Fråga: Vidarekoppla SMS

Diskussion i 'Allmänt' startad av TommieU, 29 nov 2023.

1. TommieU

TommieU Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Tjenare

Jobbar som teleansvarig på en kommun någonstans i Sverige så jag anser mig vara hyfsat kompetent inom telefoni. Men detta går jag bet på.

Jag har ordnat en ACD-grupp åt ett gäng med beredskap utanför kontorstid. Detta för att dom ska slippa jaga varandra för att en telefon ska byta ägare. Gruppen i sig funkar klockrent. Alla samtal kommer fram.
    Problemet ligger i att dom även behöver få fram SMS från olika användare och larm om något skulle hända. Så jag behöver hitta något sätt att vidarebefordra SMS från beredskapstelefonen (samsung A32) till den personen som råkar ha jour när SMS kommer. Finns ju diverse appar för detta och även appar som kan ordna så man får SMS som mail istället men säkerhetsavdelningen är väldigt skeptisk till den lösningen.
    Så nu undrar jag om det finna något trick inbyggt en Samsung som gör att SMS kan vidarebefordras till ett annat nummer

2. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Finns ju WebAPI för skicka SMS via typ Cellsynt till exempel lättaste vore skaffa ett Virtual SMS nummer också som kan kopplas mot ett utskick.

Eventuellt att kommunen tar in en konsult och bygga en app för beredskaps telefonen som ni kan plocka SMS/Samtal från som integrereras i ert intern system som skicka ut det.

Men på tanke av att övervägande kommuner har både anställning/köp stopp så bruka även det dröja med få in konsulter för kommuner till utföra arbete.

Annars är kommuner normalt sätt väldigt bra på ta in konsulter, det kan även vara konsult chefer som ska lära nya chefer sina arbetsuppgifter.

Men frågan är bara hur hårt insparnings paket din kommun har, men få in konsulteter till lösa det bruka normalt sätt inte vara omöjligt.

Men absolut lättast vore helt enkelt sätta upp ett virtuell nummer som det kan skicka till för vidarebefordra SMS sedan till jourpersonen.

Men mest troligen har ni avtal med Telia som det flesta kommuner så det borde inte vara omöjligt tala med Telia om en lösning. Kontakta typ er kommunala IT Mobilenhet som håller IT enheten för Telefoni/Växel/Fax likande det flesta kommuner har någon enstaka på den enheten som har intreanätet till Telia.

3. GmbH

GmbH Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 019
    Telefon:
    Oneplus 11

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 11
    intressant tråd

4. TommieU

TommieU Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

Ja alltså IT enheten för telefoni/växel/fax är ju jag :)
    Vi har Telia som operatör så jag kollar med dom imorgon så får vi se hur det går.

Tack för tipset

123123123asdasdasd gillar detta.
  5. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Har inte sett någon lösning på att få samma sms till flera telefoner, jobbade på telia länge. Men visst kan det kanske finns någon specialspecial för vissa avtalskunder men tycker att jag borde stött på det genom åren. borde väl inte vara en omöjlig grej rent tekniskt för telia om dom vill och det är ekonomisk vinning i det.

Är alla appar som inte är inbyggda i OS:et förbjudna? tänker annars typ någon ”tasker”lösning att skicka vidare smsen som kommer in till den som har jour.

En annan tanke som kanske är totalt opraktisk men ett roligt tankeexperiment är om man kunde köra esim på abonnemanget och skifta det till den som har jour. Då slipper dom iaf jaga en fysisk telefon.

Eller om alla på jouren går över till iphone och aktiverar journumret med imessage i varje telefon. Blir osäker på om jag tänker rätt har för mig att sms går fram även till ett imessage nummer som inte har det fysiska simkortet men är nog på tunn is där.

6. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 771
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Borde räcka för läsa API hämta sedan importera det sedan sköter man vidarekoppling till aktuell jour, dock måste appen fungera som en vanlig SMS app, backrunds läsning bara bruka inte godkännas av Google för få behörigheter för SMS längre.

Kod:
    package com.example.readsms;

import android.content.ContentResolver;
    import android.content.pm.PackageManager;
    import android.database.Cursor;
    import android.net.Uri;
    import android.os.Bundle;
    import android.provider.Telephony;
    import android.util.Log;
    import android.widget.ArrayAdapter;
    import android.widget.ListView;

import androidx.annotation.NonNull;
    import androidx.appcompat.app.AppCompatActivity;
    import androidx.core.app.ActivityCompat;
    import androidx.core.content.ContextCompat;

import java.util.ArrayList;

public class MainActivity extends AppCompatActivity {

private ArrayList<String> smsList = new ArrayList<>();
        private ListView listView;
        private static final int READ_SMS_PERMISSION_CODE = 1;

@Override
        protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
            super.onCreate(savedInstanceState);
            setContentView(R.layout.activity_main);

listView = findViewById(R.id.listView);
            ArrayAdapter<String> adapter = new ArrayAdapter<>(this, android.R.layout.simple_list_item_1, smsList);
            listView.setAdapter(adapter);

if (ContextCompat.checkSelfPermission(this, android.Manifest.permission.READ_SMS)
                    != PackageManager.PERMISSION_GRANTED) {
                ActivityCompat.requestPermissions(this,
                        new String[]{android.Manifest.permission.READ_SMS}, READ_SMS_PERMISSION_CODE);
            } else {
                readSms();
            }
        }

private void readSms() {
            ContentResolver contentResolver = getContentResolver();
            Cursor cursor = contentResolver.query(
                    Telephony.Sms.CONTENT_URI,
                    null,
                    null,
                    null,
                    null);

if (cursor != null && cursor.moveToFirst()) {
                do {
                    String address = cursor.getString(cursor.getColumnIndexOrThrow(Telephony.Sms.ADDRESS));
                    String body = cursor.getString(cursor.getColumnIndexOrThrow(Telephony.Sms.BODY));
                    smsList.add("Sender: " + address + "\nMessage: " + body);
                } while (cursor.moveToNext());
            }

if (cursor != null) {
                cursor.close();
            }
        }

@Override
        public void onRequestPermissionsResult(int requestCode, @NonNull String[] permissions,
                                               @NonNull int[] grantResults) {
            super.onRequestPermissionsResult(requestCode, permissions, grantResults);
            if (requestCode == READ_SMS_PERMISSION_CODE) {
                if (grantResults.length > 0 && grantResults[0] == PackageManager.PERMISSION_GRANTED) {
                    readSms();
                    ArrayAdapter<String> adapter = (ArrayAdapter<String>) listView.getAdapter();
                    adapter.notifyDataSetChanged();
                }
            }
        }
    }
    En annan lösning är överlåta jobbet till ert mobila MDM system förutsatt att ni inte kör maas360 som knappt ha några funktioner. Duostation är rätt kraftfullt finns så klart många andra också frågan är bara vad ni ställer för krav på MDMet i upphandlingarna.

Last edited: 1 dec 2023
  7. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Om man går in på Messages - Profilbild - Inställningar för messages - Välj nummer/sim - SMS för Galaxy-enheter så ska det man kunna komma åt meddelanden från olika enheter, vet dock inte om det finns någon begränsning

Screenshot_20231201_064841_Messages.jpg
    Screenshot_20231201_065056_Samsung Internet.jpg

Sen finns också Call & Text on other devices men vet inte om det funkar på två telefoner, verkar vara för telefon + platta. Men kanske finns en work around på nätet.

Screenshot_20231201_065927_Call & text on other devices.jpg

8. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Antar att smsen du vill få fram kommer från nån typ av scada/drift dator?
    Tänker om man kan göra ändringen redan där, eller kräver det även att "vanliga" sms kommer fram?

Uppdatera gärna hur du löser det, vi har exakt samma situation på vårt arbete med en fysisk telefon som lämnas runt. Vore fint om det finns andra lösningar.