Problem: Video ospelbar på datorn/redigeringsprogram

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Nerfherder, 28 nov 2011.

1. Nerfherder

Nerfherder Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

3,99 GB (293 290 021 byte)
    MP4
    720 eller 1080p. Kommer ej ihåg.

Jag filmade en dansshow (lagligt, det var mina vänner och på deras begäran) med min Samsung Galaxy S II på ett stativ och det gick extremt bra. Riktigt schysst bildkvalitet, ljus och ljud lägger vi på med separat ljudspår så det är inga problem. Videon ser jättebra ut på mobilen.

På mobilen kan jag spela upp filen men kan inte spela upp den på datorn efter jag fört över den, trots tre försök.

Testat Quicktime, VLC, MPC, Windows Media Player, Vegas videoredigering och andra. Kan ej öppna filen alls. Både VLC och MPC hänger sig och vägrar spela upp filen. De står still på "pause".

Jag gissar att filen är för stor men eftersom jag aldrig har hållit på så mycket med videoredigering kan jag inte tala för andra. Är filen för stor? Vet att flashminnen brukar ha filallokeringsformat som inte tillåter särskilt stora filer. Något kanske gick fel i överföringen eller något? Vad rekommenderar ni?

2. coolermaster99

coolermaster99 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

ja vet att det int e går med samsungs mp4 format o
    sony vegas. avs converter använderwdock
    jag och konverterar filen till .wmv

sen kan man redigera. pain. in the ass.
    men funkar

3. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
  4. AndersE

AndersE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag kör samma som ovan och har inga problem att spela eller redigera. Filstorlek har inget med saken att göra. Ladda hem media info.gratis pc program och kolla filerna med. Det är inga konstiga codecs som används.

5. Nerfherder

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Alltså problemet är inte att mina mediaspelare inte stödjer formatet. Provat 4st olika, inkluderat två olika versioner av MPC (HC och den andra från CCCP). Dem spelar upp alla mina filmer perfekt utom denna fil.

Denna fil är över en timme lång men både MPC och VLC samt windows media player alla hänvisar till att den är 38 sekunder och vägrar spela upp den.

Det är alltså inget problem med decoding, tror jag, utan någon form av problem med den enorma storleken (gb) eller något annat brott mot regler i .mp4 format kanske? Eller överföringen från mobilen? Som sagt spelat upp alla andra filmer från mobilen men aldrig någon lika stor. Om jag orkar spelar jag in en till jättelång film och provar.

Själva filen fungerar som sagt fint på mobilen och spelar upp den perfekt så den är det nog inte heller fel på :I

Lite det jag tror också. Själva filen flyttas till datorn (tar år från segt flashminne) och thumbnail fungerar inte och den blir ospelbar. Dock inget varningsmeddelande. Väl på ett FAT32system brukar det mesta gå att flytta ifrån det. Begränsningen borde väl vara att skriva till ett FAT32 system?

Hmz hittar inte riktigt felet. Ska prova att spela in en timmefil till och se ifall det finns inkompatibilitet på det sättet med stora filer från SD-minnet eller något. Kan inte se det framför mig men värt ett försök. Måste ha denna fil X(

Finns videoredigeringsprogram så jag kan klippa filen i mobilen annars kanske? Ska söka lite.. Rendering på en 1,5ghz processor med inbyggd grafik lär gå snabbt, haha.

Last edited: 29 nov 2011
  6. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

För mig låter det som du får problem vid överföringen snarare...

Vad är det för operativssystem du för över till, och vad för filssystem om det är windows, FAT32 eller NTFS?

pröva att föra över till en annan dator eller via annan minneskortsläsare.

7. AndersE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Fat 32 klarar 4 gb filer. Om du spelar på pc direkt från mobilen då? Alltså utan att kopiera den till pc?

8. Nerfherder

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Operativsystemet är helt vanligt, med Windows 7, och det är naturligtvis NTFS då. Inga som helst problem med att överföra de flesta filerna men just denna går inte. Har provat med ett tjugotal andra och de går fint. Dock inga andra som är 4gb stora.

Sitter just nu med VideoTrim från market och försöker klippa i videon men det verkar ta åratal med denna prestanda xD

9. AndersE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det kan ju inte stämma, det i parentesen måste ju vara helt fel för det är ju inte i närheten ens av 3.99 GB, så jag tror du har nåt fel på filen om den rapporteras så fel. Det är inte så att du "saknar" nåt du spelat in?

I 1080 går det ungefär 100MB i minuten, 720 som är ca hälften ger 50MB per minut.

Det låter som du hittat en bugg i inspelningen. 3.99GB är ju gränsen på FAT32, och om kameran försökt spela in mer så har säkert filstrukturen pajjat på filen. Antagligen därför du inte kan föra över den till pc o spela där. Filen är trasig helt enkelt.

Är det inspelat på det interna minnet i mobilen eller på ett "externt" sd-kort?

Last edited: 29 nov 2011
  10. AndersE

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ska du bara klippa behövs ingen rendering. Så det bör gå snabbt.

11. Nerfherder

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är inspelat i 1080p tydligen, och filen fungerar ju utmärkt på själva kameran. Den är inspelad på SD-minnet (FAT32 helt säkert) och begränsningen ligger ju där.. Så något har gått sjukt snett. Hela filmen går att spela upp utan problem så jag försökte klippa men inget program verkar klara det heller. Störande när mobilen kan spela upp det men jag inte kan göra något med den :I

Ska prova några andra klipp-/redigeringsprogram.. Irriterande..