Vilka specs står för ljudkvaliteten på ex mp3- spelare?

Diskussion i 'Off Topic' startad av YPZ, 3 jun 2012.

1. YPZ

YPZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej. Vilka specs bestämmer hur bra ljud man får när man lyssnar på musik i ex en telefon, mp3 eller mediaspelare förutom kvaliteten på hörlurarna samt själva ljudfilen i sig? Det finns ju specifikationer som equalizer, vilka sådana övriga hårdvare- skillnader finns, vad gör de och vilken betydelse har de?

2. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det beror på vad du menar med "bra ljud". Equalizer "förbättrar" inte ljudet tekniskt sett, däremot kan det upplevas "bättre" bara för att ljudbilden ändras till något som passar musiken och din smak bättre. Samma sak med olika typer av dynamisk processing, det låter ofta ganska mycket bättre men rent tekniskt har man faktiskt försämrat signalen då den inte är likadan som ursprungssignalen. Vidare tekniskt sett är tex distortion, brus och brusgolv intressanta men min erfarenhet är att de flesta moderna telefoner är bra i dessa avseenden att det inte skiljer så pass att man normalt sett märker det. En sak som kan märkas är vilken last hörlursdrivaren i telefonen klarar av och med vilken uteffekt, detta påverkar maxvolymen (fortfarande inget med "kvalitet" att göra, enbart kvantitet).

Kontentan är nog att läsa recensioner och att provlyssna olika telefoner och se vad du själv tycker.

3. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Under förutsättning att man sitter med en i övrigt felfri ljudfil så är det bitraten på MP3'an som bestämmer kvaliteten.

Tar du en original CD (16bit, 44.1KHz) och encodar den till en 128KBit MP3'a så kommer du definitivt höra skillnad om du gör ett A/B test.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Frågan var ju bortsett från kvalitén på ljudfilen. Så det är kringutrustningen och funktioner som är relevant. Avancerat får man väl ta en titt på hur bra elektroniken är att ge ifrån sig "rätt" signaler etc.

Men givetvis spelar formatet och encodningen väldigt stor roll.

5. YPZ

YPZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja... det ska vara till klassisk musik, så jag tror man bör undvika modifikationer av ljudet. Går dessa funktioner att inaktivera (i vanliga fall) om man vill? Och i övrigt, vilka kan vara viktiga för klassisk musik?