Viber vs sipdroid?

Diskussion i 'Applikationer' startad av zappa79, 30 nov 2011.

1. zappa79

zappa79 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Jag använder idag Viber, den funkar men jag önskar att ljudet var något bättre!

Har hört mycket om ett program som heter "sipdroid" och har försökt hitta lite information om vad det är för något.
    Men eftersom det inte verkar finnas någon defenitiv och enkel förklaring på vad sipdroid är, så har jag fått läsa mig till information på flera olika sidor.

Vad jag har kommit fram till är att det är en VoIP klient! Vad jag däremot inte förstår är att det verkar som att folk kan använda det ihop med andra program, så som google voice, skype med mera! Varför då ens använda sipdroid om man ändå ska använda skype? Eller har jag nu fått allt om bakfoten?

Kan ingen snäll Swedroidare förklara för mig vad sipdroid egentligen går ut på? Eller länka till någon sida med en enkel förklaring!

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

2. zappa79

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Någon?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Sipdroid är en SIP-klient som du kopplar mot ett SIP-konto. Dessa går att få från en Provider (Cellip, Telia, mm mm) eller Via en företagsPBX, Typ , MX-1, Cisco Callmanager, Innovaphone, Asterisk mm mm mm mm.
    Saxat från deras marketsida:
    bra länkar för att förstå vad detta betyder:
    SIP: Session Initiation Protocol - Wikipedia
    VoIP: IP-telefoni - Wikipedia
    VoIP PBX:Google

4. zappa79

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Tack för länkarna, nu har jag läst igenom lite på sidorna, och oj, nu förstår jag att jag förstår ännu mindre av det hela än vad jag trodde att jag gjorde!

Få se om jag nu har fattat det hela!

För att kunna ringa gratis, måste jag

1. Installera pbx mjukvaran i min linux burk

2. Installera sipdroid i mobilen

3. Konfigurera allt

4. Få alla mina bekanta att installera sipdroid, och ansluta till min server

Har jag förstått det hela rätt, eller har jag nu fått allt om bakfoten igen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

5. Crall

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    Info:
    :) Ja om du vill ringa helt "gratis" (du kommer ju betala för din datatrafik så klart) så har du fattat rätt. Du skulle kunna köpa ett SIP-konto och regga via https://www1.pbxes.com/index_e.php som du sedan kopplar sip-droid mot. Men du kommer då få en teleräkning från din sipleverantör (precis som mobilräkningen)

SIP är ett IP-telefoniprotikoll. Den har olika codecs, vissa gratis och vissa under licens. SIP är det som Comhem,Telia mfl använder sig utav för sin bredbandstelefoni.
    Ringa gratis går inte till alla, du är bunden till använda skype, fringe eller viber mfl för sådant.

6. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Man kan tjäna pengar på IP-telefoni när man ringer utomlands, jag ringer en fast telefon i Kina billigare än det kostar att ringa grannen. En del operatörer, finns många, tillåter att man ringer gratis någon månad varje gång man fyllt på kontot.

Flera har tjänsten att, när man skall ringa utomlands, man ringer ett svensk nummer och väl framme där så slår man utlandsnumret. Kostnaden då för ett samtal i Sverige plus kostnaden för Voip.

Har provat ett antal voip-appar men kommer hela tiden tillbaks till Sipdroid. Det brukar gå att få alla att fungera, där det strulat för mig är när man skall sändas sifferkommandon från telefonen, till exempel logga in någonstans.

7. Crall

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    Info:
    Ang sifferkomandon (antar du menar DTMF-toner vid nummerval) så får du kolla vilken typ av DTMF din siplevernatör kör. SIP DTMF Signalling - voip-info.org

När jag skulle verifiera Telia SIP mot den IP-PBX som vi säljer så hade Telias testkonto (från deras labbväxel i farsta) Inband DTMF vilket gjorde att allt fungerade bra med DTMF nummerval. När vi körde igång vår första anläggnig på Telias publika SIP så fungerade det inte då det visade sig att Telia inte fått det att funka publikt. Har inte fått testa om det fungerar ännu (Telia lovade att det skulle fungera i början av 2011).
    //Crall

8. crs

crs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skype erbjuder 'skype connect' som är en SIP trunks lösning för IP-PBX. Tror man kan göra ganska smaskiga lösningar med denna eftersom den integrerar självklart skypes egna chattklient som stöds på de flesta smartphone/PC plattformar. Jag har precis börjat sätta mig in i det så jag har ingen koll på kostnader än.

funderar på att dra igång ett sånt här projekt hemma själv nämligen och jag tror man kan göra en ganska bra "single number reach" som dessutom är väldigt billig att ringa offnet nationellt såväl som internationellt :) kan dessutom komma att vara ganska händig om man själv befinner sig utomlands.

Skype Connect

9. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Har använt voip 4 - 5 år, nedan mina erfarenheter:

Anledningen att jag startade med voip från mobile var/är nästan uteslutande för att kunna ringa billigt från Sverige till utlandet samt, lika viktigt, att kunna ringa billigt under resa. Mina erfarenheter nedan baseras alltså på en mobiltelefon från vilken jag ringer med huvudsakligen SIP från olika platser över hela Europa

Skype var dyrare än de flesta SIP lösningar när jag började, gled därmed snabbt över till att använda SIP vilket jag fortsatt med, priset där har dock gått ner nu. Skype har en stor fördel, den är gjord för att kunna användas bakom routers/brandväggar, man kan oftast använda den rakt upp och ner överallt utan att ändra inställningar i routern. SIP är gjord utan tanke på brandväggar eller routers. Så länge man använder telefonen från samma plats, en plats där man kan ändra inställningarna i routern, så kan man hantera detta. Jag utgår här ifrån att man använder wifi, tror inte alla telefonoperatörer godkänner SIP på sina nät. På resa, i Sverige och utomlands, brukar det inte vara svårt att hitta ett wifi nät man kan använda gratis eller till en låg kostnad. Under en enda resa i Turkiet sparade jag ca 2 000 kr på att ringa med SIP i stället för med mobilen. En hamburgerkedja erbjöd gratis wifi, liksom Max i Sverige. Skall man använda SIP för att ta emot samtal skall man inte räkna med att det fungerar utan att vidta åtgärder. Antingen måste ens leverantör ha vad som kallas STUN, eller andra lösningar, eller också måste man ställa om routern. Räkna inte med att det fungerar direkt.

Av de problem de får som kör SIP från mobilen skulle jag tro att 90 % beror på routerns inställningarna. Symptomen: när du ringer någon hör de dig men du inte dom, efter några minuter går det inte att ringa dig. Detta är några exempel på problem man löser genom att ändra routerns inställningarna.

Det finns SIP-leverantörer som gjort detta enklare; de använder endast en kanal för ljudet, normalt används en kanal åt vardera hållet i SIP. Lite oftare man ”pratar i munnen på varandra” men OK. Hårdvaran är olika också, framförallt om man vill kunna ta emot samtal. Nokias telefoner drar ungefär lika mycket batteri som vanliga telefonen i standby med SIP. Tror inte min HTC Desire är gjord så. Man har speciell mjukvara som bara slår på wifi en kort stund var 100 millisekund. De tillverkare som gjort det enkelt kör med mottagaren på kontinuerligt. Dessa telefoner kan man i praktiken inte köra längre tider på bara batteri. Ljudkvaliten är bra numera, till och med bättre än Telenor i många fall. Problemet förr var fördröjningen. Telenor har plötsligt börjat få full märkbara fördröjningar vid vanlig telefonering, klart mer än en av mina SIP leverantörer. Kör antagligen med IP-telefoni mellan basstationerna. Man kan ofta välja vilken codec som används, detta kan också påverka kvaliten om man tar en som minskar bandbredden ordentligt. Tror dock inte detta är ett väsentligt problem.