Vilka appar för systemunderhåll och säkerhet bör man ha?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Tom Hardy, 23 nov 2016.

1. Tom Hardy

Tom Hardy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Har funderat lite över det här med appar som rensar systemet på onödiga filer och optimerar samt även för säkerhet, vad rekommenderar ni?

Som antivirus kör jag Avast
    Malvarebytes Anti-Malware har jag för att upptäcka Malware
    Adguard har jag för att blocka annonser i appar (spara bandbredd)
    CCleaner för att rensa systemet på skräpfiler

Funderar dock på om jag behöver alla dessa, känns som att telefonen segar. Kanske är det apparna som orsakar detta? Vilka appar rekommenderar ni, är dessa ok eller finns det bättre?

Droid82 gillar detta.
  2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag skulle säga att man inte behöver något antivirus på Android. Android har en sandboxmodell som används för att isolera appar från varandra. Detta har implementerats genom att varje enskild app i systemet kör som en egen UNIX-användare. Konkret innebär det att app A inte kan läsa app B:s data om app B inte explicit tillåter att det sker. Med andra ord, ett antivirus kan inte scanna igenom andra appars data om de apparna inte säger att det är ok, vilket begränsar ett antivirus till att kolla på filer som ligger på /sdcard om antiviruset har efterfrågat behörigheten att läsa dessa filer.

Ett antivirus kan förstås också innehålla en lista med kända skadliga appar, men om en app verkligen är skadlig har den troligen redan plockats bort från Play Store av Google. Med andra ord, om du endast installerar appar från Play Store skulle jag säga att du inte behöver något antivirus :) Vidare scannas också installerade appar på din telefon av Google regelbundet om du inte har slagit av det (kolla Settings - Google - Security - Scan device for security threats).

Man ska förstås vara försiktig med vad man installerar men jag skulle säga att ett antivirus på Android ger inte så mycket.

Droid82, jnsson, bernard och 2 andra gillar detta.
  3. Tom Hardy

Tom Hardy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Ok, tack för svaret. Då tar jag bort Avast och förhoppningsvis påverkar prestandan något samt kanske sparar lite batteri. :-)

Droid82 gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad gäller appar som påstås "optimera" systemet genom att ta bort cache och rensa RAM så leder det oftast bara till det motsatta.

Android är optimerat för att vara energieffektivt från första början, och alla sådana appar stör bara den processen. Att ta bort cachen innebär bara att appen måste hämta hem/cacha data nästa gång den startas (cachestorleken är dessutom redan begränsad), och att rensa RAM innebär samma sak. Längre laddtider/mindre energieffektivt.

Droid82 och Oceanic gillar detta.