Viber samtals pris? [LÖST]

Diskussion i 'Off Topic' startad av TookieDroid, 11 sept 2011.

1. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Med WiFI är Viber samtal gratis, det vet jag, men hur mycket kostar det när man är uppkopplad i sitt 3G nät?

Jag har Comviq Kontant och då kostar 3G surf bara 3 kronor om dagen och då får man surfa för 100 mb, så jag undrar bara hur många KB det dras på ett Viber samtal på 1-2 minuter.

Jag vet att det är billigare med ett surf abonnemang men jag tycker bara att det är onödigt för mig, för att jag surfar ändå inte så mycket med telefonen när jag är ute. Kollar bara snabbt på SL och lite annat. Annars så har jag bara WiFi på när jag är hemma.

EDIT: Hittade en hemsida med information. Ett Viber samtal på 1 minut ligger på 500 kb och ett Viber sms ligger under 1kb.
    Så det blir runt 8-9 kb/s att ringa med 3G nätet! :)

Det jag kom fram till är att om jag betalar 3 kr för 100 mb och ett samtal ligger på 0.5 mb/minuten så kan jag ringa 200 samtal om dagen för 3 kr. Men ett vanligt samtal kostar bara 0,69 kr/samtal och då kan jag prata i flera timmar utan att betala mer.

3kr=200 minuter(3.3 timmar) med Viber

0,69 kr=200 minuter (3.3 timmar) med Comviq Kompis. MEN du kan fortsätta samtalet!

Så slutsatsen är att det blir billigare att ringa med Viber för att max priset blir 3 kr och då kan man ringa flera samtal utan att betala mer. Men med Comviq Kompis kostar det mer att ringa flera samtal.
    Så Viber är bra för flera korta samtal och Comviq Kompis är bra för långa samtal.

Förlåt för att det blev en lång text, ville bara få ut det till andra som undrar över det här xD

Last edited: 11 sept 2011
  2. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Kan ju säga såhär, att det är onödigt att du ens spekulerar. Viber går inte ens att prata med, det tar minst 1-2 sekunder innan det du sagt nått fram. Det är endast värt om ni sitter på WiFi båda två.

3. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 499
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Kan ju säga att det är något fel på din telefon eller operatör för jag använder jämt viber och snackar med en kompis när vi båda är uppkopplade mot 3g och det funkar kanon.

4. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Viber är utmärkt om man har 450 mil mellan dem man pratar med.
    Latencyn är inte mycket att snacka om i Svedala. Däremot 450 mil bort med halvrutten
    internetinfrastruktur så märks det av att det är ett par sekunder. Dock inte nämnvärt
    mer än vanlig pstntelefon.

// A

5. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Isåfall är det fel på många telefoner : ) meddelanden funkade för mig till en viss del, efter några veckors användning så slutade meddelandena att komma fram, hela appen blev ostabil och fick FC vääääldigt många gånger. Lackade ur och avinstallerade den direkt.

Du kan lägga till mig på viber och testa hur samtalet är, så får vi se hur kvaliteten är.

6. filur93

filur93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Jag upplever också fördröjningar på ca 1-2 sekunder när man pratar med folk. Men annars är samtalskvaliteten riktigt grym och meddelande tjänsten likaså. :)