Vilken app är bäst för att ersätta sina fysiska medlemskort?

Diskussion i 'Applikationer' startad av inact_0022, 2 okt 2016.

1. inact_0022

inact_0022 Guest

T ex Jula, Clas Ohlson osv så att man slipper ha en fet plånbok som tar upp onödigt mycket plats bara för att man "kanske behöver ett av korten någon vacker dag".

2. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Det jag kan tänka mig är enskilda appar. T.ex. MediaMarkt har en app där du har kortet digitalt där i.

Något som är ännu smidigare är ställen där bonusen går på ditt personnummer, då slipper du lösa kort och olika appar.
    Ställen som InterSport, Stadium, Apoteket, Mekonomen m.fl kör på detta.

Detta svarade ju inte alls på din fråga märkte jag men på flera olika ställen går det på personnumret (trots att du har ett kort) så pröva på lite olika butiker och se ifall det går att lägga över så.

Men då gäller det ju sen i slutändan att man måste komma ihåg vilka ställen som det räcker med personnumret på och vilka ställen som du måste visa upp kortet på. [emoji12]

inact_0022 gillar detta.
  3. inact_0022

inact_0022 Guest

Visserligen svarar det inte 100% på frågan men det bekräftar nästan lite det jag misstänkte, att det inte verkar finnas en särskild app som man bara kan skriva in kortinformation. Men det där med att ha korten/bonusar kopplade till personnummer ska jag kolla upp mer om! Tackar för tipset!

Facemeat gillar detta.
  4. brynjolf

brynjolf Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

5. SirHejsan

SirHejsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    438

MINA ENHETER

Har du kort från Ikano Bank är Skipp en som är bra. Ikea familj finns där. Kappahl har sitt kort i en app numera.

6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 079
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här i Sverige är NFC/kontaktlösa betalningar tyvärr något främmande fortfarande, vilket är himla lustigt med tanke på hur framstående vi varit vad gäller 3G/LTE, och bredbandsutbyggnad samt hur mottagliga svenskarna är för ny teknik. Bara nyligen började bankerna skicka ut betalkort med NFC, vilket varit standard i stora delar av Europa sedan många år tillbaka.

Med hjälp av Android Pay är det ju fullt möjligt att spara lojalitetskort i appen, som man sedan smidigt kan "blippa" med NFC-utrustade telefoner: https://support.google.com/androidpay/answer/6289384?hl=en

Detta verkar fortfarande ligga åratal bort för vår del. Jag har svårt att förstå det då det inte saknas incitament, för ju enklare det är att binda upp kunder på lojalitetsprogram, desto enklare blir det att samla statistik om köpvanor för att optimera marknadsföring/erbjuda individuella erbjudanden osv. Det är win-win för alla inblandade.

Last edited: 2 okt 2016
  7. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Frågan handlade ju inte om betalning utan om "medlemskort" i kundklubbar som ger rabatter och återbäring.

8. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
  9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 079
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, och dessa avläses väl precis som betalkort? Länken jag gav till Android Pay var ju just för bonus- och lojalitetskort.

Hade man haft stöd för NFC vore det ju en barnlek att ordna.

Ah, man får alltså en streckkod som skall scannas av personen i kassan? Eller hur fungerar det? Jag har inte sett några terminaler för ändamålet i Sverige.

Edit: Kan nog bli en del problem, men det är ju bättre än ingen lösning alls.

Last edited: 3 okt 2016
  10. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    I stort sett så fungerar det lika bra med personnummer eller körkort för detta ändamål... Men ja, dom scannar streckkoden med den vanliga scannern (IKEA kan kan ju göra det själv i självscanningskassan). Använder det inte själv då jag rent krasst är emot att vara medlem i varenda jävla butiks klubb. Jag blir bara mer anti av alla jäkla klubbkort och rabatter hit och dit.

11. inact_0022

inact_0022 Guest

Tackar för alla svar! F-Secures lösning låter ju inte helt fel men jag tror jag väntar tills den appen finns att ladda ner från Play, är lite försiktig med att installera från apk hämtad från random, om än verifierad sida.

Stocard verkar ju vara det alternativ som funkar bäst än så länge tills vi får Android Pay här i Sverige så jag chansar på det! Även Skipp verkar ju vara ett alternativ och det verkar som att man kan använda det utan att vara Ikano-kund!

Tack igen för alla svar! :)

12. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det varierar, men oftast är det väl magnetremsa. Men det är ju bara ett kortnummer som ska in i kassan, att man använder magnetremsan är väl bara för att man redan har en läsare i kort-terminalen. Samma sak med de som använder streckkod, streckkodsläsare har de redan i kassan för att läsa EAN-koderna.

Är man medlem i Club Clas så får man ett stort medlemskort (kreditkortsformat) och två mindre (typ 2x3 cm) som har hål för att sättas på nyckelring. Jag har aldrig använt det stora, men de små är det streckkod på som de scannar med vanliga scannern.

Jag har inte så många kort, men sambon har och både Jula och Stadium vet jag att man kan ange personnumret hos (jag brukar uppge hennes personnummer för att registrera poängen på hennes kort).

13. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 176
    Valde att installera den, hoppas att den funkar för jag hatar verkligen alla jäkla enskilda platskort för olika affärer.

Tycker annars att Hemköp har löst det elegant, de kopplar medlemskapet till betalkortet som man ändå nästan alltid använder när man betalar.

bernard gillar detta.
  14. Mikael8.0

Mikael8.0 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    VA? Hur har de lyckats att göra det!?? Det är ju bara år 2016 än ju!

[IRONI]

15. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Får de göra det?

Jag har varit medlem i OK sen jag hade moppe och där kunde man för typ 20 år sen koppla medlemskapet till sitt VISA-kort så man automatiskt fick återbäring när man tankade med VISA-kortet, men för några år sen meddelade de att de inte längre fick göra det så man var tvungen att börja använda sitt medlemskort igen för att få återbäring och bonus.

Var det bara nån rövare de drog för att få folk att skaffa deras eget VISA-kort?

16. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 176
    Det är väl upp till varje enskild person att avgöra om de vill lämna ut kortinformationen på det sättet eller inte.

Det handlar kanske om informationen i det finstilta, om den inte är tillräckligt tydlig så får de kanske inte ha en sådan koppling.

17. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Mig veterligen så fungerar det i de flesta butiker att ange personnummer/scanna legitimationen trots att man har ett fysiskt medlemskort. Tror det fungerar på både Jula och Claes Ohlsson. Själv släpar jag aldrig runt på dessa kort men stöter sällan på patrull.

jnsson gillar detta.
  18. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 176
    Det finns nackdelar med att jämt uppge sitt personnummer i id-kapningarnars tidevarv...

19. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag brukar räcka över mitt ID-kort som de oftast scannar eller annars fyller i manuellt. Antar att de kan se mitt personnummer även om jag skulle använda mitt medlemskort då jag finns i systemet.

Som du säger skall man nog vara lite aktsam att säga sitt personnummer högt om andra runtomkring skulle höra.

20. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Personnummer är ju offentliga... Problemet är ju snarare att vissa verkar tro att det bara är innehavaren av ett personnummer som kan det...

Det borde inte vara farligare att uppge sitt personnummer än sitt namn.