Vettig begagnad lur att önska för jul

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av mezzo, 7 dec 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. mezzo

    mezzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Blue
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 920 för kriser
    ROM:
    Win10 nåt
    Platta:
    Asus Zenpad 10
    Ja, jag är fattig, vi kan avhandla det redan här i tråden :).

    Jag har för närvarande en ZTE Blade som är rootad med SS och jag är defnitivt nöjd med vad den gett mig i förhållande till sitt pris.

    Dock så är det inte svårt att räkna ut att denna maskin inte riktigt orkar med alla finesser man skulle vilja ha tillgång till.

    Jag är långtidssjukskriven så Bladen var min första insikt i smartphonevärlden, det tackar jag både ZTE för och er här på forumet som har varit en enorm källa av kunskap för mig så jag kunnat optimera min telefon till sitt yttersta.

    Om jag känner mina föräldrar rätt (som inte är snorrika men ändå har en viss julbudget att röra sig med så är risken väldigt stor att jag får packa upp en sodastreamer på julafton. Inget fel på sodastreamers men det är inte direkt något som står högt på min önskelista.

    Jag brukar inte önska saker i julklapp som regel, dels så är jag för gammal och dels så besparar jag mig besvikelsen när jag för det mesta får något helt annat än jag önskat mig. På senare år har det dock ändrats en del.

    Så jag har kollat lite på Blocket och insett att jag nog vet för lite för att kunna säga att DEN HÄR MODELLEN passar mig perfekt.

    De allra nyaste modellerna är ur fråga då de är för dyra, jag snubblade över en LG Optimus X2 för 2300kr tror jag det var, den lät lockande. Dual core, Tegra 2, DLNA och HDMI.

    Vad har ni för tips om man skulle vända sig mot begagnatmarknaden? På senare tid har jag märkt att många apps är uppdaterade så att de går plågsamt långsamt på min Blade (till och med Market!).

    Men det jag absolut saknar mest är riktigt flash-stöd. Jag är en gamingnörd och jag vill kunna se på gamingstreams på Twitch.tv, GOMTV, Own3d.tv och andra liknande sidor. Alltså vill jag ha en stor skärm (som inte är en tablet) med bra bildkvalitet, hyfsat batteritid och såklart gärna möjligheten att roota telefonen utan större krusiduller. Dual core måste vara riktigt bra för responsiviteten i luren men med tanke på priset så kan det vara ett problem.

    HTC Desire HD? Samsung Galaxy S? Om man sätter ett halv-flexibelt tak runt 2500kr begagnat.

    Jag hoppas att jag inte är en i högen som ber om samma råd.

    Tack på förhand!
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 442
    Mottagna gillanden:
    8 373
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror en Xperia Arc är den mest prisvärda. Skärmen på den är riktigt bra, speciellt vid videouppspelning då bravia engine kickar igång.
     
    mezzo gillar detta.
  3. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    Optimus 2X helt klart, om vi snackar prestanda så kör den över det mesta.
     
    mezzo gillar detta.
  4. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Håller med, LG 2X helt klart när det gäller prestanda. Då man kan få den för 2800kr ny, så borde det inte vara några problem att få den för under 2000kr begagnad. Enda problemet är väl att det kanske inte finns så många 2X i omlopp. Sen kanske du bör kolla upp hur låst LG är, om det finns några custom roms. För mig LG är riktigt dåliga på att uppdatera sina grejer själva(vissa har väl inte ens fått gingerbread?).

    Motorola Atrix är den enda andra dualcoren du kan köpa för under 3k som ny. Men är väl ej heller i stort omlopp på begagnadmarknaden(för mig också att Motorolas lurar är rätt låsta också, men kan ha fel).

    Om du skippar dualcore, så borde SEs lurar vara riktigt bra bang for the buck. Ej ägt någon själv, men alla recensioner säger att de är rappa och att det ej märks att de inte är dualcore. De har alla i princip samma hårdvara innuti, från toppmodellen till budgetmodellen. Kolla tester hurpass väl snapdragonplattformen med Adreno 205 gpun klarar spel.

    Har också en blade och den är lite väl slö för nyare apps. Har också en nook color som bara är aningens vassare på papperet(800mhz processor) men markant snabbare i spel(flash flyter dock inte helt laggfritt i browsern). Så steget upp från armv6 i Blade till armv7 gör nog bara mkt det.
     
    mezzo gillar detta.
  5. mezzo

    mezzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Blue
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 920 för kriser
    ROM:
    Win10 nåt
    Platta:
    Asus Zenpad 10
    Hur vore det då med att roota en LG 2X eller en Atrix? Jag har använt de strålande guiderna här på forumet för min Blade och den är ju väldigt enkel att få att göra i princip vad som helst.

    Om jag kanske vill ta steget 'full retard' och gå på 4.3", vad är det vi tittar på då? En röst inom mig säger att DC blir en för dyr dröm.
    HTC Desire HD? Samsung Galaxy S? Vad finns det för bra alternativ på 4.3"-skalan av det hela?

    Det är självklart ett väldigt stort plus om man kan roota och lägga in vettiga ROMs på alla telefonerna!
     
  6. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    kör på Optimus 2X och släng in CM7 så blir du nöjd, ICS kommer ju till den också. Desire HD känns ju stenålder idag...
     
    mezzo gillar detta.
  7. mezzo

    mezzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Blue
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 920 för kriser
    ROM:
    Win10 nåt
    Platta:
    Asus Zenpad 10
    Men men... 4.3" är så stoooort! :D

    Tack för alla era tips verkligen.
     
  8. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Men om du är gaming nörd, varför köper du inte en Xperia Play då? Finns ju massor under 2000kr på blocket. Och om du är fattig och ej vill köpa massor med spel, så ska den vara riktigt bra att köra emulatorer på(hint hint, gratis spel).
     
  9. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    O2X är bara 4". Inte 4.3"

    [Edit] Kanske fattade fel. Vill du ha 4.3"?
     
  10. mezzo

    mezzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Blue
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 920 för kriser
    ROM:
    Win10 nåt
    Platta:
    Asus Zenpad 10
    Jag är en old school gamingnörd. Kan typ bara spela spel på PC och ibland med handkontroller om det verkligen kniper. Jag är inte direkt ute efter en gamingmobil utan snarare en kvick mobil gällande videohantering och uppspelning av Flashstreams i HD-kvalitet.

    Jag vet att LG:n är 4" och det är ju större än jag redan har men det kliar lite i fingrarna att jag vill ha upp till 4.3" (DHD-storleken utan att det behöver vara just den telefonen)
     
  11. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    om du måste ha 4.3" och vettig telefon så Samsung Galaxy S2.
     
    mezzo gillar detta.
  12. mezzo

    mezzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge Blue
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 920 för kriser
    ROM:
    Win10 nåt
    Platta:
    Asus Zenpad 10
    Det tar jag som att det är bäst att sikta på LGX2 ändå.
     
  13. youknow

    youknow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    SE Arc är ju 4,2" om jag inte minns fel. Dock bara en kärna

    Sent from my X10i using Tapatalk
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.