Vilken android lur.

Discussion in 'Allmänt' started by Qva, Feb 10, 2010.

1. Qva

Qva Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Halloj,
    Jag har bestämt mig efter mycket om och men att skaffa en ny lur.
    Är helt bestämd på android, men har lite svårt och välja modell.
    Huvudanvändningsområdet kommer vara spel, men lär nog klämma in lite surf och film med.
    Har mest sneglat på Nexus, men då den saknar "riktig" multi-touch så kanske det är ett dumt alt för spelande?

Vad säger folket?

2. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Är spelandet en av de tre tyngst vägande användningsområdena tycker jag du ska välja en lur med ordentligt multi-touch.. Annars klarar du dig på en nexus enligt mig.

En telefon utan ordentlig MT riskerar att ge dig en ganska dålig spelupplevelse enligt min erfarenhet.

3. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Vad är "riktigt" multitouch då (mystiskt begrepp)? Mer än 2 samtidiga tryckningar? Sedan när betyder multitouch mer än just möjligheten till att registrera fler än en touch-input?

4. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Förutom att man vill registrera det faktum att mer än en touch-input gjorts kanske man dessutom vill registrera på vilka x- och y-koordinater de olika nedtryckningarna skedde.

Än bättre är det om man kan para ihop x- och y-koordinater för varje nedtryckt punkt, en del multi-touch-system kan bara detektera att någon har tryckt ned t ex x-koordinat 15 och x-koordinat 27 tillsammans med y-koordinat 19 och y-koordinat 35, dock kan sådana system inte säga om det var (15,19) och (27,35) som trycktes ned eller om det var (15,35) och (27,19) som trycktes ned.

Dessutom låter åtminstone i mina öron "multi" som mera än "dual".

Sen vad som avses med "riktig" multitouch törs inte jag försöka svara på, jag noterar bara att det finns flera olika tekniska lösningar med olika möjligheter och begränsningar.

m v h Henrik

5. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

"riktig" multitouch är kanske fel begrepp.. Men Nexus One's version av multitouch klarar inte av när två fingrar korsar varandras "banor" i x/y led, vilket gör att den fungerar till pinch to zoom, rotate och en hel del andra rörelser med två fingrar, men inte så bra till att spela då man ofta använder rörelser som denna teknik inte klarar av. Jag kan inte detta tillräckligt bra för att gå in på detaljer, men detta är vad jag har hört.

Sorry om jag använder förvirrande begrepp

Mvh, Anton.

6. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, det finns olika implementationer som är olika bra. Ingen är dock mer "riktig" än de andra. Nexus One verkar tyvärr ha samma begränsningar som G1/HTC Magic när det gäller multitouch, ja. Det gör den fortfarande inte mindre "riktig".

7. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Eftersom Qva är helt bestämd på att det blir en Android-telefon så kan man ju fråga sig om det finns någon bättre spel-lur än Nexus One? Finns det någon Android-lur som klarar fler än två fingrar? Möjligtvis ska man skaffa en lur med fysiska knappar för att underlätta spelande, kanske en Motorola Milestone med fysiskt tangentbord.

8. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Med risk för att bli kölhalad kommer jag faktiskt rekommendera dig en iPod Touch. Jag har en Magic som lur och en iPod Touch för spel och film. Och personligen tycker jag att äpplet spöar HTCn inom just de delar som du säger är viktigast för dig.

9. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag skulle vänta och se vad som släpps under MWC, kanske något med Tegra 2, så kommer antagligen film&spel bli bra. Surfupplevelsen är hyfsat lik...