Fråga: Vidarekoppla SMS

Diskussion i 'Allmänt' startad av TommieU, 29 nov 2023.

1. TommieU

TommieU Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Tjenare

Jobbar som teleansvarig på en kommun någonstans i Sverige så jag anser mig vara hyfsat kompetent inom telefoni. Men detta går jag bet på.

Jag har ordnat en ACD-grupp åt ett gäng med beredskap utanför kontorstid. Detta för att dom ska slippa jaga varandra för att en telefon ska byta ägare. Gruppen i sig funkar klockrent. Alla samtal kommer fram.
    Problemet ligger i att dom även behöver få fram SMS från olika användare och larm om något skulle hända. Så jag behöver hitta något sätt att vidarebefordra SMS från beredskapstelefonen (samsung A32) till den personen som råkar ha jour när SMS kommer. Finns ju diverse appar för detta och även appar som kan ordna så man får SMS som mail istället men säkerhetsavdelningen är väldigt skeptisk till den lösningen.
    Så nu undrar jag om det finna något trick inbyggt en Samsung som gör att SMS kan vidarebefordras till ett annat nummer

2. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Finns ju WebAPI för skicka SMS via typ Cellsynt till exempel lättaste vore skaffa ett Virtual SMS nummer också som kan kopplas mot ett utskick.

Eventuellt att kommunen tar in en konsult och bygga en app för beredskaps telefonen som ni kan plocka SMS/Samtal från som integrereras i ert intern system som skicka ut det.

Men på tanke av att övervägande kommuner har både anställning/köp stopp så bruka även det dröja med få in konsulter för kommuner till utföra arbete.

Annars är kommuner normalt sätt väldigt bra på ta in konsulter, det kan även vara konsult chefer som ska lära nya chefer sina arbetsuppgifter.

Men frågan är bara hur hårt insparnings paket din kommun har, men få in konsulteter till lösa det bruka normalt sätt inte vara omöjligt.