP) som inte klarar av 1080p [email protected] dvs vad nästan alla 1080p MKV är kodade i. Detta är ett ganska idiotiskt misstag av nvidia, men LG har ju iaf nu i senaste versionerna lagt in stöd för MKV i videospelaren, så 720p är åtminstone för det mesta inga problem.

Ang sensation så har den ett bättre AVP-chip, men själva grafikkortet är sämre. Videopelaren som släppts på market gör det bara möjligt att spela upp mkv i princip. Qualcomm och framförallt TI är bättre på att opensourcea och visa hur AVPn och liknande funkar medans nvida inte lagt ut just någonting om sådant. CPUn används för övrigt knappt alls när man använder en spelare som anävnder sig utav AVP, för då skulle batterierna ta slut direkt. Om man kunde istället på något vis göra så CPU och AVP arbetade tillsammans för att avkoda, då skulle man antagligen kunna avkoda 1080 med tegra2, speciellt om det hade NEON vilket det dock inte har.

11. runeo

runeo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har kört/ägt Hero och Desire, trodde på LG och köpte 2X, men nu ledsnat och beställt 4S!
    Har LG, ingen stolthet, mjukvaruutveckling eller fungerande kommunikations-avdelning?
    /Rune, mainstream 10 dar före min 63-årsdag

Last edited: 28 okt 2011