Jag kommer snart att få min telefon och undrar vilka olika builds finns det och vad är det för skillnad på dom?
Just nu är det väl ett antal Haykuro-builds som gäller, till Magic. Ion-builden vilken bygger på ROM:en från developerluren som Google gav bort på IO-mässan häromveckan. Magic-builden vilken bygger på den helt vanliga Magic-ROM:en. Rogers-builden som bygger på HTC-ROM:en från den kanadensiska Magicen, innehåller bland annat PDF reader och Exchange.
Ion-builden vilken bygger på ROM:en från developerluren som Google gav bort på IO-mässan häromveckan. (Är snabbast men saknar stöd för landscape mode, dvs tiltar du telefonen uppfattar inte Android detta och vänder inte skärmen, i övrigt riktigt bra) Magic-builden vilken bygger på den helt vanliga Magic-ROM:en. (Har stöd för bland annat multi touch, inga kända buggar så vitt jag vet, utöver att den visst skall känna lite seg) Rogers-builden som bygger på HTC-ROM:en från den kanadensiska Magicen, innehåller bland annat PDF reader och Exchange. (Trevlig build, kör denna själv, riktigt bra kompatibilitet och i version 2 av denna finns så vitt jag vet inga kända buggar ännu. Denna är dock också något långsammare än Ion, i varje fall vad vi sett från det prestandatest vi gjrot genom programmet SetCPU, ~550ms vs ~650ms för att utföra en viss beräkning. I praktiken tycker jag dock att denna build känns snabb) Hero-builden som bygger på HTC-ROM:en från HTC Hero med det nya GUI:t under namn "Rosie", innehåller bland annat PDF reader och Exchange. (Rapporteras som seg och buggig build) Den optimerade Hero-builden "Hero for G2 Sapphire (OPTIMIZED+Odex)" Som ovanstående fast "optimerad", dvs man har försökt åtgärda en del av buggarna och göra builden bättre anpassad för Magic, man rapporterar dock fortfarande en del problem med att den är både seg och buggig. Detta är säkerligen inte den build som letar sig ut i den färdiga produkten, en betabuild med andra ord, kanske inte att rekommendera.
640-670 ms motsvarar precis vad jag får på min Dream som rullar med JFv1.51 (ADP1.5 CRB43).. Ion-builden har ju genomgående rapporterats av folk som noterbart snabbare, och det där benchmarktestet bekräftar det. Optimerad kod tycker vi om. Att Ion-builden dessutom är flera MB mindre än den vanliga cupcakebuilden är även det trevligt.
Det händer dock riktigt mycket nu, men vi rapporterar om det väsentliga på framsidan så fort en vettig build dyker upp. Så länge kommer vi att rekommendera Rogers-builden, skall uppdatera guiden med en länk till denna i kväll.
Tänk på att spln måste uppdateras innan Roger, blir annars tajt med minne. För Ion kan man skippa nya spln eller köra den efteråt eftersom Ion tar mycket mindre utrymme (mindre än orginal cupcake) Rätta mig om jag har fel dock...
Jodå, helt korrekt. I vår flashguide skriver vi också att man bör dra in den senaste SPL:en, det är ju rätt lite merjobb.
Tänkte på att i guiden är SPLn placerad efter flashningen av ROMen så tänk på att göra det i en annan turordning (radio först, sen spl, och till sist rom). SPLn frigör minne och gör det möjligt att flasha en större ROM. Angående radion så är det bara relevant för G1 användare eftersom det verkar som magic har den senaste...
Nej. Det kan dock mycket väl dyka upp, kolla gärna i tråden vi länkar till från vår root-guide, där kommer all info upp rörandes Rogers-builden.
Fortfarande snabbare än den snabbaste WinMo-telefonen, men långsam för att vara Android. Det kan vara fördröjningar på några tiondels sekunder här och var, samt att det inte alltid är flyt i sidövergångar och animationer etc. Lite hackigt och så.