Vidarekoppla samtal?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av zappa79, 16 nov 2020.

  1. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Jag har nyligen skaffat Vimla då det är väldigt billigt och så är det Telenors nät, så jag tänkte att det skulle vara bra.

    Dock har jag problem med att jag tappar internet, folk kan inte ringa mig utan får höra ett meddelande att jag stängt av mobilen eller liknande.
    Ibland när jag försöker ringa ut så får jag meddelandet att jag inte är registrerad på nätverket. Problemen bara hopar sig.

    Har skrivit till support men dom säger bara att det måste vara fel på min mobil alternativt att jag ska låsa den till 3G nätet.

    Jag har haft tele2 tidigare och aldrig haft dessa problem.

    Så nu fick jag en tanke om att jag skulle vidarekoppla mitt telefonnummer till ett Telia kontantkort istället.

    Skulle det lösa mitt problem med mottagning och allt annat strul eller hur funkar det med vidarekoppling egentligen?

    En annan fråga är vilket nummer kommer att visas när någon ringer mig på det vidarekopplade numret? Visas mitt eget vimla nummer eller numret på personen som ringer mig?
     
  2. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Kan nu svara på min egen fråga.
    Jag skaffade Telia kontantkort idag och gjorde en vidarekoppling. Jag ser telefonnumret på den som ringer mig och inte mitt eget vimla nummer, så det är ju bra.

    Återstår bara att se om det fortsätter krångla med att folk inte kan nå mig.

    Jag har en Samsung Galaxy note 10 plus som tar dubbla sim, så nu har jag båda sim korten i telefonen och använder vimla för att ringa, smsa och surfa, däremot har jag vidarekopplat numret till Telia så när någon ringer så behöver jag inte oroa mig för att dom inte kommer fram. (förhoppningsvis)

    Kommer uppdatera här om jag stöter på problem. Om inte så kanske detta är ett tips till andra som också har vimla och upplever liknande problem.
     
    Feisson gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Är det inte bättre att byta operatör till en som fungerar fullt ut istället för att ha en lösning som inte är jättebra?

    Telia tar ju ändå 15kr/månad för sitt kontantkort om det ej laddas löpande. Bättre att byta till Fello eller Hallon som exempel.
     
  4. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Visserligen, men med vimla har jag 6 GB surf för 90 kronor i månaden, det priset är ganska svårt att slå.

    Det stämmer som du säger att Telia drar 15 kronor, men det betyder att jag för 50 kronor kan använda kortet i 3 månader innan jag behöver fylla på det igen.

    Så om man räknar på det så betalar jag alltså 106 kr i månaden för 6 GB surf, samt att Telia antagligen har bättre täckning.

    För tillfället så betalar jag dessutom endast 15 kr i månaden hos vimla dom första 3 månaderna.

    Men om det finns en bättre lösning för runt samma peng så är jag absolut öppen för förslag.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vimla är ju Telenor, inte Telia. Men det kanske inte var det du menade? Är det studentabonnemang/55+ du har hos Vimla?

    Fello är däremot Telia. De tar 95kr/månad för 6GB, vilket gäller för studenter och 55+. 47,50kr/månad i 6 månader.

    Hallon är ju 3. De tar 99kr/månad för 6GB, för studenter och 55+. 9kr/månad i tre månader.

    Priset hos Vimla blir ju högre (pga kontantkortet från Telia). Likaså försvinner ju smidigheten. Det ska ju vara nödvändigt att ha ett extra kontantkort för att det ska fungera ordentligt...
     
    zappa79 gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Bara för att klargöra så kör inte Vimla i samma nät som Telenors övriga abonnemang. Utan Vimla kör i ett nytt experimentnät som inte används av några andra operatörer ännu. Det är sant att vissa delar av nätet, främst radioaccessen, är gemensam med Telenor. Men all intelligens i nätet ligger i det nya experimentnätet som Vimla är första operatör att prova.

    Det har varit en hel del problem och underliga fenomen med detta nät. Vissa av problemen har hängt med sedan nätet var nytt och Vimlas support verkar inte ha viljan eller förmågan att komma tillrätta med problemen utan ägnar sig mest åt bortförklaringar.
     
    NiklasO, induktion, zappa79 och 1 annan gillar detta.
  7. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Jag är sjukpensionär så har fått 6 GB från vimla den vägen då jag är under 55.

    Har nu kollat lite på fello, visste inte att det var Telias nät och dom verkar ha fått bra omdömen på trustpilot.

    Har du någon erfarenhet av fello själv? Hur funkar det med sparad surf?
    På vimla kan man spara upp till 100 GB i 1 år.

    Sen har man ju möjlighet till att sänka månadskostnaden hos vimla genom att använda tipslänken.

    Att betala lite mer till fello är väl egentligen inget större problem om allt funkar som det ska. Men billigare är ju naturligtvis aldrig fel. [emoji846]

    Bara för att klargöra, det är egentligen inget krångel med att använda dubbla sim kort då det sköter sig självt så som jag har ställt in allt.

    Jag har ställt in telefonen på att automatiskt använda vimla för utgående samtal, sms och surf,så det är bara inkommande samtal som går till Telia kortet. Alltså behöver jag inte tänka på det.

    Fördelarna är som sagt, billigt, 6 GB surf, spara upp till 100 GB i 1 år, möjlighet till att göra det ännu billigare om man använder tipslänken.

    Nackdelar är att jag för att kunna ringa, smsa och surfa så måste jag ha båda korten i telefonen,samt att jag måste fylla på kontantkortet ibland.
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Hos Fello kan du spara upp till 25GB och ingen begränsning av giltighetstiden.
    Fello har också tipsning och det fungerar så att du får en fri månadsavgift för varje person du tipsar.
     
  9. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Se där, det hade jag ingen aning om.
    Dåligt av vimla att inte informera om det.
     
  10. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Är det en fri månadsavgift eller som hos vimla att det är varje månad så länge den du tipsat har kvar vimla?
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fello tillåter upp till 25GB sparad surf. Den har inget utgångsdatum.

    Med ett 6GB-abonnemang når du inte upp till 100GB ändå, eftersom surfen hos Vimla max kan sparas i ett år.

    Kostnaden blir ju lägre till Fello än vad det blir för dig att ha Vimla så fort dina månader med lägre kostnad är över.

    Hos Fello kan du bjuda in vänner också. De ger då en fri månadsavgift istället för en rabatt per månad. Vad som är bäst är lite olika utifrån personliga behov. Men 95kr rabatt är 9,5 månad med 10kr rabatt/månad. :)
     
    zappa79 gillar detta.
  12. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    95 kronor under förutsättning att jag kan få det abonnemanget som sjukpensionär.
    Hade tele2 tidigare och dom sa blankt nej till det. Vimla var mer samarbetsvilliga. [emoji846]

    Men med det sagt så ska jag skicka iväg ett meddelande till fello och kolla om jag är kvalificerad. Om inte så är 106 kr billigare än 145 kr för 7 GB hos fello.
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tele2 har väl dock inget abonnemang som anpassar sig för seniorer/pensionärer eller så alls? Hoppas det går bra med Fello :)
     
  14. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Kanske inte, skickade iväg ett meddelande till fello nu. Återkommer när dom svarat. Förhoppningsvis så går det! [emoji4]

    Tack så jättemycket för hjälpen! [emoji846]
     
    Cupcakes gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Cupcakes och jnsson gillar detta.
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är en fri månadsavgift en gång. Så hur förmånligt det är beror på vilket abonnemang du har. I mitt fall som betalar 195:-/mån till Fello så är det lika mycket värt som att ha en Vimla tipsrabatt i 19 och en halv månad.
     
    zappa79 gillar detta.
  17. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

  18. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Om jag byter till fello så går jag gärna in på din tipslänk som tack för hjälpen! [emoji846]
     
    svenix gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 851
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Från sidan: "Rabatten gäller för dig som är 65 år eller äldre. Så är du pensionär eller senior och behöver ett mobilabonnemang eller abonnemang på mobilt bredband får du nu 20% rabatt."
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Troligen inte. De skriver ju att det gäller från 65 år. Men som alltid beror det väl på vem man pratar med och hur tillmötesgående den personen är.

    Jag läste om någon i Fello-tråden som lyckades få seniorrabatt utan att ha åldern inne. Men sedan har andra försökt samma sak utan att lyckas. Så det kan som sagt bero på vem man pratar med.