Vilken Android är att föredra med skärm över 4"?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Snowman, 8 juni 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Snowman

Snowman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej!

Jag har idag en HTC Desire S som jag köpte för 1 år sen och redan efter par månader kändes den lite gammal och främst anledningen är att den är så liten.

Så nu vill jag ha något större helt enkelt.

Samsung Galaxy S3 med 4,8" ser ju inte dum ut men 4000 kr (beg/utan garanti/med kvitto) känns ändå lite väl mycket. Jag skulle väll kunna tänka mig lätta 3000-4000 kr men då ska det vara en ny telefon med garanti.

De jag funderar på annars är Samsung Google Nexus, Samsung Galaxy S2(känns dock lite gammal nu), Sony Xperia S eller då möjligen SonyEricsson Arc S(flickvännen har en sådan).

Vilken ligger bra till? vilken bör jag absolut undvika?

2. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    En Samsung Galaxy S3 med kvitto utan garanti? Hur går det? De telefoner du nämnt hade jag också nämnt. Men jag tycker inte du ska se S2 som gammal. Unikt med den är ju att den håller sig i mått fortfarande bland topptelefonerna. Men Xperia S skulle jag se lite mer som prisvärd. Arc S fantastisk för sig pris. Nexus är svår att skiljas från s2 förutom storleken förstås. Bara att jämföra och mitt tips är att känna lite på alla och låt ögat få bestämma. Känsla i handen och det man faller för i design e mycket viktigt vid likvärdiga telefoner. Arc S tycker jag är bland de snyggaste, med rätt chassi.

Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2

3. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack!

Enligt Dustin så följer inte garantin med när man köper en beg mobiltelefon, garantin gäller endast orginal köparen.

Jag hade ju som sagt Desire S tidigare och när jag köpte den sa man typ samma sak som man säger som Galaxy S2 nu. Jag vill inte byta telefon efter 6 månader igen.

Sony Xperia S ser intressant ut men den har så fult bakstycke.

4. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Har nu varit i butiken o tittat på dem.

Xperia S är verkligen ingen vacker syn och dessutom väldigt kantig att hålla i. Skärmen var dessutom sämre än ex Samsung Galaxy S2

Google Nexus känns lagom stor och byggkvalitén är okay. Problemet är bara att jag upplevde en del lagg bara av att bläddra i menyerna

Samsung Galaxy S3 är sjukt nice men priset är förhögt för att det ska vara värt det

Samsung Galaxy S2 känns ganska lik S3an men då i ett något mindre och kantigare format. Man kan inte tro att denna telefon är 1 år gammal. Problemet för mig är dock om den kanske är något för liten.

Samsung Note var för stor och upplevdes dessutom som ganska långsam i menyerna även om det inte hackade.

5. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Vilket dilemma. Jag har svårt att tro att Nexus är laggig generellt. HTC One X är inget för dig? Kanske för dyr, men den har mer runda kanter och är större än s2. Däremot tror jag att en ny Nexus som inte är gammalt demo ex inte ska ge dig den upplevelsen du fick. Å Nexus är ju ännu rundare. Den har ju ett förmånligt pris och de finns några här på forumet som säljer har jag att. Förhoppningsvis med kvitto och garanti...

6. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Känner några stycke som kör Nexus och jag har fått prova dessa också och de laggar också tidivs i menysystemet så detta gäller uppenbarligen inte bara butiksexemplaret.

Ärligt talat så känns Samsung S3 som den ända rätta telefonen för mig. Jag gör nog så att jag kör vidare på min HTC Titan tills Samsung S3 kommer ner till ca 4000 kr (om det nu kommer inträffa).

7. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Inte på ett tag kommer du få s3 för de priset. Men du kanske kan sälja din HTC så känns det inte lika långt till prislappen? Fast det kanske du redan räknat med när du tänker i ditt framtida köp. De e ju om du verkligen känner att Samsung Galaxy S2 är för liten. Annars är den bra telefon fortfarande. Tyvärr inte lika rund i kanterna. Du kikar inte på HTC Sensation, eller XL? eller är du ute efter att verkligen göra slut med HTC för att gå till Samsung? xD

8. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Måste bara påpeka att det här med lagg i menyerna är något som går att åtgärda med alla de mobiler du testade. Officiella uppdateringar som mer eller mindre åtgärdar sånt finns till alla, och utvecklas konstant. Med lite mer pillande går det att få bort det helt. Direkt från kartong är det mig veterligen bara SGS3 som saknar lagg iofs. Xperia är också kända för att ha lent UI från kartong.

Lagget i sig är en del av Android mer än en del av telefonen, och tillverkarna har med uppdateringarna fått jobba hårt för att åtgärda det, tyvärr står det ofta inget om det i recensioner som släpps vid lansering. Lyckligtvis så tycker jag att det laggar mindre när man väl är inne i spel och appar.

Note och S2 har extra mycket "lagg" i butiksexemplar eftersom de inte har uppdaterat dem till ICS, som visat sig ge en god prestandaknuff.

Tycker att du ska tänka mer på formfaktor, design och kanske pappers-prestanda eftersom mjukvarans prestanda i dessa enheter går att åtgärda med enkla medel. Jag skulle förresten köpa SGS2 om jag ville optimera för pris, SGS3 om jag optimerade för prestanda och Note/Nexus för mitt emellan, där Note har sin unika storlek som kan tilltala vissa (har den själv).

Last edited: 9 juni 2012
  9. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Kame, mycket intressant tankesätt. Tycker många glömmer bort att tänka på designen och ge ögonen rösträtt. För mycket fokus ligger istället på vad som står på specs, som egentligen kanske inte har så praktisk betydelse för den tänkta användaren.
    Skulle inte precis välja en två tusen dyrare för att exempelvis s3 har NFC, även om det låter coolt med betala med mobilen, så är det troligen inget jag kommer göra ändå. Dåligt exempel, men så är det i stilen, ibland kan jag tycka.

Sen det där med lagg. Det är ju alltid så, precis som datorer. En ny, oavsett budget så är den alltid snabb i början. Och efter en tid, oavsett budget blir den trög. Kan inte tänka mig att det inte gäller telefoner också. Demoex blir ju även slitna. Sen finns det förstås undantag där vissa föds med lagg.. Nexus borde ha fortsättning att få effektiv behandling via mjukvarouppdateringar.. Eller?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

10. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Jag vill låna din tråd lite och ställer frågan, vilken Android är bäst UNDER 4" just nu ? helst runt 3,5"

11. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Nämen, ray såklart! ;-) Handen på hjärtat, mkt trevlig telefon med skarp jävla skärm. Senaste uppdateringen 4.04 sopa förövrigt bort flesta problem jag var medveten om. PEACE

Med RAY via tapatalk

12. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Bäst? Ja du. Tyvärr är det inte många som hamnar på min rekommendationslista. Men Xperia Sola verkar ha klass. Men Xperia Ray är väldigt populär med bra betyg på androidenheter.se om du letar efter en telefon i lite lägre priser.

13. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag skulle även kunna rekommendera HTC Desire S som ligger lika med Xperia Ray . Jag har själv HTC Desire S och det är en fin telefon men den är för liten för min smak så nu säljer jag den. Vad jag förstår så ska de få nästa version av Android vilket månad som.

Nackdelen är att den är inte direkt ny.

http://geekaphone.com/compare/Sony-Ericsson-Xperia-ray-vs-HTC-Desire-S

14. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Jag tror att jag ska vänta på Xperia go. vad tror ni om den?

15. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Den verkar vara som en bland existerande Sony Xperia fast extra tålig. Har du det behovet så är det klart. Man vill ju inte ha en dyr men olycksklen telefon.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.