Jag tycker att det är rätt intressant och blev mycket glad när Google introducerade möjligheten att manuellt välja codec. Sälv kör jag LDAC på high om jag sitter vid skrivbordet och lyssnar med mina Sony MDR-1000X-lurar, medan jag går över till AptX om jag är ute och går eftersom jag upplever färre avbrott till följd av den lägre bithastigheten som lämnar större utrymme för packet loss.
Det är dock fortfarande en sabla röra bland alla codecs och jag är mycket besviken att man inte tog tillfälle i akt och försåg Bluetooth med en riktigt bra ljudprofil som ligger närmare lossless vid introduktionen av BT 5.0-standarden.
Är i alla fall lite exalterad över Qualcomms nya
AptX-codec med adaptiv bithastighet. Latensen är dock fortfarande ett problem som BT dras med, men med Qualcomms nya codec kan man i alla fall välja att prioritera latens framför bithastighet. Tyvärr kan man ännu inte få det bästa av båda världar.
I allmänhet är nog kunskapen om vilka codecs som finns och skillnaderna dem emellan rätt låg. Det är säkert rätt få som bryr sig om huruvida det är AptX som används eller LDAC, och ännu färre skiftar nog aktivt mellan olika codecs.
Vad gäller säljarna så är det samma sak med supportpersonal osv. De allra duktigaste stannar inte på golvet, utan de går givetvis vidare inom organisationen. Jag har träffat säljare med djupa kunskaper, men de blir sällan långvariga av uppenbara skäl. Nischade butiker är så klart bättre då det ingår i affärsidén att erbjuda personal med bredare kunskap (...och kostar också därefter).
Men sedan är uppfattningen om vad som är ett bra ljud oerhört subjektiv. Vad du upplever som ett bra ljud kan en annan uppleva som ett dåligt ljud, så säljaren i ditt exempel hade inte nödvändigtvis fel beroende på hur man ser på det. Han kanske bara föredrog Sony-lurarnas ljudprofil (...eller så rekommenderade han dem bara för att de fick bra kickback på de specifika lurarna, hehe)

Click to expand...