Vilken androidlur ska jag välja??

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kaitracid, 3 november 2009.

1. Kaitracid

Kaitracid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var länge sugen på en iphone men har bestämt mig för en mobil med android.
    Frågan är bara vilken man ska välja, är mest sugen på Nokia N900 när den nu går att få tag på. Men verkar ju komma ett antal liknande lurar. Vilken är bästa köpet??

2. KiviE

KiviE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

N900 kör inte android så vill du ha android så finns det i dagsläget bara htc dream, htc magic, htc hero, htc tattoo och samsung galaxy i sverige.

htc hero eller samsung galaxy är nog bästa köpet om du inte kan tänka dig köpa från utlandet om det nu har börjat säljas någon annan där än.

3. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Om du väljer någon HTC så får du ju XDA. Det som jag inte gillar med hero är ju deras sense gui. Men gillar formen och "hakan" från dream.

Kolla in https://swedroid.se/wiki/index.php/Huvudsida för att läsa mer om varje mobil.

Jag har själv en Samsung Galaxy som jag är nöjd med, det enda jobbiga är att vänta på att dom ska få tummen ur och göra om updates åt oss.

4. Tocator

Tocator Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Om man vill ha en riktigt bra Android-lur får man nästan vänta till efter jul. Jag skulle verkligen vilja uppgradera från min HTC Dream, och vill absolut fortsätta med Android.

Däremot så tycker jag det är väldigt synd att utbudet är så dåligt just nu. Skulle ge mycket pengar för att få en snapsdragon-android i handen nu på direkten. :)

5. schlet

schlet Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har precis börjat kolla på lurar och fastnade direkt för Tattoo. Men den är inget att ha då? Nackdelar, någon?

Vad jag är ute efter är en telefon som hänger med i utvecklingen. GPS, Spotify, Bra webbläsare. Men Iphone faller mig inte i smaken, plus att den är skamligt dyr.

Hur förhåller sig uppkopplingen, säg i förhållande till iphone, kommer man åt internet i princip överallt? Och vad för abonnemang ska man satsa på för att det inte ska kosta skjortan?

6. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tattoo har mindre och lägre upplöst skärm, och av resistiv typ, vilken ger lite sämre precision (dock går den att använda med naglar och vantar t.ex.).

Du behöver ett abonnemang med fri surf för att dra full nytta av en android-mobil. Här är en bra sida som tar upp dessa: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=219779

7. Kaitracid

Kaitracid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man väntar till efter jul, vilken verkar mest lovande då??

8. Gunner

Gunner Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej Schlet,

Angående Tattoo så är jag supernöjd med min. Dock finns nackdelar och fördelar som Frojd nämner ovan. Till det bör även nämnas att tillgången till apps är betydligt sämre än till de övriga androidtelefonerna (på sikt är dock förhoppningen att appsen anpassas till den lägre skärmupplösningen). Dina krav om GPS, Spotify, (bra???) webbläsare samt åtkomst till internet uppfylls med Tattoo. Åtkomst till Internet har du ju så länge du har täckning. Och bättre webläsare är nog på G.

Gick själv och funderade länge på Iphone, Hero och Tattoo. Ipone föll bort pga av priset och storleken samt att Android kändes fräschare. Att valet slutligen föll på Tattoo, och inte Hero, var inte självklart. Men, den avgörande punkten var tillslut storlek och utseende. Har själv inga större krav på upplösning eller om skärmen är resistiv. Och jag trodde då (och hoppas fortfarande) att apparna också är på gång inom en snar framtid...

Lycka till med ditt val av telefon.

Last edited: 3 november 2009
  9. slowmove

slowmove Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. schlet

schlet Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gunner

Jag har kommit fram till att jag ska säga upp mitt internet jag har hemma i lägenheten, då jag ofta är på resande fot flera månader i sträck är det en räkning som ofta tickar helt oanvänt.
    Därför är jag ute efter en mobil som jag kan använda som modem till datorn och ett abonemang där jag kan surfa fritt utan något maxtak.

Så det lutar trotsallt åt en iPhone med Telenor (enda som inte har något maxtak för datatrafik), sammanlagda konstnaden på 24 månader är ~13000, som jag sedan kan dra av ~8500 som mitt bredband (+ världens onödigaste hemtelefon) kostar hemma. Vilket ger det hela en rimlig summa.

Lite tråkigt, då jag hellre gett mig in i androidvärlden.

Men missar jag något, kan någon annan mobil uppfylla mina krav?

11. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Jag kör min hero som modem hemma, enda bredbandet för tillfället.
    Fungerar bra, 2-4 Mbit för det mesta och det funkar att spela WoW utan problem.
    Enda dåliga är Tele2's 5GB gräns, men det är ju inte telefonens fel.

12. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2.623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Tycker du gör rätt. Hade jag bott ensam hade jag gjort exakt samma sak. Det funkar skitbra i förhållande till att betala bredbandsräkning

13. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har en Hero och är otroligt nöjd med den. Kör (såklart) MoDaCo's ROM till den och tycker den fungerar hur bra som helst.

Gällande bredband så förstår jag inte hur man klarar sig med 5gb gräns och högst 7.2MBit i hemmet... :P

14. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Om man vill köpa en Android mobil från typ Handyattacke,måste man gjöra nått med telefonen,eller kan man bara sätta i sim kortet och köra på??

15. slowmove

slowmove Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bara stoppa i och köra om du köper den olåst.

16. Ramboline

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Tack för svaret.

17. Majkey

Majkey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Vimla!

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    När jag pratade med en säljare för Tre så sa han att dom hade fri surf utan begränsningar också på sina telefonabbonemang. Om det var skitsnack för att få sälja in ett abbonemang/telefon på mig har jag dock ingen aning.

18. schlet

schlet Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Något sådant erbjudande har de inte på sin hemsida. 3 erbjuder surf med ett tak på 10gb vilket ingår om du köper en iphone. Sen stryper de hastigheten till 200kb/s, vilket antagligen är ungefär den hastigheten jag kommer komma upp i här i Smålands skogar. De andra bolagen stryper hastigheten till ~50kb/s.

Telenor är de enda jag sett som erbjuder obegränsad surf. Rätta mig väldigt gärna om jag har fel om detta, för det är vad jag är ute efter :D

Halebop är det mest patetiska någonsin, maxtak på 500mb, vilket är det enda de erbjuder.

Telia, tak på 5gb

19. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

En Android med Wifi-tether är mer än ett modem, det är en trådlös accesspunkt till internet. Du kan alltså har flera produkter kopplade via wifi till telefonen.
    Jag skulle vänta nån månad eller två och sen slå till på en 1GHz mobbe (det finns ju en del i pipelinen) och Androidpower.

Tre har ändrat sitt avtal precis som du säger. Innan fanns inget tak.

Ovanpå nämnda anledningar att köra på Android så finns det ett plus till.
    Man slipper bajsa ned sin dator med Itunes och Quicktime för att kunna surfa på internet med sin dator via telefonen. Det måste du installera för att kunna göra dito med Iphonen.

Last edited: 5 november 2009
  20. Ramboline

Mottagna gillanden:
    1.029

MINA ENHETER

Har kopierat detta från 3