Vilken androidtelefon bör man välja om man bor i ett mindre digitaliserat land?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Krikkan, 12 okt 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Krikkan

Krikkan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska försöka hålla min fråga så generell som möjligt så att eventuella svar kan hjälpa så många som möjligt.

Jag flyttar inom kort till Damaskus, Syrien, för att göra en praktik på en internationell organisation. Jag vill köpa en bra smart phone som kan hjälpa mig att behålla så mycket som möjligt av mitt 2000-talsliv i ett mindre digitalt samhälle. Jag kommer därför köpa en telefon utan abonnemang och på grund av mycket dyr datatrafik kommer jag endast använda internet över WiFi. Trådlösa nätverk finns på många caféer och på min arbetsplats.

Nedan har jag fårgor som jag försöker hålla generella för att gälla så många andra besökare på forumet som möjligt.

Kan jag från utlandet (i mitt fall Syrien) komma åt betalapps från svenska Android Market över WiFi om jag sätter in mitt svenska SIM-kort? (Läste om folk som gjorde något liknande med brittiska SIM-kort före det gick att köpa apps i Sverige)

Jag kan köpa de flesta modellerna till ett bättre pris i Syrien. Finns det något som gör att man bör köpa sin telefon i Sverige? Exempelvis att man måste registrera sig på Andriod Market på plats i Sverige? Kan man med enkelhet ändra ett touch-tangentbord från internationell utformning till svensk på de flesta androidenheter?

Många länder där det bor svenskar (exempelvis Kina, UAE, Syrien, Saudi Arabien) blockar många sajter på internet (exempelvis Facebook och Youtube). Skulle det kunna vara så att appar kringår censuren? Det skulle vara fantastiskt.

Jag funderar på att köpa en av de billigare enheterna, exempelvis HTC Wildfire (räknar med att skype kommer med en app till den snart), eftersom jag inte tror att jag får användning av alla funktioner på värstingenheterna. Är det rätt tänkt? Eller är det enklare att komma åt funktioner och appar med en dyrare och mer avancerad modell om man är i ett konstigt, censurerat och mindre digitaliserat land?

Eventuella direkta rekommendationer om vilka modeller som skulle passa någon som snart ska flytta utomlands uppskattas enormt, men det gör även generella tips på om hur jag ska tänka när jag väljer modell.

Stort tack på förhand

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

I de allra flesta fallen kan nog inte apparna gå förbi censuren. De flesta apparna hämtar bara data från webservern på samma vis som en webläsare (via port 80) men till skillnad från telefonens vanliga webläsare presenteras informationen på ett vis som är lite mer anpassat till mobilen.

m v h Henrik

3. Krikkan

Krikkan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För att komma åt censurerade sidor från min dator använder jag mig av en proxy, den jag har installerad heter hotspotshield. Vet du om det finns en app som har samma funktion?

Tacksam för hjälp!

Kristoffer

4. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Är i Indien just nu på praktik så jag kan väl ge några erfarenheter med min Android.

Det simkortet du har, den localization får du på market, tex har du ett syrisk simkort så blir det de apps du får, så med ett svenskt simkort så ska du kunna på svenska & betal apps. Priserna är då på Sek.

Tangentbordet är en app man installerar. Så det är bara att ladda ner någon tangentbord såsom, HTC_IME, eller Scandinavion Keyboard, Swype ...

Censuren är svår att rundgå, kan inte hjälpa till där.

Skype finns ute, men jag skulle ändå välja någon medel telefon, jag har märkt att när skärmstorleken krypmper så krymper även antalet kompatibla appar.

Att direkt rekomendera en telefon är inte det lättaste enligt mig, det beror helt på vad du vill ha; liten? stor? snabb? du ville inte lägga så mycket pengar om jag förstod rätt?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.