Vilka modeller är ip-certifierade?

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Beast, 6 nov 2016.

  1. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    När min nuvarande Sony ger upp tänkte jag prova på en kinalur,men har väldigt dålig koll vilka märken som finns och än mindre vilka modeller som finns att tillgå. Så vilka finns det som är ip-certifierade?

    Funkar alla modeller på svenska näten och har eller går att fixa med svenska menyer?
    Vad ska man mer tänka på vid köp av kinalur?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här har du en lista med lurar som har stöd för svenska LTE-banden och som är IP68-klassade. Du kan ändra IP-klassen i filtret för att få fram fler lurar: https://www.kimovil.com/en/compare-...-lte-1800,fe_bands-lte-2100,fe_bands-lte-2600


    Nomu S20 verkar populär: http://www.geekbuying.com/item/NOMU-S20-3GB-32GB-Rugged-Phone---Silver-373262.html


    För många Kina-lurar, speciellt de lite billigare (..men även många dyrare modeller) kan du i regel glömma uppdateringar till nyare android-versioner, eller snabba sådana i alla fall. De ligger ofta kvar på samma version de skeppas med, och några säkerhetsuppdateringar blir det tyvärr sällan tal om.

    Anledningen till detta beror på ett par saker. Det första är att de kinesiska tillverkarna svämmar över marknaden med nya modeller i en hiskelig takt, vissa tillverkar kan släppa 10-15+ modeller om halvåret. Ofta finns det dessutom olika varianter för varje modell, vilket gör det nästan omöjligt att sköta uppdateringarna på ett vettigt vis efteråt. Ingen tillverkare hade fixat det.

    Den andra anledningen beror på att man använder hårdvara från kinesiska halvledartillverkare, och de är allt annat än snabba med att uppdatera drivrutiner i takt som nya Android-versioner ramlar in. Det är oftast en fördel att därför välja telefoner med Snapdragon/Qualcomm-chipp.

    Du hittar ofta svenska bland de modeller som har "international" eller "global" i namnet.

    Till de största tillverkarna hör bla. Xiaomi/Mi, Lenovo, LeEco, Oppo, ZTE, Huawei
     
    Last edited: 6 nov 2016
    Herrputte och Beast gillar detta.
  3. Molbor

    Molbor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2016
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    16
    Oukitel k6000 pro tror jag är ip68 klassad. Även k10000. 6000 respektive 10000mah batteri.
     
    bernard och Beast gillar detta.
  4. Beast

    Beast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nomu S20 såg helt klart intressant ut!
    Oukitel såg ut att ha några fina också,ska läsa på om dom.

    Jag är faktiskt inte så supernoga med att det ska uppdateras till nyare androidversioner stup i kvarten,huvudsaken den är modern när jag köper den så är jag nöjd under den mobilens livstid. :)

    Någon fler som kan tipsa om märken/modeller?
     
  5. Molbor

    Molbor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2016
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    16
    Du har väl nån CAT modell om du vill ha riktigt tålig telefon. Kolla även BV6000. Finns på e-ville.com.
     
  6. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Oukitel har inte en enda telefon som är IPklassad. K10000 kan du slänga i marken men doppar du den i handfatet så är den körd.

    Dock den Blackviewtelefonen som molbor tipsade om kan du ju tappa i betong o sen spola av.
     
  7. Molbor

    Molbor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2016
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    16
    Läst nånstans att oukitel k6000 och k10000 ska va ip68 klassade. Finns även massa klippa på youtube där oukitel själv doppar dom i lera och lite sånt. Behöver juh dock inte va klassade för det.
     
  8. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    det är möjligt att de kanske tål damm o vatten ändå , att IPklassa något kostar ju att certifiera.

    en k10000 jag leker med lade högtalaren av efter ett ofrivilligt dopp i badkaret så....
     
    Molbor gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Man certifierar inte IP-klassning. IP klassen talar bara om vad produkten ska tåla och det är företaget/tillverkaren som får garantera att produkten håller för den IP-klass man har bestämt, om man nu vill ge den en IP-klassificering. Det är ingen utomstående organisation som ger IP-certifieringar.
     
    bernard gillar detta.
  10. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Klart det kostar, att visa upp att en elektriskt produkt är IPklassad görs via den globala standarden IEC 60529 eller den europeiska motsvarigheten EN 60529, vilken antagits som svensk standard SS EN 60529.

    Visst , skulle tro att riktigt stora företag har egna certifieringsföretag och då kan avskriva kostnaderna rakt av.
     
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nej, det finns ingen certifiering för IP-klassning. Googla så får du se. Standarden talar om vad de olika IP-klasserna står för, men någon certifiering existerar inte. Det är företaget själva som får garantera att den IP-klassning de gett produkten håller.
     
  12. Perkinamob

    Perkinamob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    63
    Jag skulle vara tveksam till allt som inte ser ut som en CAT telefon. BV6000 kan jag gå i god för tål allt med otroligt bra vattentäta luckor. BV5000 är helt värdelös å andra sidan och den ser ju "mer" ut som en telefon
     
  13. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    finns det nån kina telefon som är IP klassad och inte ser ful som stryk ut? typ som min S5 ingen kan tro att den är IP klassad men det är den så finns det nån kina telefon som inte är tjock som en sten och har en någorlunda design eller?
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  15. Perkinamob

    Perkinamob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2016
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    63
    Jag tror inte det finns nån som är IPklassad och slimmad