vem ringde eller vem ringer jag??

Diskussion i 'Applikationer' startad av behedwin, 7 mar 2011.

1. behedwin

behedwin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

hej
    jag vet att det finns massor av appar som kollar telefonnummret när någon ringer till en.... eniro, vem ringde, hitta etc et.

men jag saknar att de kollar upp numret jag ringer till....
    har för mig att jag haft detta på telefonen en gång, men nu funkar det inte.....
    jag skulle gärna vilja ha den funktionen så att man får en bekräftelse på vem man ringer när man slår ett nummer... inte nödvändigt när man plockar någon ur telefonboken.

någon som vet en lösning?
    jag har intehittat den funktionen i eniro eller så....

2. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

3. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    I sista uppdateringen av eniro står det följande på market:

"Automatisk sökning på utgående nummer tas bort när den har infört ett allvarligt fel. Denna funktion kommer att släppas så snart felet är åtgärdat"

Det har funnits i eniro och kommer tillbaka igen, finns bara inte just nu..

4. nami

nami Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det stämmer, TrueCaller har denna funktion och många fler :) Prova den och hör gärna av dig med vad du tycker! :)

5. znapie

znapie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

gillar inte att den ringer samtidigt som man slår ett nummer för att söka på det.. vill ha förfrågan om den vill att man ska ringa eller bara kolla upp numret.. precis som eniros gjorde förr i tiden..

annars är det bra jobbat nami :)

6. m1chael

m1chael Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Finns det någon app som inte går igång för varje gång man ringer ett nummer?

Märkte att både hitta.se och eniro gick igång i bakgrunden även då jag ställde in att jag inte vill slå upp några nummer automatiskt. (är det så att dessa tjänster samlar in info om varje samtal som rings?)

Allt jag vill ha är en app som kan slå upp ett nummer då jag vill...

//Michael

7. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Det behöver du väl ingen app till? ett bokmärke till hitta eller eniro duger väl gott..

8. Henrik Lannerhjelm

Henrik Lannerhjelm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

I min app WhoIsCalling kan man ställa in att den ska söka upp numret innan samtalet startar och att du sedan får bekräfta det utgående samtalet. (inställningen "Fråga + sök vid utgående")

9. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Om du bara vill söka så kan du ju gå in i truecaller-appen och söka därifrån, går även att ringa från sök-funktionen ifall man hittat rätt nummer, själv gillar jag inte att man måste svara på frågan ifall man vill ringa när man har slagit in ett nummer i den vanliga dialern, hemskt irriterande.

10. m1chael

m1chael Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Då måste man väl kopiera/klistra in numret...vilket är metoden jag använder nu

Lite synd...trots att det finns en hel drös av olika "vem ringde" applikationer så har jag fortfarande inte hittat en som bara slår upp de nr jag inte känner igen och inte tar över hela telefonen.

Känns som utvecklarna av applikationer i denna genre inte förstått vad folk verkligen vill ha :(

11. Henrik Lannerhjelm

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Du kan stänga av lyssningen på ingående och utgående samtal samt sms i min app. Programmet har då bara en samtalslogg och smslogg där du kan söka upp de nummer som är okända genom att klicka på de okända numren.

Om du har på att appen ska lyssna på inkommande/utgående samtal görs en sökning endast på de nummer som du inte har i adressboken. I övriga fall görs ingenting och inga spår syns av appen.

12. m1chael

m1chael Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tack för tipset! Jag ska prova din app.

Spontant efter installationen...varför behöver applikationen åtkomst till "Tjänster som kostar pengar"? (Ringa telefonnummer direkt, skicka SMS)

//Michael

Last edited: 7 mar 2011
  13. Henrik Lannerhjelm

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Det behövs från samtalshistoriken och smshistoriken där kan du ringa/sms:a nummer. Om du har aktiverat funktionen att en sökning + fråga ska komma innan samtal måste programmet kunna starta ett samtal. Du kan även ifrån programmet registrera programmet via sms om du vill supporta framtida utveckling :)

Hade varit bra om man kunde låta användarna bestämma själv kring vissa rättigheter till appen (om användaren inte vill ge appen rättighet att skicka SMS etc). Det skulle inte vara svårt att få appen att fungera utan dessa rättigheter men tyvärr går det inte att göra dem valbara och flera funktioner skulle då försvinna ur appen.

Last edited: 7 mar 2011
  14. m1chael

m1chael Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej Henrik,

Varför går applikationen igång även då jag satt i samtal/SMS inställningar att den inte ska söka på varken inkommande eller utgående?

Bug eller feature? Ger mig i alla fall samma "vibbar" som eniro/hitta.se apparna att programmet samlar in information om mitt ringande...

//Michael

15. nami

nami Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Om jag förstår dig rätt behöver du en app som inte tvingar dig att ha igång live uppslag men som inte heller är igång i bakgrunden även då du slår av live funktionen. Samtidigt vill du att det ska vara enkelt att söka upp ett nummer i efterhand utan att behöva kopiera/klistra in...?

16. m1chael

m1chael Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Korrekt, Jag söker en applikation som kan slå upp ett telefonnummer bara när jag vill det.

Den ska inte ligga i bakgrunden och samla information...Den ska inte kunna ringa eller SMSa betalnummer och den ska inte gå igång när jag ändå inte bett den att gå igång.

Detta är anledningen till att "WhoIsCalling" sannolikt åker ut ur min telefon idag...

Visst det låter som en enkel grej... men verkar svårt i verkligheten... :cry:

Eller hur gör ni andra? Accepterar ni vetskapen att en illvillig applikationstillverkare kan använda er telefon för att ringa till ett betalnummer i exempelvis Nya Guinea? o_O

//Michael

17. Henrik Lannerhjelm

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Om applikationen gör en sökning fast du har det avstängt så är det en bug. Min server ser inga sökningar, numret som ringer skickas endast till den/de källor du har valt och endast om du har på inkommande/utgående på i inställningar. Ingen information om dig eller din telefon skickas med i anropet.

Vet ej om jag enkelt kan stänga av applikationen om man stäng av de inställningarna då Android bygger på att apparna lägger sig i bakgrunden.

Jag förstår din oro och hoppas du hittar en app som möter din önskan, men ser dig gärna kvar som en användare!

Last edited: 8 mar 2011
  18. m1chael

m1chael Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej Henrik,

Först och främst så ser jag det som positivt att du är inne på forumet och svarar på frågor angående din applikation.

testa följande:

1. Ställ in i inställningar att inte söka på varken inkommande/utgående samtal
    2. Ring ett samtal
    3. Kolla med en "task manager" efter samtalet vilka processer som är igång
    4. På telefon så går din app igång fast jag i punkt 1 ställt in att inte göra det?!

Är lite nyfiken vart din server kommer in?

Vidarebefordras alla sökningar till din server som i sin tur söker på hitta.se o.s.v? Eller söker appen direkt mot dessa tjänster?

Varför går inte exempelvis min miniräknare, googlemaps eller annat igång samtidigt som jag ringer? Detta måste vara en ren programmerings grej

Tack!, Det hoppas jag också... fast jag tror att jag får köra med cut o paste ett tag till :cry:

Tyvärr så känns det som om Android marknaden börjar allt mer likna PC/windows marknaden. Där varje gratisprogram lägger till sin egen uppdateringstjänst (eller toolbar) och de ska "bara" övervaka din samtal/sms/webhistorik för att du ska få en så "komplett användarupplevelse" som möjligt.... d.v.s lite spywarevarning över det hela.

Observera att Jag inte påstår din app skulle vara en sån... men får den känslan av att ha av/installerat åtskilliga appar denna vecka, Det är helt enkelt många som är ute efter ens position, historik o.s.v

Så mitt tips till applikationstillverkarna som läser detta forum är väl som ordspråket:

"Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket"

fast på Android språk:

"Den som övervakar för mycket mister alla användare" ;)

//Michael

19. Henrik Lannerhjelm

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

I applikationens manifest-fil har jag ställt in vilka händelser applikationen ska lyssna på. Inställningen sök vid inkommande/utgående gör att att applikationen inte gör något vid dessa händelser, dock prenumererar fortfarande programmet på händelsen eftersom det är deklarerat i manifest-filen. Ska kolla på om jag kan stänga av att appen får info om händelsen om inställningen är av.

Appen kontaktar min server vid första start för att ta reda på vilka källor (sökvägar/länkar) som kan användas för telefonens land. Om ett samtal kommer från ett land eller om en ändring av valda källor görs hämtas nya källor. Vid samtal/sms använder appen dessa länkar och går direkt mot dessa sidor utan inblandning av min server.

20. Grotesco

Grotesco Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Nej telefonnummer är klickbara åtminstone på http://m.hitta.se