Vilka partitioner o filsystem krävs på SD-kort?

Diskussion i 'Blade' startad av ZTEblade, 14 januari 2011.

1. ZTEblade

ZTEblade Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, har precis skaffat nytt 16gigs minneskort och tänkte formatera det. Har sökt men inte hittat klara tydliga besked vad som gäller. Har bara hittat massa guider för windows.

Vilka partitioner krävs och vilka filsystem måste jag ha?
    Hur stora bör de vara?
    Måste jag ha FAT32?

För min del kan jag lika gärna en enda stor partition m typ EXT4. :ehm: Men Android (och appar) kanske kräver någon fat/ntfs-partition vad vet jag?

Last edited: 14 januari 2011
  2. ZTEblade

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För att utveckla min egen fråga lite...
    Kan Froyo läsa EXT2/3/4 överhuvudtaget?

3. Vitroid

Vitroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Den enda gången du behöver ext2-4 är när du kör ett skript som heter A2SD, detta gör så att om du har en ext-partition på SD-kortet så installeras alla appar dit.
    Om du inte planerar att använda A2SD så ska hela minneskortet vara FAT32, annars ska 256MB-1024MB vara ext2-4, beroende på custom ROM.
    OBS: A2SD stöds bara av vissa custom ROMs som t.ex Japanese Jellyfish som är en Froyo av kallt_kaffe

4. Redzo

Redzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S7
  5. ZTEblade

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren! Grejjen är att jag ville undvika att använda fat32 som kom -96 eller så, och eftersom jag använder linux till vardags så håller jag mig gärna till format jag känner igen. Men efter att ha labbat lite så fick jag ge mig och nu sitter FAT32 på minneskortet och allt fungerar som det ska.

6. Vitroid

Vitroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

FAT32 fungerar utmärkt till sd-kort och USB-minnen så länge du inte ska ha filer som är större än 4GB, det jobbar snabbare än NTFS och behöver inte "avmonteras". Är obekant med ext-filsystemen och den enda gången jag använt det är under kort experimentering med ubuntu och som min A2SD plats på bladen.
    Om ni ser något uppenbart fel med det jag skrivit, var snälla och rätta mig :)