Vilken grafisk räknare ska man köpa?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Terrawatt, 5 maj 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Terrawatt

Terrawatt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    Jag har tidigare haft en ti-83.
    Den är nu borta efter en flytt och behöver köpa en ny. Skulle vilja ha en likadan eftersom jag kan 83an bra. Slipper leta efter rätt inställningar och funktioner mm. Ti-89 tex är ju snäppet vassare och efter någon vecka kan man kanske den lika bra som 83an.

Ser att ti-83 inte finns kvar att köpa och ti-84 ser ut att vara en efterföljare.

Räknaren ska klara av en högskoleutbildning (matte,fysik). Båda fixar väl det. Ska ha den på tentor och därför är inte en app OK;)
    Kommer också att ha matlab och Maple som komplement.

Är även öppen för alla andra modeller/märken. Ti Nspire CX och Nspire CAS CX verkar ju rätt nice

Vad tycker ni? Ska man köra på det man kan bäst eller finns det någon poäng att köpa något vassare som tex 89 eller 92?

Edit: ser att jag måste kolla om min skola tillåter CAS.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

Last edited: 5 maj 2013
  2. kandreas87

kandreas87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Skulle definitivt kunna rekommendera Ti 89. Jag hade Ti 83, medans mina kursare hade Ti 89 och kan ju säga så här - det var skillnad på anteckningar vid tentorna. Jag fick ha typish 1 A4 papper för att lösa vissa matrisoperationer medans de hade två rader :)
    Måste i ärlighetens namn säga att man blev lite sotis av att den hanterade symboler i uttryck så bra som den gjorde :)
    Men jag har ingen som helst aning om vad Nspire CX / CAS CX är för nåt. Jag behövde heller inte miniräknare för nåt mer avancerat än matrisberäkningar, vet inte riktigt om du kommer köra mer avancerat. (Pluggade maskinteknik, civ ing på KTH)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.