Vilka risker finns vid uppdatering or rooting?

Diskussion i 'ZTE' startad av Snowman, 10 maj 2011.

1. Snowman

Snowman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej

Jag har försökt luska ut några dagar nu vad som är risken med att uppdatera ZTE Light med den custom 2.2 versionen som finns här på forumet och sen roota enheten?

Om jag uppdaterar min ZTE light till den läckta Android 2.2 vad händer då när den officiella släpps? Kommer man kunna uppdatera till den då? Eller kommer det inte finnas någon skillnad som gör det värt att uppdatera? Man vill ju få för sig att en läckt version är under utveckling och därmed inte helt färdig?

Vad jag förstår så innebär rooting att man egentligen endast ändrar rättigheterna man har på enheten? Och vad jag förstår så måste man därmed hålla bättre koll på vad man kör för apps, men finns det några andra risker? Kommer man fortfarande kunna uppdatera enheten utan problem? och kan man ta bort rooting igen d,v,s återgå till vanlig 2.2 version?

Sen undrar jag också vad rom innebär? Tydligen är det något man kan köra när man rootat en enhet? Men varför ska man köra det? Och innebär detta några extra risker?

Huvud anledning till varför jag är intresserad av att roota är för att kunna flytta alla appar till SD minnet då internminnet tar slut direkt.

MVH

2. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Konstigt att ingen här kan svara på dessa frågor? Betyder det att ni gör rooting o likande utan att veta vad ni egentligen ger er in på eller är min fråga för dum(om nu en fråga kan vara dum)?

Jag har tittat runt lite på andra siter och vad jag förstår så är ROM alltså den mjukvara man flashar in på enheten, vill man roota enheten så är det alltså en ROM som är rootad som gäller.

Men om det nu bara är en mjukvara som flashas in på enheten, borde det inte vara fullt möjligt att bara flasha in orginal Android 2.2 ROMen från ZTE när den kommer om man nu inte behöver root? Rooting kan vad jag förstår endast genomföras om ROMen är släppt öppen.

Så säg att jag skulle flasha min enhet med en ROM från Kallt_kaffe som då är rootad från början och sen vill gå tillbaka till den "vanliga" custom ROM:en med Android 2.2, då är det väll bara att flasha in den istället?

3. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Uppdateringen till 2.2 är enkelriktad. Vi vet inte idag om vi som uppdaterat till 2.2 kommer lyckas gå till orginal (Telia) 2.2.
    Om du uppdaterar till den läckta kommer du att få mecka för att få in orginal 2.2 förutsatt att detta ens är möjligt.
    Det stämmer det du skriver att man ändrar sin befogenhet att installera och köra applikationer som administratör kan man säga.
    Du kan komma tillbaka till läckta 2.2:an men som sagt, du kan inte räkna med att du kan få in officiell 2.2 om inte kallt_kaffe fixar en lösning för detta.
    En ROM är en modifierad programvara med lösningar som utvecklaren gillar eller som communityn efterfrågar. Detta kan vara t ex att man kan slå på Flight mode och förbli med Wi-Fi på. Annars brukar Flight Mode slå ut allt. osv osv
    Du kan få rootåtkomst utan att flasha in en rom. Om du har officiell 2.1 så kan du köra kallt_kaffes version av z4root. http://android.modaco.com/content/zte-blade-blade-modaco-com/337262/permanent-root-for-2-2-blades/
    Fungerar även på ZTE Light
    Som tidigare sagt så kan man i en ROM göra förändringar som behagar utvecklaren och eftersom root är ett måste för att flasha en ROM så väljer utvecklarna att ha med en administratörsrättighet i sin ROM
    Nej det är inte bara att flasha in den läckta 2.2:an. Du ändrar recovery för att kunna flasha in 2.2 så även denna måste återställas.

Mitt förslag:
    Installera z4root. Skaffa dig rootåtkomst och bekanta dig med vad root är och se om du hittar appar på market som du kan använda med rootåtkomst och om dessa tillför dig något.
    Avvakta orginal 2.2 för denna kommer troligen också gå att roota med ovanstående metod. Om kallt_kaffe sedan finner en lösning för oss andra att gå över till orginal 2.2 så slipper du den huvudvärken. Om han lyckas lösa det kanske han även väljer att göra en Light Roast baserad på denna programvara och då har du alltid möjligheten att gå tillbaka till orginal 2.2 och därmed återfå din garanti.

Snowman gillar detta.
  4. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

TACK för mycket bra svar!

Så om jag förstår det rätt så gör man först en recuvery backup av sin nuvarande custom Android 2.2 som ligger på enheten, efter detta är gjort så kan man följa guiden ex
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=41294 eller http://android.modaco.com/content/zte-blade-blade-modaco-com/337262/permanent-root-for-2-2-blades/

När detta är gjort kommer ja ha en enhet som är rootad vilket för min del då främst innebär möjligheten att lägga över alla apps på SD minnet(vilket är min enda anledning till att roota just nu).

Är det så att jag känner att inte rooting av enheten är något så kan jag köra en återställning med recuveryn/bakcupen jag taget sen tidigare med Clockwork recovery. Jag kommer då fåtillbaka custom Android 2.2 firmware utan rooting.

Är jag på rätt spår?

5. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Efter att du följt NicklasO:s guide och fått in 2.2 så har du två val. Nöja dig med root (modaco-guiden) och ha möjligheten till att installera appar som kräver root. Vill du gå steget längre och flasha in kallt_kaffes ROM Light Roast behöver du ersätta stock recovery med oneclickrecoveryv9. Se till att spara stock recovery som lägger sig på ditt minneskort som en .img-fil. När detta är gjort så gör du en backup av din 2.2 ROM och sist flashar du in Light Roast.
    Tryck gärna på TACK!-knappen om du vill säga tack ;-)

aster och Snowman gillar detta.
  6. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Okay, då får jag kolla upp vad kallt_kaffe`s ROM innebär men för att kunna lägga samtliga appar på SD kortet så behöver jag bara roota den custom 2.2 ROM jag kör idag(om jag förstod rätt?). Och visst kan jag alltid gå illbaka till denna läckta 2.2 ROM (den jag kör idag)oavsätt vilken väg jag tar?

Tur du sa de där med "tack" knappen!

7. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hehe det är en del att sätta sig in i i början när man börjar greja med sin Android, men det kommer sätta sig så småningom ;)

Om du inte gjort något med plattan sen du köpte den så kör du 2.1, inte 2.2. För att kunna installera den mjukvara som "kallt_kaffe" gjort (som du hittar här) så behöver du först installera 2.2, som du gör enklast genom NiklasO guide som du hittar här. Detta ÄR den officiella 2.2 mjukvaran från ZTE, den är bara inte släppt i Sverige än(som jag förstått det, rätta mig någon om jag har fel). Om det känns tryggare så kan du vänta på att den ska släppas i Sverige, det senaste budet är att den ska släppas nästa vecka. Det kommer tillkännagivas på denna sida.

Det kallt_kaffe gjort är att han har tagit denna mjukvara och lagt till lite godis såsom root, lite extra inställningar, möjlighet att lägga ALLA appar på minneskortet (inte bara de som har officiellt stöd för att läggas på minneskortet), allmän upphottning/uppsnabbning m.m.

Jag kan säga att lägga in kallt_kaffes mjukvara var mycket enklare än att lägga in 2.2, så har du väl lagt in 2.2 är resten en baggis :D

Huruvida du kan gå tillbaka hit eller dit vet jag faktiskt inte, men du borde kunna gå tillbaka till 2.2 i alla fall eftersom du installerar ett program med vilket man kan ta en backup på den nuvarande konfigurationen (vilket du bör göra innan du installerar kallt_kaffes mjukvara). Men jag tror inte du kommer vilja gå tillbaka ;)

Lycka till!!

Last edited: 16 maj 2011
    Snowman gillar detta.
  8. gualm

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Har du uppgraderat till 2.2 så är den inte custom, det är en inofficiell 2.2.
    Flashar du in Light Roast har du en custom ROM. Mitt förslag är att om du redan har uppgraderat till 2.2 att du flashar in Light Roast och även aktiverar app2sd. Det står längst ner i guiden som kallt_kaffe gjort.

Är du kvar på 2.1 och ENDAST är intresserad av att kunna lägga appar på minneskort så kan du även här aktivera app2sd förutsatt att du flashar in Northen Light
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=41268

Snowman gillar detta.
  9. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack!

Då är jag lite klarare på det.

Jag har kört updatering till den inofficella Anroid 2.2 enligt NiklasO´s guid här : https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=40861. Jag hoppade dock över Parmanent rooting.

För att nu ta ett steg längre så bör jag alltså prova Kallt_Kaffes ROM som finns här : https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=41294
    . Efter som man kör en backup med Clockwork recovery innan uppdatering så kommer man vad jag förstår kunna gå tillbaka till den inofficiella Android 2.2.

Innebär detta att allt som har med apps kommer sparas på SD minnet? Jag behöver inte längre fundera över att ha plats över i internminnet? Eller kommer jag fortfarande vara tvungen till att begränsa apparna?

Ska prova detta ikväll.

10. woundead

woundead Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej

Det beror lite på appen, du går in på inställningar/applications och väljer om du vill ha den på SD-kortet eller minnet. Sen fördelar den som app:en tycker mellan internminnet och SD-kortet.
    Vill du kunna flytta 100% av appen behöver du någon av tredjeparts apparna för "app-to/link-sd".

(De som har bättre koll kan rätta mig om jag har fel)

11. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ja.
    Det finns lite olika varianter.
    - Om du partitionerar SD-kortet så kommer alla appar automatiskt att läggas i den nya partitionen utan att du behöver göra något. En viss del av app:arna flyttas dock inte och det är den s.k. dalvik-cachen. För att och flytta den krävs att man manuellt kör ett kommando.

- Om du inte partitionernar om kortet så finns ändå möjlighet att flytta många app:ar till SD-kortet med Android 2.2's inbyggda funktion för detta. Det stöds dock inte av alla app:ar och de appar man flyttar blir otillgängliga när man USB-monterar plattan. Med apparna på en egen partition så är de alltid tillgängliga såvida man inte fysiskt plockar ur kortet. Det finns en app för att göra så att det går att flytta även app:ar som normalt sett inte stöder det. Jag tror den heter Move2sd enabled och finns på Market.

Personligen kör jag inte med en egen partition för app:ar eftersom det inte är ett lika stort problem i Android 2.2 som det är i 2.1. Däremot kör jag med en modifierad partitionslayout på det interna NAND minnet som gör att jag har en data partition på 278Mb (original är den på ca: 150Mb) och det i kombination med att man kan flytta många app:ar i Android 2.2 gör att jag klarar mig bra utan en partition på SD-kortet.

Snowman gillar detta.
  12. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Kanske du kallt_kaffe kan svara på något jag frågat flera gånger i andra trådar som ingen svarat på:

OM man kör med en ext2 -partition, finns det väl ingen som helst anledning att använda Androids App2SD? Det enda man gör då är väl att flytta appen från ext2 -partitionen till fat32 -partitionen?

Varför inte? Finns det någon nackdel med metoden? Jag ser bara fördelar...

13. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack!

Jag kör som jag redan nämnt Android 2.2 och jag har satt alla appar som kan flyttas till att installeras på SD minnet, men det var inte så väst många som stödde detta.

Istället tog jag ner SDMove (http://www.appbrain.com/app/sdmove/com.beaglebros.SDMove), enligt denna kan jag flytta så gott som alla vilket jag gjort(enligt applikationen) men jag har fortfarande väldigt dåligt med plats på internminnet(den klagar hela tiden)?

Allt jag försöker lösa här är alltså att köra allt från SD istället för internminnet då det tar slut på 0 tid (har ca 5 spel och minnet är fullt).

Vad jag fick för mig var att om man rootar så kan man köra appar som är mer kraftfulla än SDMove (ex Move2SD) och därmed verkligen flytta alla till SD minnet.

14. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det var app:en jag tänkte på. Ja, det är riktigt att du då kan flytta alla app:ar. Observera att vissa app:ar dock är olämpliga att flytta som t.ex. launchers, live wallpapers och widget:ar eftersom app:arna blir otillgängliga när du usb-monterar. Dessutom kan du inte flytta dalvik-cache:en på det sättet.

Att att istället använda Darktremors a2sd med en EXT2 partition på SD-kortet gör att alla appar flyttas och de påverkas inte av USB-montering. Med ett extra kommando kan man dessutom flytta dalvik-cachen.

Jag tror dock att de allra flesta klarar sig bra om de ompartitionerar med min alternativa partitionslayout för NAND minnet och bara kör vanliga Android 2.2 funktionen för att flytta app:ar som stöder det.

Snowman gillar detta.
  15. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

På min enhet har jag lyckats få in launcherpro samt ca 5 spel med hjälp av SDMove innan internminnet blev fullt. Jag förstår därmed inte hur man kan säga att de flesta klarar sig på detta? Visst jag kan köra på den alternativa partitionslayouten men det kommer endast ge 20MB och vissa spel är ju 10-15 MB så det blir max 2 spel till?

Eller använder ni kanske era enheter endast för att surfa på?

Det känns lite bakvänt att slåss om MB på internminnet när man har ett 8GB SD minne, vad är tanken att man ska ha detta till om inte installera sina appar på det?

Jag fick för mig att rooting kunde lösa mitt problem genom att tillåta mig att lägga över allt på SD minnet men det verkar fortfarande vara en del som måste ligga på internminnet ex, Dalvik cache vilket jag iof inte har en aning om hur stor den är men efter som man diskuterar att flytta den så bör den vara relativt stor.

Om man vill flytta även Dalvik cachen så ska man tydligen köra något kommando? Finns detta inbyggt i move2SD eller hur kör man detta kommando? Och räcker det köra detta en gång eller ska det köras manuellt efter varje installation?

Nu när jag ska roota enheten och lägga in Kallt_Kaffe´s rom, måste jag då spara mina game saves på något vis? Och isåfall hur?

16. Oxygen

Oxygen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Partitionera sd-kortet i clockworkmod recovery, installera A2SDGUI och flytta över dalvik-cache...

Snowman gillar detta.
  17. claes

claes Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Med risk för att den som är tråkig och negativ så vill jag påpeka en risk som ni gärna får ha synpunkter på. Vad jag förstår baserar sig de 2.2-rommar som cirkulerar på en läckt binär fil från osäker källa. Den sägs vara officiell men vet någon riktigt det?

Den här risken handlar inte så mycket om risken att bricka sin platta, utan risken för inbäddade trojaner. Det känns bättre den dagen 2.2-rommar byggs från källkod hela vägen. Och om bara 2.2 släpps officiellt borde GPL-licensen garantera det.

18. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej!

Jag har nu gjort backup och rootat enheten med kallt_kaffe´s ROM. Även Aktivera Apps2SD(0 cache 4GB partition) var genomfört. Dessutom så flyttade jag även dalvik-cache med A2SDGUI.

Förre förflyttning av dalvik-cache så fanns det ca 100 MB ledigt på internminnet, efter flytt så fanns det ca 150 MB.

Vad jag förstod så ska nu alla apps automatiskt installeras på SD kortet så jag satte igång att installera lite apps och denna gången kommer jag längre. Nu har jag installerat 5-6 apps och har ca 85 MB kvar.

Jag förstår dock fortfarande inte hur internminnet kan fortsätta att försvinna när man installerar apps, särskilt inte 65 MB på 5-6 apps? Eller är det användarinställningar som tar sådan plats?

En annan fråga jag ställer mig är hur jag installerar saker som bör ligga på internminnet? ex launcherpro? De ska ju tydligen installeras på SD minnet automatiskt och denna app bör ligga på internminnet så hur hanterar man detta?

19. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Om det skulle finnas inbyggd tojaner, vad skulle då kunna hända i värsta fall? Jag har ju inget SIM kort isatt så ringa runder lär den inte klara av?

20. kallt_kaffe

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Allt är väl möjligt, keyloggers, phishing osv...

Nu tyder dock allt jag kan se på att detta verkligen är en version från ZTE, men visst har du en poäng. Samma sak gäller dock minst lika mycket om det skulle vara en modifierad version av en officiell ROM.

Kör man en custom ROM eller för den delen "bara" root:ar sin original-ROM så tar man en risk. I teorin så skulle jag ju kunna utrustat alla min custom ROM:ar med keyloggers m.m. Nu har jag dock inte gjort det men det är teoretiskt möjligt.

Last edited: 17 maj 2011