Med WiFI är Viber samtal gratis, det vet jag, men hur mycket kostar det när man är uppkopplad i sitt 3G nät?
Jag har Comviq Kontant och då kostar 3G surf bara 3 kronor om dagen och då får man surfa för 100 mb, så jag undrar bara hur många KB det dras på ett Viber samtal på 1-2 minuter.
Jag vet att det är billigare med ett surf abonnemang men jag tycker bara att det är onödigt för mig, för att jag surfar ändå inte så mycket med telefonen när jag är ute. Kollar bara snabbt på SL och lite annat. Annars så har jag bara WiFi på när jag är hemma.
EDIT: Hittade en hemsida med information. Ett Viber samtal på 1 minut ligger på 500 kb och ett Viber sms ligger under 1kb.
Så det blir runt 8-9 kb/s att ringa med 3G nätet! 
Det jag kom fram till är att om jag betalar 3 kr för 100 mb och ett samtal ligger på 0.5 mb/minuten så kan jag ringa 200 samtal om dagen för 3 kr. Men ett vanligt samtal kostar bara 0,69 kr/samtal och då kan jag prata i flera timmar utan att betala mer.
3kr=200 minuter(3.3 timmar) med Viber
0,69 kr=200 minuter (3.3 timmar) med Comviq Kompis. MEN du kan fortsätta samtalet!
Så slutsatsen är att det blir billigare att ringa med Viber för att max priset blir 3 kr och då kan man ringa flera samtal utan att betala mer. Men med Comviq Kompis kostar det mer att ringa flera samtal.
Så Viber är bra för flera korta samtal och Comviq Kompis är bra för långa samtal.
Förlåt för att det blev en lång text, ville bara få ut det till andra som undrar över det här xD
Last edited: 11 sept 2011