Fråga: Vilken app visar alla köp som man gjort som är återkommande och kräver att man säger upp?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av markus39, 5 maj 2023.

1. markus39

markus39 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vilken app visar alla köp som man gjort som är återkommande och kräver att man säger upp?

Köp med
    Internetbanken
    Bankid
    Mastercard
    Och sidor som google pay och andra liknande siter.

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Det skulle bli svårt att skapa något sådant, skulle kräva en gemensam databas för olika siter. Så det finns nog inte.

Det närmsta är väl sådana här ekonomi-appar som håller koll på ens utgifter. Men kräver att man ger tillgång till och bankerna har stöd för att dela den informationen. Sen måste man väl kategorisera alla utgifter ändå, i alla fall till viss del.

Skulle tro att du tyvärr får kolla enskilda faktura/kontoutdrag för respektive bank/site för att se vad som är återkommande. Hos Play butiken kan du gå in på din Profil - Betalningar & prenumerationer - Prenumerationer

Last edited: 5 maj 2023
    Kristy, pernils94231, chraist och 3 andra gillar detta.
  3. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    215
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Zlantar verkar visa vilka återkommande köp man har. Den visar dock fel ibland, men borde definitivt ge dig en insikt. Du kopplar upp din bank mot den och sen visar den allt som dras från bankens konto varje månad.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Finns whitelabel-system att köpa in som löser det här och som kommer tillbaka med en lista över abonnemang och kan hjälpa dig att avsluta abonnemang.

Subaio är en sådan aktör, verkar som Lunar har systemet igång på för kunder där. Vet inte om Nordea har det. Men det är alltså banken som köper in det och inte någon fristående app.

5. markus39

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ställde frågan för jag tog bort kontot i en app och undrar om dom kommer att fortsätta att dra pengar.

6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Du bör nog säga vilken app det gäller, och vilket telefonfabrikat du har. En Android-telefon med Google Play som appbutik, gissningsvis?

Om du aktiverat någon slags prenumeration inne i appen, och har en Android-telefon, så är det i många fall i Google Play (Play Butik) som den betalningen genomförs. Kom ihåg att Google Play och Google Pay är olika saker. De hänger ändå samman på olika sätt. Gå in på länkarna nedan (2 olika länkar, till Google Play respektive Google Pay) och se om appen i fråga syns där. Kom ihåg att vara inloggad på rätt Google-konto, samma som i telefonen.

Sign in - Google Accounts
    Sign in - Google Accounts

Sen finns det ju prenumerationer som startas nån annanstans än i själva appen, typ på en webbsida, för att tillverkaren inte vill dela intäkter med Google och Apple. Netflix är ett exempel.
    Du kan också hitta apputvecklarens kontaktuppgifter inne i Google Play, och skriva direkt till denne för att dubbelkolla om allting är avslutat ordentligt.

Din trådstart är ju också aningen felvinklad. En sån eventuell app som du säger att du söker, skulle ju möjligen visa debiteringen när den redan har skett, dvs när det är för sent. Enklast är ju att angripa problemet från andra hållet, att se till att prenumerationen stoppas direkt, om den ligger kvar.

Kristy gillar detta.
  7. markus39

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

De är tinder, förut hade jag de via Google kontot på mitt Mastercard men jag blev spärrad så ett bra tag efteråt hjälpte en mig att skapa ett nytt med hjälp av mobiltelefon numret men då tog jag bort kontot utan att kolla premuration? För appen strula

8. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Kanske lättast att bara kontakta supporten/kundtjänsten. De lär ju kunna se om du har en aktiv prenumeration.

Fast om det bara gäller en tjänst, kan du inte bara kolla på dina kontoutdrag så många olika kort kan du inte ha... Eller?

Kristy gillar detta.
  9. thexps

thexps Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276

MINA ENHETER

Zlantar är rätt bra på och spåra upp alla abonnemang och prenumerationer man har.

Kristy gillar detta.
  10. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Tinder aktiveras mig veterligen inne i Google Play när man prenumererar, det är där betalningen sker. Det går även att stänga av en prenumeration direkt från Google Play, oavsett om du har kvar appen i fråga (Tinder i detta fall). Genom att följa länken jag angivit i mitt inlägg ovan (den övre länken) så bör du se om du har en aktiv Tinder-prenumeration just nu eller inte.
    Enda oklarheten är väl att du måste ha kopplat Tinder-kontot till betalningsprofilen hos Google för att kunna inleda prenumerationen. Så trots att du reggat kontot med mobilnummer först, så måste någon slags koppling ha skett till Google-kontot ändå, när du startade prenumerationen.

Gissningsvis har du inte längre någon aktiv prenumeration (den kanske dock står som aktiv till ett visst datum, då den inte förnyas längre). Har du tagit bort kontot ordentligt, följt rätt steg, och låtit "ångringsperioden" löpa ut, så borde prenumerationen logiskt sett inte kunna fortsätta, men vem vet, Tinder kan säkert vilja lura sina användare.

Kristy och markus39 gillar detta.