Vilka containerformat och media encoders stödjer android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av emil.s, 13 jul 2010.

1. emil.s

emil.s Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte hur android är uppbyggt, men jag antar att alla codecs finns i nåt generellt bibliotek som tillhör operativsystemet som alla apps i sintur kan använda?
    Eller kör alla apps med sina egna bibliotek?

Enligt Samsung så ska iallafall Spican klara H.264:
    http://www.samsung.com/se/consumer/...x.idx?pagetype=prd_detail&tab=spec&fullspec=F
    Står dock inget om vilka containrar som stödjs.

Har iallafall testat med Mp3/H.264 i både MKV och M4V/MP4, och ingen funkar.

Vad ska filmen vara i för format för att man ska kunna spela den i telefonen?

2. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Varierar från lur till lur, så detta borde ha skrivits i Spica-avdelningen.

På Desire så är det enda som funkar mp4 med h264 (även h263+) och 3gp med h264. Mjukvarubaserat kan man köra avi också.

Förutom då mp4 och mkv kan jag bara komma på 3gp, som man också kan köra h264 med. Det ger dock minst sagt en miserabel videoupplevelse.

3. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Kanske inte direkt ett svar på din fråga, men jag testade Handbrake häromdan och valde Iphone-profilen... blev en m4v-fil som funkade alldeles utmärkt.

Haken är nog inte så mycket just att du testat h.264 utan framgång utan att kodningen inte får innehålla b-frames och annat tjafs.

Jag testade också först att göra en konvertering i mitt favoritprogram (HDConvertToX) vilket inte funkade då de profilerna som fanns i programmet inte exakt stämde in på vad min Desire vill ha.

Vad jag vill komma till är att jag tror att det är en omväg att börja leta efter vilka format din telefon funkar med när du borde sikta in dig på ett program som konverterar med en profil som direkt funkar - "no questions asked".

Vill du inte köra Handbrake finns det andra program därute som exempelvis XMedia Recode (har rätt många profiler för Android-telefoner, bla ett par för Samsung). Själv kände jag att Handbrake var mitt ultimata val då det - förutom att jag redan hade det installerat - konverterar en full film på 15-20 minuter.

4. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det kan ju vara så att man vill köra konverteringen i en miljö där det inte är helt trivialt att köra vilken konverterare som helst. Jag konverterar t.ex. automatiskt inspelade TV-program på min MythTV backend och då behöver jag köra en kommandoradsbaserad konverterare som går under Linux.

En sån uppgift är meningslös utan information om vad du kör på för dator. Jag lovar att den inte konverterar en film på 15-20 minuter på min dator.

5. emil.s

emil.s Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Där hade vi lösningen. Tackar! :)

B-frames var nog problemet. Ska testa att pilla lite på resten av inställningarna senare.
    Handbrake duger fint. Borde ju gå fint att använda t.ex ffmpeg eller mencoder också bara man vet vad telefonen klarar.

Nerre:
    Ta en titt på HandBrakeCLI. Lösningen på allt tror jag. ;)

Last edited: 14 jul 2010
  6. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Tjaaa... visst har du rätt - allt handlar om egna preferenser och vad man själv känner att man behöver. Och jag kanske skulle sagt att mina 15-20 minuter med handbrake stod i relation till redigt mycket längre tid i andra program som inte klarar av att använda fler kärnor/trådar som ju Handbrake klarar. - Fel av mig.

Som tur är så verkar ju OP vara nöjd iaf...