Vilka mobiloperatörer tillåter voip?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Glenn, 19 dec 2010.

1. Glenn

Glenn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är grymt nyfiken på appen Viber som finns till iphone, som även kommer till android snart.

Under därför om någon vet vilka mobiloperatörer som tillåter voip i sina abb utan att bli ruinerad .

2. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag har skypat från mitt Teliaabbonemang med Mobilsurf (billigaste surfpaketet) utan extra kostnad. Har svårt att se hur operatörerna rent tekniskt skulle kunna sålla ut sådan trafik faktiskt.

Tror mest det är fråga om skrämselpropaganda för att man inte ska belasta näten för mycket med billiga datapaket.

Sedan har Telia ett saldotak man kan ställa in. Som standard står det på 5000 kr. Jag har ändrat mitt till 1000 Kr så skulle de mot förmodan debitera mig så slår det stopp ganska snart.

3. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Kan inte svara på frågan vilka operatörer som tillåter voip; lite andra tips som jag hoppas kan vara av intresse, har ringt med voip från mobilen i 3 – 4 år både i Sverige men framförallt när jag är utomlands. I mitt fall är det utgående samtal som gäller, hos vissa operatörer kan man få ett telefonnummer så att man även kan ta emot samtal. Man kan spara in kostnaden för telefonen på en enda resa ibland genom att ringa voip i stället för via mobilnätet.

Skype har sin egen historia och sitt eget format; det går att spärra för Skype på nätverken, sker hos vissa tyska operatörer. Tror även att man då spärrar för de som använder protokollet SIP vilket är det vanligaste. Har gått ner med priserna för att ringa vanliga telefonnummer och ligger i nivå med många SIP-operatörer nu. Den stora fördelen med Skype är att det brukar fungera. I en del fall är routers inställda så att det blir problem med SIP-protokollet. Går även att betala för att kunna ringa till vanliga telefonnummer.

Man behöver en voip-operatör för att kunna ringa. Ofta kan man då ringa gratis till de som använder samma operatör. Det är nog det Viber avser när de talar om att ringa gratis. Den största anledningen att ha voip är när man ringer till utlandet eller hem från utlandet. Det går ofta att hitta gratis WLAN, i Sverige bjuder till exempel Max hamburgare på WLAN. Ett annat sätt som flera voip-operatörer erbjuder är att man ringer ett svenskt telefonnummer. Väl där slår man utlandsnumret. Kostnaden för att ringa t.ex. Kina blir då för mig (0,59 + 0,10) kr/min, 0,59 för att ringa det svenska numret och sedan 0,10 kr för att ringa den lilla kvarvarande sträckan till Kina med voip - använder Freecall för voip. För att få en voip-operatör går man in på deras hemsida och bokar ett abonnemang. Ibland kam man ringa gratis ett tag. Man betalar i förskott sedan med kreditkort, 10 Euro normalt.

Med Android 2.3 får vi en inbyggd klient för SIP. Vill du leka med det idag så har du flera på Market, själv använder jag Sipdroid.