videoformat

Discussion in 'Allmänt' started by Magsta, Aug 3, 2009.

1. Magsta

Magsta Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

vilka videoformat kan man kolla på i telefonen?
    jag fick en vide som en kompis till mig spelat in på sin digitalkamera med mailen.
    tänkte öppna den i telefonen men det gick inte. finns de nån annan spelar som tar mera eller kan man lägga in något som gör att det stödjer mer?

2. mandolito

mandolito Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

MPEG-4, H.263, H.264 and Windows Media® Video 9, fattar inte helt men verkar som android i grunden bara stöder dessa format.. ?

3. Magsta

Magsta Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

finns det något lämpligt program att konvertera i?

4. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testa med DoubleTwist kanske.

5. Fysme

Fysme Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

6. streambrook

streambrook Youth Droid Medlem

Telefon:
    HTC12+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC12+
    Så det går inte att spela .avi filer? detta borde ju vara rätt prioriterat att fixa....till windowsMobile finns ju en grym spelare som heter Core som typ spelar upp alla filformat som finns på piratbay....det är bara att ladda ner och titta i telefonen.....detta borde ju vara nått som kommer till Android ...någon som vet hur det ligger till ?

Last edited: Aug 3, 2009
  7. mandolito

mandolito Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

AVI är en behållare, sen kan man stoppa i lite olika filer i den, oftast en videofil komprimerad med XVID.
    Jag skulle oxå gärna vilja ha möjligheten att spela upp alla sorters videoformat men filmer/serier man vill kolla på får man komprimera om eller ladda ner i rätt format för att få bra kvalle känns de som

8. Fysme

Fysme Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Någon som vet något bra program för Linux? Kanske kan köra något windows-program genom Wine men undviker det helst.

9. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

ffmpeg -i MyInputMovie.avi -s 480x320 -vcodec mpeg4 -acodec libfaac -ac 1 -ar 16000 -r 13 -ab 32000 -aspect 3:2 Output.mp4

Beroende på distribution är det dock olika lätt att få tag i audio och video encodern som behövs. På Ubuntu finns det ett "medibuntu" repository som har alla paket man behöver. Tyvärr fipplade jag runt en hel del när jag fixade till det så jag har tyvärr ingen klockren guide på exakt hur man går tillväga just nu, men om du har frågor så hör gärna av dig.

Annars verkar Transmageddon (http://www.linuxrising.org/transmageddon/) lovande, men det är tyvärr inte färdigt.
    Sedan lär det finnas andra program som jag missat.

10. Fysme

Fysme Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för det! Det funkade alldeles utmärkt på min linuxburk som kör Debian Lenny med lite codecs samt en del propertiär programvara som jag installerat. Som sagt många tack!

11. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

12. Fysme

Fysme Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Lite offtopic: Jag överförde min konverterade fil till SD-kortet men den försvinner från kortet så fort jag tar den ur datorn. Vad gör jag för fel?

EDIT: Löste mitt lilla problem. Var pinsamt enkelt.

Last edited: Aug 5, 2009
  13. ivarson

ivarson Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag lider av samma problem som med min gamla SGH-F480, att filmen hackar precis som att cpu'n i telefonen bottar. Har följt wiki'n här och testat formatfactory med rek. inställningar( 500-768kbps, 23-25fps 44100Hz, 0-6Db Två ljudkanaler i stereo utan AVC-synth samt Automatiskt bildperspektiv.) Filmen går fint att spela upp på Magic'en när den är konverterad i "Videora HTC Magic Converter", men dels är det en taskig inbäddad IE-frame som UI och dels så sträcker den ut filmen ifråga, Meridan Player på Magic'en säger dock "Unplayable, too big screen size" men det är inga som helst problem att spela upp dom..

Summarum:
    FormatFactory: Fixar aspekten men laggar oavsett inställningar
    Videora HTC Magic Converter: Laggar inget men aspekten blir stretched ist för anpassad.

What gives måntro? :-/

14. bullrune

bullrune Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tjena, helt grön i detta forum, får min första android-lur imorgon (förhoppningsvis!) :D:D

Jag har redan tjackat ett minneskort som jag tänkte trycka in lite film å musik på. Förstår att filmerna ska komprimeras, men jag får inte hem format factory, nedladdningen går typ i 1kb/s (?????)
    sen försökte jag med doubletwist istället, den fick jag ner, men när jag ska installera det så säger den : "setup was not completed successfully"...

Så... finns det några andra alternativ ? ? :)

Den nya luren är för övrigt en X10 mini pro, vilket format bör användas i den? å vilken upplösning??

Finns det någon vis själ där ute som vet detta så är jag tacksam för svar :)

15. pubisboy

pubisboy Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör med demoPlayer och kan kolla på vilken divX-film som helst på min Desire.

16. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
  17. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Precis, men programmet heter egentligen Rockplayer base och finns inte Market än, därmot finns en beta-version tillgänglig.

se denna tråd: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=15082

Vet ju dock inte om den stöder just det formatet som trådskaparen vill spela upp...