Version av ext-filsystemet för ap2sd

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av gizero, 6 aug 2011.

1. gizero

gizero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hej,

Finns det några fördelar med att använda ext3 eller ext4 istället för ext2 för ap2sd? För användning som ett vanligt filsystem i en Linuxburk är förstås de journalförande varianterna att föredra (p.g.a. skydd mot dataförlust vid krasch), men som datalagring för a2sd ser jag ingen uppenbar fördel. Journalinformationen i ext3/4 tar ju dessutom plats, så man förlorar ju utrymme. Det går ju att stänga av journalfunktionen, har ni gjort det i sådana fall? Eller används denna journalinformation faktiskt för snabb återställning i händelse av krasch även i Android? Mig veterligen så skiter Android i filsystemet på SD-kortet och kör ingen fsck i händelse av krasch. Är det prestandamässiga fördelar som ni ser med ext3/4?

För den intresserade så kan jag meddela att journalen på mitt 512 mb stora ext3-filsystem tar 18 mb, alltså ca 3,5% av filsystemets storlek. Inte jättemycket, men för mycket om det inte är till någon nytta.

Last edited: 6 aug 2011
  2. xtreemjohan

xtreemjohan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Systemfilerna ligger ju inte på ext-partitionen. Så, jag skulle anta att journalfunktionen inte används. Imo tror jag att det finns fler funktioner än bara journal-möjäng på ext3/4 som inte finns på ext2.
    ROM Manager partionerar ju i ext3, måste finnas någon bra anledning till att det är just ext3 och inte ext4/ext2.

3. gizero

gizero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Visst finns det fler funktioner som skiljer ext2 från nyare versioner, men mig veterligen inga som spelar någon som helst roll för det simpla ändamålet att lagra så små mängder data som det handlar om i detta fall. Att ext3/ext4 används tror jag bara beror på "alltid ha det senaste"-sjukan.