Viktigt att ladda ur ett nytt batteriet helt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av wick3d, 26 okt 2012.

1. wick3d

wick3d Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Hur är det egentligen med nya batterier? Är det viktigt de första laddningarna att man låter den ladda ur helt innan man laddar det igen?

2. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Nej, ladda den så mycket du behöver. Om säljaren säger att du ska ladda den 8-10 timmar första laddningen är han ute och cyklar.

De styrs av kretsar som gör att det t.ex. inte kan bli överladdat heller eller något liknande, så den kan sitta i laddaren hur länge du vill... det ända som händer är att din elräkning blir högre :)

3. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tror inte man behöver hålla på så där längre med de nyare batterityperna.

4. Hamannoid

Hamannoid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det är nickel baserade batterier på äldre telefoner som gärna skall laddas ur helt och laddas upp helt då dom får en "minnes effekt" går dock genom att ladda ur helt och ladda upp igen flera gånger återställa detta.

Med lithium-ion batterier som sitter i nya telefoner är det snarare tvärtom du skall aldrig ladda ur dom helt då dom kan ta skada då.
    detta är ännu viktigare med lithium-polymer batterier.

Edit: Glömde skriva att nya telefon batterier har en säkerhetskrets i sig som gör att dom aldrig laddas ur helt dom stänger av sig och verkar vara helt stendöda fast det är kräm kvar i, just för att dom tar skada av att bli helt urladdade, man skall därför aldrig låta ett helt urladdat batteri ligga en längre stund då det laddas ur ytterligare med tiden.

Last edited: 26 okt 2012
    wick3d gillar detta.
  5. wick3d

wick3d Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Tack för ett kanon svar!

6. Hamannoid

Hamannoid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kan tillägga att ibland kan man ladda ur det helt och ladda upp det fullt igen, men inte pga batteriet utan för att kalibrera batterimätaren så den visar mer exakt.