Vilka risker finns att ladda ner betalapps på det olagliga sättet?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Dalby, 15 okt 2010.

1. Dalby

Dalby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Som Rubriken lyder,

Mer än att det är lite dålig stil mot de som suttit och lagt ner tid på dessa (ibland) underbara apps.

Men vad finns det för risker att ladda ner betalapps på det olagliga sättet?

typ som -

EDIT: Länk borttagen.

Last edited: 15 okt 2010
  2. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Risken finns att de modifierat den för skadliga ändamål. Lagt in spyware/malware tex. Eller att det inte ens är den app du tror att det är, bara en billig kopia som kanske förstör något.

Jag säger inte att sannolikheten är speciellt stor, men den finns helt klart.

EDIT: Och dessutom får du inte länka pirat-material på detta forumet.

3. Dalby

Dalby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

ajdå, det med piratmaterial visste jag inte.

okej, tack så mycket.

Men det du säger är alltså att det är precis som att ladda ner någonting till datorn via, säg TPB?

4. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja, så är det ju alltid med piratkopierat material, man kan aldrig vara riktigt säker på att det man får hem är äkta varan :)

5. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Som sagt ovan så tar du ju samma risker som med allt annat nu laddar ner olagligt.

6. Dalby

Dalby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Att risken fanns att det inte skulle vara äkta vara förstod jag, men hur gäller det med piratkopiering av sådana här program?

Är det precis som t.ex. filmer eller är det "öppet material" eller vad man säger ?

7. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Det finns ju också en risk att tillverkaren av programmet lägger in en koll och svartlistar/polisanmäler dig när han upptäcker att du kör piratat..

8. aeqvist

aeqvist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    S9+
    Alltså det är olagligt att ladda ner. Det är inte speciellt öppet om personerna bakom tar betalt för det i normala fall.

Det är precis som att ladda ner film,spel,musik osv osv. Sen tror jag inte det är så stor risk att åka fast om man laddar ner android spel olagligt, men det är fortfarande olagligt.

Sen hur du vill göra bedömmer du själv, sitter du och tankar filmer på TPB så tror jag du förstår själv vad som är "farligare" :P

9. wdac

wdac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

satan vad folk är rädda för att det är "olagligt" fasiken när man satt å tanka BBS var de ingen som jormade om detta :P

10. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Jag tror faktiskt inte särskilt många är rädda, men ingen vill uppmuntra till piratkopiering eftersom det leder till att utvecklare drar sig för att utveckla bra program till platformen. Dessutom så är det många utvecklare här på forumet som själva inte gärna blir snuvade på den lönen de tänkt ta ut för sitt utvecklingsarbete.

Jag har alltid sagt att piratkopieringen bara går att få bukt med genom vettiga lagliga alternativ. För musik betalar jag numera gärna för spotify, för det är en utmärkt tjänst, men innan så fanns det inget smidigt nog så jag begav mig alltid till piratbukten. Samma sagt med market. Jag kan själv erkänna att jag laddat hem några spel och program för att pröva och i brist på bra betalningsalternativ. Nu när betalmarket finns i sverige har jag helt rensat min telefon från dessa för att jag vill göra rätt för mig.

Jag tror däremot att fler och fler utvecklare kommer säkerställa att programmet är betalt genom uppkoppling mot en server.

Last edited: 18 okt 2010
  11. Dalby

Dalby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Precis så känner jag också! problemet är att jag är under 18 och i och med det så har jag inget visa/mastercad och kan därmed inte köpa apps på market.

Varför lägger de inte bara på det på fakturan, då hade jag gärna lagt en slant till utvecklarna!

12. random111

random111 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En sådan licensserver finns redan tillgänglig för alla utvecklare.

13. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Att det inte längre utvecklas några appar till Android och att plattformen dör, det är hög tid att inse att piratkopiering är stöld, så enkelt är det. Visst, produktionskostnaden för ett program är extremt liten, men så är det även i andra brancher (jämnför markanläggning / biochemi osv). Sedan så är det ju inte så att program till Android kostar några pengar i det stora hela, har man inte råd med en tia eller två för en app man gillar så har man helt andra problem.

14. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Om du är under 18 så får du allt vända dig till dina föräldrar för att göra en deal.

15. auno

auno Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Detta är ju inget mer än FUD. Det är ju hur enkelt som helst, även för dem som inte är mästare på det svenska språket, att se att orden kopiering och stöld inte på något sätt är synonymer. Piratkopiering är olagligt, omoraliskt och fel, men stöld är det inte.

16. asperon

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Så du menar att ta något, som är mitt, utan min tillåtelse inte är stöld? Intressant.

8 kap 1 § brottsbalken:
    "Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år."

Last edited: 19 okt 2010
  17. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    Där är jag faktiskt benägen att hålla med auno. För att det ska vara stöld så måste ägaren faktiskt bli av med en ägodel. Piratkopiering leder till en utebliven inkomst, ingen förlust.

För att hålla mig till asperons exempel:
    Skulle jag ta din bil som du lagt timtal på att designa och bygga så skulle det va stöld. Skulle jag snegla på dina ritningar och bygga en likadan utan tillåtelse så skulle det vara piratkopiering.

Här kanske det inte låter så farligt men tar man med i beräkningen att du tagit ledigt ett år för att göra det här och har räknat med att få igen den förlorade lönen på försäljning av ritningar till mig och andra. När vi nu skiter i att betala trots att vi använder oss av det du gjort så ligger du back en årslön..

18. asperon

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Det är ju just det som är grejen, prylarna har inte uppstått ur tomma intet, utan det är ju alltid någon som lagt tid/pengar på att skapa dom. Tycker att alla som tycker det känns ok att piratkopiera applikationer/filmer/musik etc etc ska fundera på hur de skulle reagera ifall er arbetsgivare struntade i att betala ut er lön vid nästa månadsskifte. Vidare, när det kommer till android/iphone etc så kostar ju apparna i praktiken ingenting, så nu går det inte ens att hävda att man inte har råd (jmf Photoshop osv).

19. random111

random111 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Juridiskt sett är kopiering inte stöld. Istället faller det under "Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk".

20. Broderbluff

Broderbluff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

"Lawyerd"