Videokvalitet vid 1080p

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av Philip5, 24 jun 2011.

1. Philip5

Philip5 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Dagen till ära så passade jag på att filma en kort sekvens i full HD 1080p med min HTC Sensation vid ett midsommarfirande här i Uppsala. Mest med tanke på om någon undrar hur kvalitet och resultat blir.

Största problemet med att filma är handskakningar eftersom det inte finns någon steadycam-funktion som motverkar det. Det syns tydligt första sekunderna i klippet. Folkdansarna dansar från sol i bakgrunden till mer i skugga närmare kameran vilket gör att bilden ser mer kontrastrik ut. Det är kanske långt ifrån något proffsresultat men inte långt ifrån en digital hemvideokamera som man får direkt i fickan.

Glöm inte att ändra till 1080p HD om du vill se högsta upplösningen och sedan helskärm. Klippet finns på Youtube: HTC Sensation full HD 1080p video recording test

Glad midsommar får jag passa på att säga!

2. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Tyckte ljudet var rätt bra för att vara en mobil utomhus där det verkar blåsa ganska kraftigt, bilden verkar helt ok den med.

3. Philip5

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jo jag tycker också det är helt ok för att vara i en mobiltelefon.

Vet man dess begränsningar så kan man jobba på bättre resultat. Försöka filma i ett jämt ljus (sol eller skugga, etc), hålla kameran väldigt stadigt och små rörelser. Det är annars lätt att man får "rolling shutter" effekter där man kan få gelé känsla över bilden som liksom vobblar eller töjs ut. Inget som är typiskt bara för den här mobilen utan för många digitala videokameror med den här tekniken.

Min video är ju inte något skolexempel på hur bra det kan bli utan kanske mer hur det lätt blir när man bara sätter igång och filmar så som många säkert använder den.

4. Philip5

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vet inte hur stort intresset för sånt här är för andra men jag roade mig idag med att köra två testfilmningar. En med i HD 720p upplösning och en annan i QHD 540p. Problemet med 540p och Youtube är att man förutom att den omkodas även förlorar upplösning eftersom deras närmaste motsvarande upplösning är 480p. Samtliga videos som laddas upp till Youtube tappar en del i kvalitet för att de kodas om. Ens egna orginalfilmer håller lite bättre kvalitet.

Spelade in en gatumusikant med gitarr i Uppsala. Testar även kamerans zoomfunktion medan jag filmar. Det jag är mest nöjd är nog ändå att ljudet fångas in så pass bra som det gör direkt i mobilen. Bildkvaliten blir ok men lite skakningar går knappt att undvika och om någon går hastigt förbi närmare kameran under filmandet så ser man rolling shutter effekter. Det är inget unikt för den här kameran/mobilen men lite störande.

Testerna ligger här:
    HD 720p: HTC Sensation HD 720p video recording test
    QHD 540p: HTC Sensation QHD 540p video recording test

Hoppas de hjälper någon som funderar på videofunktionen och som kanske funderar på hur det blir med användandet av den.

falkinski gillar detta.
  5. falkinski

falkinski Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Philip5: Också imponerad øver ljudet, och zoomningen verkar ju faktiskt anvændbar!

6. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Imponerande!

kan man ställa in ljudet nånstans när man filmar? jag försökte filma lite på metaltown, men ljudet blev värdelöst, oerhört skrälligt. Det kan ju förstås bero på att ljudnivån där var betydligt högre, men det vore bra om det gick att ställa in detta någonstans.

7. davidguate

davidguate Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag tycker att filmen är ok men kom ihåg att ett bra kort höjer kvaliteten på inspelningarna. Det är stor skillnad mellan class 4 och class 10 .

Här är liten test film med ett kort class 4 :
    http://www.youtube.com/watch?v=qZ3pPLg7wpc&feature=youtube_gdata_player

Send from my HTC Sensation

Last edited: 28 jun 2011
  8. RobbinL

RobbinL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Som sagt, ser riktigt bra ut för att vara en mobiltelefon :)

9. Philip5

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag bara har ett class 4 kort from Sandisk på 16 gb. Ska nog se till att skaffa ett class 10kort istället.

10. kruso

kruso Guest

Blir det samma sak med denna lur? Att bilden zoomas desto bättre kvalité man använder?

11. Speedmaster

Speedmaster Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ja, full HD = helskärm.

12. kruso

kruso Guest

Vad menar du med helskärm? Det är det väl alltid, oavsett 480p, 720p eller 1080p

13. Speedmaster

Speedmaster Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Nja, om du menar zooma som i "närmare", vilket iofs. är logiskt så är det inte så nu när jag testar.

Last edited: 28 jun 2011
  14. Philip5

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ljudet har så vitt jag vet inga inställningsmöjligheter utom att man kan manuellt kupa handen runt micken för att försöka skärma av och rikta vart ljudet får komma ifrån. På en konsert har man ju ofta rätt mycket folk nära micken som skriker och sjunger med vilka då säkert överröstar det man egentligen vill spela in som kommer från scenen. I mitt fall så var akustiken rätt bra över det lilla torget men man kan även höra på mina inspelningar hur folk som passerar och pratar framför kameran tar över ljudet även om det sker rätt hastigt innan de passerat.

För min del så tror jag att jag kommer hålla mig till att filma i 720p om jag ska ladda upp på "tuben" för det tycker jag ger bäst kvalitet i förhållande till plats det även tar på minneskortet. Vet inte om ni andra håller med?

Lite off-topic: Ett tips för den som vill ta bort handskakningar när man filmar är att titta närmare på funktionen Warp Stabilizer som kommer med senaste Adobe After effects 5.5. Med den kan du få dina handfilmade filmer att se ut som de är filmade med steady-cam. Det är rätt processor och tidskrävande att köra den funktionen på klipp du filmat men kan vara värt det om du vill göra något snyggare av inspelningen.

Ett exempel på vad warp stabilizern kan göra med din inspelning kan man tydligt se i det här exempelet: Adobe After Effect cs 5.5 warp stabilization

Här är hur man gör i After Effects: Adobe After Effects Warp Stabilizer

Finns även specialprogram som gör liknande saker men många kanske ändå redan har tillgång till Adobe After effects 5.5.

vulfgar gillar detta.