Fråga: Videosamtal utan simkort

Diskussion i 'Allmänt' startad av Grabbarnabus, 2 apr 2023.

1. Grabbarnabus

Grabbarnabus Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Hej
    Undrar om det finns nåt sätt att enkelt ha videosamtal fast man inte har simkort.
    Ska separera och vill gärna kunna prata med dottern och att dottern kan prata med mig när hon är hos pappa. Och att hon enkelt ska kunna prata med sin storasyster på sin pappas sida som hon helt ärlig kommer sakna mer än sin pappa (han reser mkt i jobbet och hör aldrig av sig till henne så hon är van) Men hon är bara 7 år så tycker hon är lite för ung för att ha ett abbonemang. Men det måste vara enkelt för henne.. Jag har en gammal samsung s 10 och hon har en likadan då hon fick ta min gamla. Storasyster har iPhone.

Eller finns det nåt billigt abbonemang Som kan passa. Jag bor efter norrlandskusten så allt fungerar inte toppen själv kör jag halebop. Men ekonomin kommer bli ansträngd så desto mindre utgifter desto bättre.. Men det känns viktigt att hon ska kunna höra av sig och prata med oss båda när vi inte träffas,

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Google Meet eller Google Chat. Finns på både iPhone och Android. Fungerar utan SIM-kort.

stelex, chraist, Gorgeous och 1 annan gillar detta.
  3. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Kolla på Fello, är en del av Telia och billigaste alternativet om man vill köra på Telias nät. Riktigt bra och prisvärt. Har man inte behov av 5G och ultra snabb surf så är det en no brainier.

Om inte för din dotter så kanske för dig själv du vill dra ner på utgifterna.

trjberg, chraist, KTM och 1 annan gillar detta.
  4. Grabbarnabus

Mottagna gillanden:
    1
    Tack ska kolla upp detta

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Utan sim-kort så är ju enda alternativet att använda Wifi. Jag antar att dottern kommer ha Wifi i hemmet. Räcker det att hon kan prata med videosamtal i hemmet, eller är det ett krav att hon kan höra av sig även på andra ställen där Wifi saknas? Om det är så, så kommer ju något slags abonnemang eller kontantkort krävas.

Då man på en Android-telefon i princip är tvungen att ha ett Google-konto så tycker jag Google Meet är ett bra alternativ, då används ett konto man redan har och man slipper skapa nya konton. (Dottern bör dock ha ett eget google-konto anser jag, det är inte bra att dela flera personer, så om det inte redan finns så bör det skaffas). Nu hade ju en person Iphone men jag anser ändå att Google Meet och ett google-konto är enklaste lösningen. Annars hade väl Snapchat, Facebook Messenger eller liknande app fungerat också, men i de apparna är det risk att man drar in skit som barnet inte borde se.
    Apples tjänst för videosamtal, FaceTime, är ju utesluten också i detta sammanhang.

chraist och Kristy gillar detta.
  6. Grabbarnabus

Mottagna gillanden:
    1
    Nej det räcker att hon kan chatta när hon är hemma. Ska kolla Google meet tack..

Provade Skype men det kommer inte upp nån avisering eller ljud när man ringer hur än vi gör så det funkade inte

chraist gillar detta.
  7. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Kör Google Meet med min yngsta till hans platta. Fungerar perfekt då inga extra konton behöver skapas utöver ett Googlekonto som nämnts tidigare i tråden.

Kristy gillar detta.
  8. Oscar Tegni

Oscar Tegni Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Välj google meet över chat, överlägset bättre.